Traktorn i skogen

Bukplåt och Holms snöblad

68 inlägg 46564 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#206552 Hej!

Jag har köpt en gammal Holms snöblad med ramstyrning. Nu ska jag bygga ett fäste till bommen under traktorn. Men hur gör jag då om jag ska har en bukplåt samtidig?
Bukplåten ska jag också bygga själv. Jag har alltså alla möjligheter att anpassar plåten.

Det är en Case Maxxum 5130.

Hur har ni gjort?

Tack
Björn



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

OlaE  
#206662 Grannen svetsade ett grovt fäste på sin bukplåt på sin Valmet 705a, framför framaxeln, så han kunde fästa snöbladet där.

Men tycker själv det borde vara känsligt om man sen kör i skogen, lätt att fastna eller kröka det.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206680 Hej,

Jag skulle nog bygga om det och fästa det i hitchen istället. Har självklart sina nackdelar, men med tanke på att du ska ha bukplåtar och kör i skogen så tror jag det är bäst.
Ett annat alternativ, om du har vagga för lastaren är att sätta på lastarfäste. Är personligen lite allergisk mot en sån lösning. :)

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#206813 Hej!

Just nu har jag ett blad på lastarn. Men min lastare är lite svag och väldigt lång.
Att fästa bommen i hitchkroken är inte direkt möjligt med Holms ramutrustning.
Men om man sätta en kil i fästet när man kör i skogen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206986 Precis, inget vidare, speciellt inte utan vagga.
Jo då, med lite bonnsmide så. :)
Antar att du har en utrustning med klykan i bakkant?
Den bygger rätt mycket neråt och tycker det är synd om man ska köra i skogen, då vill man ha så slätt och högt som möjligt.
Hade själv den varianten innan, men ledsnade på att skruva den allt hela tiden, så jag köpte frontlyft.
Tycker den lösningen med klykan är en av de sämre Holms haft. Finns vissa fördelar jämfört med bom till hitch iofs.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#208203 Finns det någon som vet om det går att skruva fast fästet på växellådan längs fram? Eller behöver jag förlänga fästet till bakaxeln?
Har skickat mail till Holms men inte fått svar därifrån.

Tack
Björn

image.jpg

image.jpg

image.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208236 Går kanske, törs jag inte svara på.
Jag hade förlängt balken och satt klykan i hitchens bakre infästning, den ska hålla.
Har en avkapad balk ligger om du behöver ämne.

Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

ÅsaNisse  
#208300 Jag fick detta problemet när jag köpte en begagnad traktor (Valmet 505) för några år sedan. Efter ett antal "hängningar" i skogen och med massor av ris i fästet hemkört till gårdsplan, riktning av korokigheter, så gick jag lös med vinkelslip och svets. Det blev en konventionell balk under traktorn med fäste i hitchkroken och det ångrar jag inte.Nu har jag en helt slät undersida på traktorn och ett fäste för plogbladet som gör att jag inte behöver krypa i snön för att koppla.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#208355 Men min traktor ser så här ut bakifrån.
image.jpg


Har ni bilder hur ni har gjort?
Hur har du löst det med fäste till hitchkroken ÅsaNisse?
Det går ju inte att baka in bommen i hitchkroken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

HÅkan N  
#208440 Här finns bilder på hur dom fixat balken bak...

En lätt sak för en smed..

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#208449 Det är ju vist en möjlighet att tar själva fästet där bak.
Får funderar på det.
I nuläget sticker mit dragfäste långt ner.
Men det ska jag väll ändra också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

ÅsaNisse  
#208627 Du gör en skjutbar hylsa på bommen med en sprint genom. På denna hylsa fixar du ett fästa/ögla som passar i ditt drag i traktorn. Vid koppling kör du fram över bommen till det tar emot i främre fästet med kolven. Lägg din länk mella lyftarmarna under skjutbommen ock lyft upp. Skjut fram hylsan in i din dragkoppling. Lås hylsan med en kraftig sprint genom bommen. Sen är det bara att köra så det ryker.
Ska försöka fixa lite bilder om jag bara får ström i batteriet på kameran.

Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#208645 Hej!

Fundera på om det blir tillräckligt stabilt om jag fäster bommen i mellan glidlisterna till draget. Sprinten till bommen har samma diameter som hålet i glidlisten.
image.jpg

image.jpg

Har för övrigt ringt till Holms idag. De har slutat att tillverka bom och tillbehör 8 år sedan. Men han hade en skiss som visade att fästet sitter på växellådan och under axeln. Men så som det ser ut, tar axeln största krafterna.

Fram på traktor blir det enkelt. Har provat idag och behöver bara längre skruv samt att jag får svetsa en liten plåtbitt på båda sidorna av vikthållaren.
image.jpg

image.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bukplåt och Holms snöblad

BjörnS  
#209345 Fästet fram är nu klart. Om jag bara förlänga balken, då blir vinkeln av bladet förändrat. Om man inte vill att vinkeln förändrats, då måste jag kappa balken där den är vinklad.
Balken är mycket smalare på ändan 65x145mm däremot är den 90x300mm längre fram. Jag tror inte att det är lätt att förändra balkens vinkel. I vilken höjd ska balkens fäste sitter vanligtvis?
Vad tror ni? Ska jag bara svetsa på en bit, eller ska jag göra om hela balken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bukplåt och Holms snöblad

ÅsaNisse  
#209479 Skär av balken i vinkeln och skarva dit en rak balk till bakfästet. Den främre delen bör vara rak för annars doppar den främre änden på bladet när du svänger det. Svängaxeln ska stå i lod.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar