Inomgårdsmaskiner

Gilson hitta modellnumer

13 inlägg 7130 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gilson hitta modellnumer

dieselpower  
#109991 Hej har en gilson snöslunga det enda jag vet är att den är från 1971 och nummret som står på motorn är 190402 0654 01 7106111. Men vart kan jag hitta själva modellnumret borde ju stå någonstans på slunga tycker jag ? Anledningen till att jag vill veta det är att jag håller på och byter remmar har testat med lite olika men det är ju viktigt att längden är exakt rätt och dom gamla är helt borta så kan inte jämföra med dom. Och en fråga till jag har provat med vanliga fläktremmar från bilar då man har massor med såna liggandes men är det viktigt att det är special rem för snöslunga eller är det bara livslängden ?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson hitta modellnumer

totte  
#110004 Hej!

Om det finns kvar så sitter det på en plåt längst ner på bakgaveln på tranmissionshuset, ofta är plåten borta.

081116_01.jpg

Kan väl säga det att vad jag märkt hittills så har man föga nytta av modellnumret, verkar som det har varit en massa olika längder på remmarna och dom tabeller jag hittat stämmer inte ett något. Så det är nog att prova sig fram som gäller, tyvärr, om du inte har kvar dom gamla och kan mäta. Det är inre längden i tum som man skall mäta för att få rätt nr på rem.

Funkar fint med vilken vanlig kilrem som helst, A-profil skall det vara, var väl den vanligaste till fläktrem på personbil innan dom gick över till flerribbade flata remmar. Kevlar-remmarna är rätt överreklamerade, ett jäkla opris och en vanlig håller rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Gilson hitta modellnumer

dieselpower  
#110040 tack för svaret och ja min modellplåt är borta men jag ska fortsätta prova mig fram. hade en 10mm rem till slungan och tror det blir fel för den hamnar väldigt långt in i spåret tror det ska vara 12mm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson hitta modellnumer

totte  
#110043 Du skall ha A-profil 13 mm bred på topp när den är ny, 8 mm hög, kan ju bli 12 om den är lite sliten. Alla Gilson verkar ha det. Z-profil, 10 mm är för liten, dels driver den dåligt i skivorna, dels håller den inte för belastningen om du skulle få den att driva genom att tokspänna.

Avatar Fallback

Re: Gilson hitta modellnumer

dieselpower  
#118979 Hej provar väcker liv i tråden igen. Det är så här att min gillson har gåt lite dåligt jämnt typ ojämn gång på höga varv avgassmällar, eldslågor. Och så sotar den igen stiftet på ungefär 30min körning så då går den riktigt dåligt och då när man skruvar ur stiftet så ser det ut som motorolja som har sotat igen det

mätte kompet idag och det var 4bar med full gas och så slog jag i lite olja i tändstiftshållet och drog då var det 6bar.

så vad tror ni är det ringarna ? har plockat av toppen och cylindern ser super fin ut inte en enda repa.

och en till sak den är väldigt lättstartad startar nästa alltid på första rycket även vid 15-20 minus. Är inte det ovanligt när det är så dålig kompression som 4bar ? och den går inge tungt alls att dra runt nog borde det vara lite jobbigt att dra runt en sån här motor när det är som det ska ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson hitta modellnumer

totte  
#118980 Slitna kolvringar kan det vara.

Allmänt sett, startar gör dom nästan alltid,och även en fullt frisk gammal B&S går rätt lätt runt, det är inte hög komp i dom. Testa det här: Ta av starten och kräng av remmarna. Ta svänghjulet och dra det för hand motsols tills du kommer mot kompressionen. Släpp tillbaka det, sen tar du för hand och rycker till motsols mot kompen. Är den OK skall den studsa tillbaka, är den dålig gör den inte det. B&S egen rekommenderade metod att check kompen.

Det kan också vara så att tändningen börjar bli dålig, nya brytare och kondensator kan göra skillnaden. Du har väl testat att byta stift förresten? Och kolla tändkablar och rasket?

Kolla också att du inte har totalt igensatt vevhusventilation.

Avatar Fallback

Re: Gilson hitta modellnumer

dieselpower  
#119037 okej ska kolla det om en stund. ja stiftet är byt och brytare och allt sånt har jag gjort rent och så såg dom bra ut. vevhusventilationen är rengjord

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson hitta modellnumer

totte  
#119101 Kondensatorn kan vara dålig, då blir det mycket svag och oregelbunden gnista.

Avatar Fallback

Re: Gilson hitta modellnumer

dieselpower  
#119116 okej så kan det ju vara men ska kolla gnistan imorgon får se om den är svag eller stark iaf. men borde det verkligen bli så mycket olja på stiftet om det är dålig gnista ? det ska ju inte komma upp motorolja på stiftet vad jag vet hehe

och en till sak hur är det med gasreglaget på dom här gilson ska man ställa in gasen på det arbets varvtal man vill ha eller ska man dra upp den på fult och så kompenserar den gasen själv ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson hitta modellnumer

totte  
#119196 Det slinker alltid förbi lite olja på dom här stänksmorda motorerna och tänder den inte som den skall så bränns den inte ur. Men det kan som sagt vara dåliga ringar också och kolla som sagt att vevhusventilationen inte är täppt.

Det är regulator på den, bara att ge fullt ös.

Avatar Fallback

Re: Gilson hitta modellnumer

Phantom  
#119342 Jag hade typ samma symptom på min slunga, att den gick lite ojämt och lite avgassmällar.
För mig var det glappkontakt i tändningshatten samt ett felaktigt stift med ett för stort gap.
Efter att åtgärdat det så går den hur fint som helst, utan den ojämna gången och avgasknallarna.

Användarvisningsbild

Re: Gilson hitta modellnumer

totte  
#119360
Phantom skrev:Jag hade typ samma symptom på min slunga, att den gick lite ojämt och lite avgassmällar.
För mig var det glappkontakt i tändningshatten samt ett felaktigt stift med ett för stort gap.
Efter att åtgärdat det så går den hur fint som helst, utan den ojämna gången och avgasknallarna.


Ett bra exempel på det jag sa: kolla tändkablar och rasket. Skall man alltid göra innan man börjar riva nåt för att utesluta såna skitfel. Och ibland så går det som för dig, det hjälper.

Användarvisningsbild

Re: Gilson hitta modellnumer

viktor meck  
#119375 sotigt stift kan och så tyda på för fet blandning :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).