Traktorn i skogen

Vinsch i fronten av traktorn.

23 inlägg 20817 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179543 Jag skulle nog skaffa en hydrauldriven winch och nöja mig med 4 tons dragkraft
då lär man inte dra av nån traktor, iofs så lär man nog dra ner träden innan skada uppstått.
Winchen ska ju bara hjälpa till, den behöver inte dra hela tyngden.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Hema  
#179568 Ja elektrisk eller hydraulisk skulle det nog luta åt. Men kommer man över ett billigt lastarfäste, så är det väl bara en bonus?

Dra ned träd om man sätter fast wiren vid roten, nja det krävs nog en sabla massa mer kraft för det gissar jag. Dock inte alltid som man finns grova träd att fästa sig i.

Ang. Cryslervagnen, så tycker jag det var synd att han inte hade tagit bild så att man såg var wiren kom ut. Verkar vara på ena sidan, men då borde det finnas vältningsrisk? jaja löjligt billig var den iaf.. fan 2x2000m 6mm wire är ju inte gratis. Bara motorn är väl värd 5000:- samt byter man till en GM-motor så kan man ju sälja den precis hur lätt som helst :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179572
airraidsiren.jpg

Ja det borde man kunna göra, jag känner mig manad att visa en bild på
en 300hk tuta som vi såg på vårt besök på dragracingmuseet i Ocala Florida 2010.
Kanske nåt att skaffa hem för säkerhetens skull?

Avatar Fallback

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Hema  
#179574 Haha koppla till larmet vetja :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Blivande snickare  
#179640 Dom som inte dör av chocken hamnar nog i psykiatrisk vård... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179706 Har en Warn elvinch(4,3 ton) på ett hobbyfordon(Jeep)och den har jag dragit traktorn ett par ggr de senaste 5-6 åren när jag varit lite optimistisk på blöt mark.

Avatar Fallback

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Hymax  
#180081
Slurfi skrev:http://www.blocket.se/kalmar/Winch_40663066.htm?ca=1_8&w=3

Bild


Pris: 1 400:- Typ: Skogsmaskiner Mönsterås: Visa var
winch till traktor utväxling 33/1 axeldia.25mm trumma diam,75mm bredd trumma190mm
Mejla eller ring jari korhonen


SLÅ TILL !


Den här winchen ligger nu på mitt garagegolv. Tack för tipset Slurfi.

Har en likadan bak under flaket på min Willysjeep och den drivs av kraftuttaget på fördelningslådan, kan va bra att ha en i reserv :grin:
Har haft den i 30 år och winchat upp traktorer, bilar, träd vid fällning, stockar, sprängmattor, döda hästar, tröskverk, stubbar, jeepar och mig själv.
Såna här winchar satt originalmonterade på endel Toyota Landcruiser.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch i fronten av traktorn.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180094 Det lät ju intressant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).