Traktorn i skogen

Lantbruksfordon på allmän väg

19 inlägg 30836 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lantbruksfordon på allmän väg

Skogshuggarninorr35  
#206006 Skördare är t ex inte registrerade det är ett arbetsredskap eller motorredskap, dom är ändå försäkrade på modell och chassinr, likaså hjullastare

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lantbruksfordon på allmän väg

javlaandersson  
#206011 FÖLJANDE ÄR TAGET FRÅN TRANSPORTSTYRELSENS HEMSIDA

Så man får, samtidigt som man inte får =/

Arbetsfordon
Till arbetsfordon hör fordon som du använder för att utföra ett specifikt arbete, till exempel grävmaskin, traktor, hjullastare eller truck.

Inom kategorin arbetsfordon hör också terrängmotorfordon

Svårt och riskabelt med oregistrerade fordon
Om du kör ett oregistrerat fordon och orsakar en olycka kan det bli dyrt. Det går att teckna en trafikförsäkring för ett oregistrerat fordon, men det är ändå inte säkert att du kan använda den eftersom du inte får köra fordonet i trafiken. Skadar du en person kan det röra sig om stora belopp som inte täcks av någon försäkring.

För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument

Avatar Fallback

Re: Lantbruksfordon på allmän väg

ÅsaNisse  
#226791 Om du kör ett oregistrerat fordon och orsakar en olycka kan det bli dyrt. Det går att teckna en trafikförsäkring för ett oregistrerat fordon, men det är ändå inte säkert att du kan använda den eftersom du inte får köra fordonet i trafiken. Skadar du en person kan det röra sig om stora belopp som inte täcks av någon försäkring.

Lite fel i texten tror jag bestämt. Alla maskiner som är klassade som motorredskap får köras på allmän väg. Det finns klassI och klassII som har med användningsätt, hastighet och skatter att göra. Sen har du lantbruksmaskiner som också får köras på väg utan att vara registrerade typ skördetröskor och då är inte heller bredden begränsad till 260cm. Det är en formidabel djungel, men för att köra ett fordon av vilket slag det vara må i trafik på allmän väg så måste du ha en trafikförsäkring.

Användarvisningsbild

Re: Lantbruksfordon på allmän väg

vetinte  
#226804 Vet inte om det har någon betydelse i sammanhanget. Men min "lillgrävare" är försäkrad så jag får köra på vägen. Och där är ju bara chasinr.
Kör jag i mörker skal jag ha ljus och arbetar jag är det saftblandare som gäller.
Därför "arbetar" den jämt :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).