Traktorn i skogen

Köpa begagnad vajerkran till traktorn?

5 inlägg 5123 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa begagnad vajerkran till traktorn?

Uman  
#204099 Jag funderar på att köpa en begagnad vajerkran till traktorn.

Har en 35 och en 80 hk traktor. Båda är 2 hjulsdrivna.
Har en fyrhjulsdriven traktorgrävare också men den går inte köra i skogen - för låg under - men går att använda från vägar även på vintern.

Jag har hyfsat bra med vägar att vinscha från.

Skall mest användas till gallring och måttliga volymer.
Vad är bäst och vad skall man undvika? :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpa begagnad vajerkran till traktorn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204101 En vanlig hederlig vajerkran räcker alldeles utmärkt med 35 hk. Du välter utan problem traktorn med den. ;)

Om du tänker dig stå på vägar och vinscha, kanske du skulle skaffa en stor vinsch istället, och sedan lunna helstam?

Här är lite kvällsläsning:
http://rapidshare.com/files/293968239/V ... ktorn.djvu

Avatar Fallback

Re: Köpa begagnad vajerkran till traktorn?

Uman  
#204118 Skall kolla hur man öppnar djvu-filer.


Stor vinsch? Jag har faktiskt en gammal Sepson vinsch för frontmontage med magnetkoppling liggande.

Jag har också en hydraulisk vinsch från Televerket liggande. Den drar dock bara 500 kilo. Har en inbyggd kedjeväxel. Användes för att dra in luftledning med. Den har en närmast ny Danfoss motor dock. Liknar denna:
http://www.blocket.se/skaraborg/Seppson ... m?ca=2&w=3

Har en 3-fas 4kw kuggväxelmotor (63/rpm) också men då måste man ha elverk med sig ock kanske frekvensomvandlare?

Jag har en del järn liggande men är själv usel på att svetsa så det är frågan vad som är bäst?
Senast redigerad av Uman sön 13 jan 2013, 00:54, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa begagnad vajerkran till traktorn?

kungsis  
#204121 Har du tillgång till hjälp när du ska köra med vajerkranen. Om inte skulle jag undersöka möjlighet att montera fjärrstyrning (lina/radio) innan köp. Man tröttnar bra snabbt på att springa fram och tillbaka, när stocken fastnat eller släppt.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Köpa begagnad vajerkran till traktorn?

Uman  
#204130 Har köpt en billig fjärrstyrning redan och ett linjärt ställdon som kan dra i någon ev. spak?

Är helstams lunnig bra?
Skulle kanske kunna använda traktorgrävaren för att stapla på någon lämplig plats sedan om det är några större stockar?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).