Sida 1 av 1

Tillverkningsintyg case Maxxum 5130

Postat: tis 08 jan 2013, 23:18
av BjörnS
Hej!

Jag har importerad en Case Maxxum 5130 som går 40km/h.
För att kunna registrera traktorn, behöver jag ett tillverkningsintyg som visa att bromsarna klara det.

Söderberg & Haak Maskin AB vill ha 3125 kr för detta. Jag tycka att det är otroligt mycket för bara en kopia!!
De behöver bara tillverkningsår inte chassinummer. Det är alltså bara en kopia!! 😡

Finns det kanske någon som redan har ett sånt intyg?
Samma intyg behövs också när man bygga om traktorn till 40km/h.

Tack och många hälsningar
Björn

Re: Tillverkningsintyg case Maxxum 5130

Postat: tis 08 jan 2013, 23:24
av valmet862
var i ungefär samma situation för et tpar år sen importera en NH från danmark till finland,fick punga ut 400 € plus moms för ett a4 papper somdet var skrivet tre rader på :shock:

Re: Tillverkningsintyg case Maxxum 5130

Postat: tis 08 jan 2013, 23:51
av BjörnS
Och Traktorn gick också 40 i Tyskland. Så jag har tyska registreringsbeviset där det stor att den är godkänd för 40 :ymtongue:
Och det är ju sams lag i Tyskland som i Sverige (EU) 😡

Re: Tillverkningsintyg case Maxxum 5130

Postat: ons 09 jan 2013, 00:07
av machonisti
valmet862 skrev:var i ungefär samma situation för et tpar år sen importera en NH från danmark till finland,fick punga ut 400 € plus moms för ett a4 papper somdet var skrivet tre rader på :shock:

Det var dyra bokstäver!

Re: Tillverkningsintyg case Maxxum 5130

Postat: ons 09 jan 2013, 00:40
av Slurfi
Skandal, vad ska vi med EU till när sånt här kostar tid och pengar?

Re: Tillverkningsintyg case Maxxum 5130

Postat: lör 12 jan 2013, 20:02
av BjörnS
Har ringt till SMP igår. Han sade att man inte behöver ett tilverkarintyg.
Tillverkaren skall bara bekräfta att bromsarna är byggt enligt direktiv 76/432/EEG.

Har nu skickat ett mail till Case IH. Får se om de kan hjälper till.

Hälsningar
Björn

Re: Tillverkningsintyg case Maxxum 5130

Postat: lör 12 jan 2013, 20:16
av Brickan
Jag importerade en tysk maskin. Första steget i registrering var ursprungskontroll från transportstyrelsen. Den kostade 700. De krävde in de tyska registreringshandlingarna i original. Inga problem. De fick jag av säljaren. Sedan registreringsbesiktigade SMP maskinen och de ville ha ett Certificate of Conformity som visade att maskinen är tillverkad mot EU-regler. Jag antar att det är vad du kallar tillverkarintyg. Det var en lunta på 16 sidor med massor av data kring traktorn. Detta dokument fick jag med från säljaren i tyskland. SMP lade beslag på detta dokument. Så det har jag inte heller kvar. Det var hela administrationen för registrering av importerad maskin.

Re: Tillverkningsintyg case Maxxum 5130

Postat: lör 12 jan 2013, 21:21
av valmet862
när jag besikta den ja importera så behövdes en massa numror på bromsar,hytt,ramnummer, modell på hydraulpump :!: framaxel och typnr på frontvikterna :roll: Sen framkom det ju ingenstans vilka avgasnormer som den sket ut o dom kosta 400€+moms

Re: Tillverkningsintyg case Maxxum 5130

Postat: sön 13 jan 2013, 17:42
av BjörnS
Varför vill de har sådana dokument? Jag har väll samma bromsar på min Case som alla andra här i Sverige. 😡

Dessutom finns en hel del gamla traktorer som de inte bryr sig om. Och ibland kan man vara glad om man får de till stående över huvudtaget.

Jag har frågat två olika personer hos SMP, och båda har sagt att jag bara behöver ett intyg för bromssystemet. Inget annat!

Re: Tillverkningsintyg case Maxxum 5130

Postat: lör 28 sep 2013, 21:46
av BjörnS
Skulle bara berätta att jag fick intyget från case. Besikningsmannen från SMP var väldigt snäll. Han jämförde chassinummret, tåg vikt och mått på traktorn och kontrollerade ljus och reflektorer. Några veckor efter det fick jag hem registreringsskyltet. :-)