tis 07 aug 2012, 19:40#182679
Ja det låter ju onekligen som om det är termostaten som spökar men att ta bort termostaten kan ju ge en lägre temp även om felet inte ligger i själva termostaten. Kör du utan termostat så börjar ju vattnet att cirkulera direkt och det kan ibland räcka för att hålla tempen nere.
Tänkbara felorsaker kan ju vara:
Dålig cirkulation pga. att:
* vattenpumpen är slut
*remmen till vattenpumpen slirar
*att termostaten inte öppnar pga. slitage eller skräp i systemet
*någon vattenslang är i kläm
Otillräcklig kylning pga. att:
*kylaren är igensatt av löv, damm och olja.
*kylaren är igensatt invändigt och behöver rengöras.
*mekanisk åverkan på fläktvinge och/eller kylare.
Har du fått en blåsning i toppen så kan ju tempen sticka iväg, här kan symptomen bli att tempen far upp och ner med väldans fart beroende på belastning. Oftast får man dock tryck i systemet och man märker att kylvätskan blir gråaktig. Man kan även känna det på lukten på glykolen.
Problemet kan ju även vara att man använder maskinen till så pass tunga jobb att original kylsystemet inte räcker till fast allt är i sin ordning. Då måste man helt enkelt bygga ut systemet med en xtra kylare och ibland räcker det med att bara öka mängden glykol/vatten genom att montera en xtra tank.
Låg oljenivå ger en förhöjd motortemp då motoroljan blir för varm, har motorn en vattenkyld oljekylare förstärks effekten. Har man dessutom för lite kylvätska i systemet blir det än värre.
Har man en vattenkyld hydrauloljekylare så gäller ju samma sak, går hydraulsystemet varmt så följer motortempen med. Vad det sen beror på är ju en annan femma, tänk på att varje litet läckage gör att pumparna måste jobba hårdare för att hålla trycket uppe vilket i sin tur ger högre värmen i systemet.
Lycka till.