Traktorn i skogen

Begagnad Patu huggarvagn

67 inlägg 51368 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

Storken  
#205910 Fettet är nog bara för att smörja den övre bussningen, den ligger ju över oljenivån... :!:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

OlaE  
#205914
rikard_e skrev:Hoppsan, stor maskin.

Du lär ju kunna ligga på tomgång när du lastar med kranen iaf,
Har för mig att flödet på pumpen ligger över 70L/min


Far har en 5140++ traktor med lastare, men flödet är så dåligt att man får upp på 2000 varv för att få det att hända något.

Helt nytt ventilpaket med joystick till lastaren sitter på.
Kanske är pumpen som gjort sitt?

Traktorn har gått på gatukontoret i Malmö.

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#205935 Nu har jag iofs bara mekat med storebror 5150. Men jag tycker det borde vara samma maskin helt igenom fast mer effekt i 5150.

Har den alltid vart seg? Är rätt säker att det ska vara 70 L pump på dom
Kanske är dubbelpump så ni bara får ut en viss procent av totalflödet.

Men ni ska absolut inte behöva varva 2000 v/min.

På min lille ford har jag 20.4 liter i min. Och den kranen går helt okej.
Hade ju inte skadad att ha en 60 liters pump på den iofs.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#205941 På tomgång gå den långsam, men bra för att träna. Gå jag upp till 1000 v/min, då blir den riktig snabb. Min 5130 har gått 12000 timmar. Och har fått en ny hydralpump förra året.

Angående olja i vridhuset. Jag ser bara fett när jag titta in i öppningen. Och bredvid den stora skruven sitter en smörjnippel. (bild)
image.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

OlaE  
#205957
rikard_e skrev:Nu har jag iofs bara mekat med storebror 5150. Men jag tycker det borde vara samma maskin helt igenom fast mer effekt i 5150.

Har den alltid vart seg? Är rätt säker att det ska vara 70 L pump på dom
Kanske är dubbelpump så ni bara får ut en viss procent av totalflödet.

Men ni ska absolut inte behöva varva 2000 v/min.

På min lille ford har jag 20.4 liter i min. Och den kranen går helt okej.
Hade ju inte skadad att ha en 60 liters pump på den iofs.


Ja, den har alltid varit seg, jämfört med Valmeten.
Man får sitta och vänta på lastaren när man kör balar, eller gammalt ensilage och så vidare.
Valmeten kör vedklyven på 900 varv och då är det en metersklyv.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#206832 Så här ser det ut när vagnen är avkopplad.
image.jpg

Hydraulkolven har jag lämnat tillbaka till säljaren. De byter packningar nu. Sist såg det ut så här.
image.jpg

Hydralpumpen till din fars traktor kostar över 30.000:- :surp:
Men det finns möjligheten att renovera den. Tror att det kostar rund 10.000:- :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

OlaE  
#206905
BjörnS skrev:Hydralpumpen till din fars traktor kostar över 30.000:- :surp:
Men det finns möjligheten att renovera den. Tror att det kostar rund 10.000:- :mrgreen:


Ha, en ny motorhuv (Traktorn har gått på Malmö Stad och plåten har fått stryk av vägsaltet) kostar 25 000kr så då är ju hydraulpumpen nästan gratis i jämförelse. :grin:

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

rikard_e  
#206914
OlaE skrev:
BjörnS skrev:Hydralpumpen till din fars traktor kostar över 30.000:- :surp:
Men det finns möjligheten att renovera den. Tror att det kostar rund 10.000:- :mrgreen:


Ha, en ny motorhuv (Traktorn har gått på Malmö Stad och plåten har fått stryk av vägsaltet) kostar 25 000kr så då är ju hydraulpumpen nästan gratis i jämförelse. :grin:

På casen? :surp:

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

OlaE  
#206917
rikard_e skrev:På casen? :surp:


Ja, farsgubben hade hört sig för om reservdelspriset hos den lokala traktorhandlaren. :wink:

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

jonko  
#207015 Det är olja i vridhuset, fettet är för att täta och hålla övre lagret smort.
Lagern i vridhusen är dyra.

Den där justerskruven du har kort på ser ut att vara lite väl långt ut?

Har svensk bok på 201, 202 och 202t kran, det borde vara samma vrid hus på dom, och där står det olja och hela tjöret...

Ps, om du tycker kranfästet är rackligt och tänker göra något kul åt det förutom skruva åt alla skruvar, så berätta gärna!
Ps2, titta och känn efter att alla skruvar sitter som de skall på kranfot, samt den där underbara konstruktionen med A fästet...

Om du vill ha litteratur med olja och det, ge mig din mailadress så skickar jag.

Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

jonko  
Avatar Fallback

Re: Begagnad Patu huggarvagn

calle336  
#210292 Halloj

Funkar lösningen till ventilpaketet bra? när den hänger i hydraularmarna?

Jag har bytt alla bussningar på min patu och köpte dessa via momentum. Skfs glidlager. De hade andra beteckningar men man kan ju se vilka man behöver.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

BjörnS  
#210297 Hej!

Jag har inte provat den i skogen. Men hämtade ved som låg på vägkanten. Det gick bra. Och att koppla ventillpaketet på och av går hur enkelt som helst. Jag kan också svänga fullt utan att lyftarmerna tar i någonting.
Har jag kört färdig, då sänka jag ner paketet och stänga backrutan.
Jag är väldigt nöjd med det.
Kolven har jag fått tillbaka från verkstan. Det funkar nu. I går har jag haft packningssatsen till rotatorn i posten. :-)

Enligt Kesla ska det inte vara någon olja i vridhuset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

molnia  
#255393 JA patu är fina grejer, eller så kör vi för mycket....
bla.PNG

IMAG0003.JPG

IMAG0004.JPG

brustet vridhus blev resultatet efter Gudrun, vintern 04-05.

trasig boggi..jpg

denna bild är inte på vår vagn men hade inte bild på händelsen. minns inte vilket år det hände, men princip de ni ser har hänt vår vagn. fast på gårdsplanen vid timmervältan. som tur var så brast översidan och inte under som på denna vagn så det gick att rulla åt sidan och plocka isär den. sen har jag heller inte bild på den brustna bulten mellan sticka och bom. vi upptäckte det innan de hann ta skilsmässa.
de sista som hände var under skotningen vid ett hygge vi gjorde 2010.
100424_3670R.jpg

sprucken infästning mot vridhus.

sen har vi haft bekymmer med att stödbenen är nära marken när de är i högsta läget. De tar i berghällar och stubbar. syns en svetsning som gjordes innan vi köpt vagnen på översta bilden i nederkant.
vi har använt oss av förhöjningstakar/extrastöttor på ca 40cm MEN endast när vi kört ved. Vi kör veden i 3m längder.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad Patu huggarvagn

stegmaster  
#255396 Ja, det var vel inte va alla som hyllar Patu/Kesla som en "riktig kvalitetsvagn" skulle villa se. :wink:
Hoppas du får råd med en ny Farma eller Palms framöver. :mrgreen:

Nä allvorligt: Det såg riktig tråkit ut. :sad:

Håller fast på vad jag sagt flera gånger i div, tråder, det handler inte så mycket om vilket märke som står på vagnen, utan vilken prisklass man väljer.
Skillnaden mellan "hobbyvagner" och mer proffsiga grejor ligger nånstans rundt ca 150tkr(på en standard vagn) i mitt tycke. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).