Traktorn i skogen

Volvo BM 430, problem med styrningen.

7 inlägg 13984 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volvo BM 430, problem med styrningen.

svenolof56  
#155080 Jag har en Volvo 430 från 1973 utan styrservo. Min far använde den en aning i skogsbruket. Dock har vi alltid haft problem med styrpinnarna, de kroknar då framhjulen törnar mot en stubbe eller sten. Och så har man problem med toe-in och nöter framdäcken vid körning på väg. Efter att rätat ut pinnarna ett antal gånger är de helt hopplösa och jag vågar tyvärr inte köra alls i skogen med den. Jag har bytt ut den ena av styrpinnarna, men grundproblemet kvarstår!
Har någon annat haft samma problem och vad kan man göra?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430, problem med styrningen.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155126 Den 430 erfarenhet jag har,och även 350,är att det finns grov och klen framaxel på 430,vet inte mer än att diametern skiljer sig.Har hört och läst att den klena har inte i skogen att göra,utan där ska traktorn vara försedd med den grova som är samma axel som på 350.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430, problem med styrningen.

svenolof56  
#155149 Jag har nog den klenare variantet. Kommer ihåg att det i manualen även talas om "industriframaxel".

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430, problem med styrningen.

BM-röd  
#155216 Vill mena att har du 6 hjulbultar så är det det den klena! och 5 hjulbultar så är det den "grova"

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430, problem med styrningen.

Midgård  
#155220 På Bustern jag har, var det, när min far köpte den ny 1966, monterat Boxerns framvagn och större bakhjul. Detta för att få bättre styrka för lastarhantering samt högre markfrigång i skogen. På köpet fick traktorn dessutom topphastighet 40 km/h i stället för 28km/h. Många nya Buster 400 levererades med nämnda komplettering.
Denna Buster har gått otroligt hårt under många vintrar i skogen men aldrig haft något sådant problem som beskrivs ovan.

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430, problem med styrningen.

Utas  
#506118
BM-röd skrev:Vill mena att har du 6 hjulbultar så är det det den klena! och 5 hjulbultar så är det den "grova"


Planerar att köpa en 430 för skogsbruk. Hur ser man skillnad på grov och klen framaxel, och går det att byta klen till grov?

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 430, problem med styrningen.

Utas  
#506119
Utas skrev:
BM-röd skrev:Vill mena att har du 6 hjulbultar så är det det den klena! och 5 hjulbultar så är det den "grova"


Planerar att köpa en 430 för skogsbruk. Hur ser man skillnad på grov och klen framaxel, och går det att byta klen till grov?


Nu såg jag det här med antalet hjulbultar, bara att räkna till helst fem kanske?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).