Sida 1 av 1

Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: sön 02 jan 2011, 16:32
av Robert T
Hej!

Mitt första inlägg här på forumet. Jag fick en slunga av min mor+sambo som lessnade på att den ständigt gick sönder, så de köpte en ny. Jag hittade hit tack vare google när jag sökte på gilson. :smile:

Jag tänkte beställa några brytpinnar i förebyggande syfte, så jag inte blir ståendes när den behövs som mest.
Hittade denna sidan, men hur vet jag vilka pinnar jag ska ha, det står ju inga mått på webbsidan?

http://home.gwi.net/~spectrum/snowparts.html#shear

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: mån 03 jan 2011, 00:27
av totte
Välkommen!

Här: http://www.garage24.se/web/SkogOchTradg ... 35973.aspx

Bör vara 5/16" = 7.9 mm. Originalpinnarna lär inte finnas att köpa.

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: mån 03 jan 2011, 22:33
av viktor meck
välkommen välkommen, hoppas du kommer trivas här bland alla maskintokna människor :lol: :mrgreen: =)) :)) :))

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: mån 03 jan 2011, 23:07
av axwell
Välkommen bland Gilsonfanatiker och dess skeptiker.
Skulle inte köpa en färdig brytpinne om den ser ut som de på bilden. Antingen gör du brottanvisnigar med bågfil på vanlig m8 "bult" + låsmutter, eller gängstång(som har sämre hållfasthet), med låsmuttrar i båda ändar. Lättare att få dit gängstången trots några tiondels millimeter fel dim.

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: tis 04 jan 2011, 02:03
av totte
Antar du menar originalpinnarna med "bilden", skulle tro att det var mjukt järn i dom, dom finns i vilket fall inte att få tag på. Gängstång är ju ett bra tips. Hålen är tillräckligt stora för att få i en 8 mm bult utan problem.

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: tor 06 jan 2011, 12:59
av Robert T
Tack för tipsen, får bli gängstång från biltema den dagen jag kör av någon.

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: ons 02 feb 2011, 18:38
av Guran
Brottas lite med problemet att hitta ersättning för original brytbultar till en Gilson 5HK från 1982.

Originalet verkar inte att gå och få tag på. ( Har kollat noga med Garage 24) Jag vill inte gärna sätta dit något av de som föreslås i detta inlägg i form av gängad stång. Även om det är ett bättre alternativ än en M8 bult så är risken stor att den är för hård och inte går av när den ska. Kör man sönder växellådan till inmatningsaggregatet på en gammal Gilson så är det i stort sett "morsning och goodbye". De slutade tillverkas 1989 och några reservdelar till den växeln finns inte att få tag på annat än om man hittar ett vrak att ta delar från.

Jag funderar på att tillverka egna brytbultar i mjuk aluminium alternativt i mässing. Risken är att de blir för mjuka och går av för lätt men hellre det än att växeln går all värdens väg. En bit rundstång med en saxpinne i varje ände. Man kan prova sig fram till ett material som är lagom hårt och sedan göra ett knippe för framtida behov.

I mitt fall är det till en 55413 och pinnarna skall vara 6.4 mm i diameter (1/4 inch) Brytpinnar med den tjockleken finns att få tag på men då sitter anvisningarna på fel avstånd jämfört med driv axelns diameter. På originalet är anvisningarna placerade så att brottet sker precis mellan driv axeln och röret som inmatningsbladen sitter på.

Guran

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: ons 02 feb 2011, 23:58
av totte
Glöm aluminium, du kommer inte igenom första snödrivan. Tror inte mycket på mässing heller, men testa gärna och berätta hur det gick. Skulle i ditt fall ta M6-bult och fila brottanvisningar på dom.

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: tor 03 feb 2011, 20:45
av Guran
Du kan mycket väl ha rätt i att aluminium/mässing inte kommer att fungera. Det tar dock inte lång tid att göra en testpinne av varje och se. Originalet är ju av järn men med en kolhalt som gör att de skjuvas av ganska lätt. M6 med två tydliga anvisningar kanke är det vettigaste alternativet. Den icke preppade hex bult som förra ägaren hade satt dit har naturligtvis hållit men hålen i röret har blivit ovala. Förhoppningsvis har inte växeln tagit skada. Har sett någon glad typ som försökt kränga en Gilson på Blocket för 4000:- med växel som kuggar över ibland "Lätt fixat enligt säljaren", jo pyttsan lätt fixat om det inte finns delar.

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: tor 03 feb 2011, 23:06
av totte
Nä, det är ju så sant, det kostar inte mycket att testa. Kanske skulle du testa med vanlig 6 mm stång handelsstål apropå stålkvalitet, det är väl mindre hållfasthet i den än i standard bult. Hålen i rören blir alltid lite ovala med tiden och det är väl inte nåt stort problem, behöver inte betyda att brytpinnarna borde ha gått av även om dom varit korrekta.

Haha, på blocket hittar man mycket. Skulle jag ju inte köpa en som kuggar över, enda lösningen är ju att hitta en donatormaskin.

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: tor 03 feb 2011, 23:09
av viktor meck
totte skrev:Nä, det är ju så sant, det kostar inte mycket att testa. Kanske skulle du testa med vanlig 6 mm stång handelsstål apropå stålkvalitet, det är väl mindre hållfasthet i den än i standard bult. Hålen i rören blir alltid lite ovala med tiden och det är väl inte nåt stort problem, behöver inte betyda att brytpinnarna borde ha gått av även om dom varit korrekta.

Haha, på blocket hittar man mycket. Skulle jag ju inte köpa en som kuggar över, enda lösningen är ju att hitta en donatormaskin.



man kan ju ta med kugghjulet/kugghjulerna tille mekanisk verkstad, dom kan ju fräsa ett nytt :mrgreen: oftast iaf

Re: Brytpinnar Gilson 55176 (45844)

Postat: tis 15 feb 2011, 17:49
av Guran
Har nu i helgen testat med en brytpinne i aluminium som temporärt substitut i avvaktan på att hitta en vettig ersättare till originalet. Den provisoriska pinnen höll utan problem för 15-20 minuter testkörning. Tyvärr är det ingen vidare ork i motorn på min Gilson så det är kanske inte helt rättvisande. Ämnet till pinnen var en dragtråd till ett staket som verkar vara rätt seg.

När det gälller drev till växeln så ser det ut som man kan få tag på ett mässingsdrev hos Pete Boilard i Maine (the Gilson shop)Övriga delar i skruvväxeln (kåpor osv) finns inte att få tag på, men det är mässingsdrevet som går åt och så börjar växeln att kugga över. Bäst är väl vettiga brytpinnar så slipper man en havererad växel.

Skall beställa Toro brytpinnar från M&D i USA som jag är rätt säker på passar till min 55314 5 Hk Gilson

Guran