Sida 1 av 2

Gilson problem (igen)

Postat: sön 21 nov 2010, 13:02
av scheriffen
Hej
Jag har problem me min Gilson snöslunga,den orkar inget när ja kör framåt, men bakåt e den stark som fn.
har haft isär den o kollat på växelplattan,(ett vertikalt järnhjul å ett horisontalt gummihjul) verkar va ok. men den slirar på framdriften,e de nån justering som jag har bommat eller ?
scheriffen

Re: Gilson problem (igen)

Postat: sön 21 nov 2010, 14:07
av totte
Skulle gissa att ditt gummihjul är slitet, alternativt att fjädern som pressar det mot remskivan är tänjd. Kolla också så du inte fått olja eller fett på drivskivan, tvätta den med T-sprit i så fall.

Gummihjul finns att köpa på de flesta ordentliga trädgårdsmaskinfirmor, kolla Jofrabs hemsida, http://www.garage24.se/web/Hem.aspx efter deras återförsäljare.

090104_03b.jpg


090113_02.jpg


Kan också vara justeringen av den här länken som jäklas (pilen på bilden), om den är för spänd när den är i framläge så släpper den inte ner friktionshjulet ordentligt.

Re: Gilson problem (igen)

Postat: mån 22 nov 2010, 18:16
av scheriffen
En får takke :) ska kolla dom sakerna !

Re: Gilson problem (igen)

Postat: sön 28 nov 2010, 12:48
av scheriffen
En fråga till , e då någon som vet var man kan köpa originaldelar till Gilson snöslungor ? affär/nethandel ?

scheriffen :?:

Re: Gilson problem (igen)

Postat: sön 28 nov 2010, 13:20
av totte
Som sagts: Friktionshjul och delar till Briggs & Sttratton-motorer finns bl a hos Jofrab-återförsäljare, de flesta större trädgårdsmaskinförsäljare är det, se länk ovan. I övrigt lär det nog inte finnas mycket, många år sen märket försvann.

Vad är det du behöver?

Re: Gilson problem (igen)

Postat: sön 28 nov 2010, 15:17
av scheriffen
Friktionshjulet ,, men ja ska kolla me jofab :)
Tack Igen !!

Re: Gilson problem (igen)

Postat: sön 28 nov 2010, 15:36
av totte
Bra, hör av dig sen och berätta om du fått fart på ekipaget!

Re: Gilson problem (igen)

Postat: mån 06 dec 2010, 17:19
av scheriffen
Hej Totte
Nu har ja bytt friktionshjul,(tog 6 tim me alla felmotage) å kollat fjädrar å busningar ,axlar, men snöslungan står "STILL" på 2an's växel !!! 5 an å backen = fullt ös ,,2 an å 3 an inte en millimeter,,, fast ja hota me Åmåls Bilpress :|

tror de e bättre å sätta snöblad på Q5 an

Re: Gilson problem (igen)

Postat: mån 06 dec 2010, 18:24
av Ingoberra
Utan bakplåten på lär det väl synas vad som snurrar å inte tycker jag.

Re: Gilson problem (igen)

Postat: mån 06 dec 2010, 21:40
av axwell
scheriffen skrev:Hej Totte
Nu har ja bytt friktionshjul,(tog 6 tim me alla felmotage) å kollat fjädrar å busningar ,axlar, men snöslungan står "STILL" på 2an's växel !!! 5 an å backen = fullt ös ,,2 an å 3 an inte en millimeter,,, fast ja hota me Åmåls Bilpress :|

I väntan på Totte.
Har du kollat om friktionsskivan följer en horisontal linje genom centrum av drivskivan, annars får den bara bra kraft antingen framåt eller bakåt.

Re: Gilson problem (igen)

Postat: mån 06 dec 2010, 22:05
av totte
Märkligt du får ta och kolla om du överhuvudtaget har anliggning av hjulet mot remskivan när dom växlarna ligger i. Friktionshjulet sitter ju på en stadig sexkantsaxel och den är väl rak antar jag, remskivan är den någorlunda plan på anliggningssidan. Annars kan jag bara tänka mig att det är nåt i länksystemet som hänger upp sig så friktionshjulet inte kommer ner ordentligt mot skivan.

Re: Gilson problem (igen)

Postat: mån 06 dec 2010, 22:20
av scheriffen
1. den så kallade "bakplåten" sitter på undersidan på denna modellen, därför är det svårt att kolla. 2. Friktionsskivan måste gå horisontalt eftersom backen och 5:an (längst ut) driver som bara den.
Blir tokig, blir tokigare...
3. Remskivan är plan, får kolla om inte länksystemet är som det ska.
Tackar allihopa allra mjukast

Re: Gilson problem (igen)

Postat: mån 06 dec 2010, 22:50
av axwell
Ju högre utväxling du väljer, desto mindre noga är det att driv- och friktionskivan möts på rätt höjd. Om de träffas på fel höjd slits friktionskivan snabbt, vinkelfelet blir störst när den ligger an för låg fart.

Re: Gilson problem (igen)

Postat: tis 07 dec 2010, 01:39
av totte
Går bra att ställa slungan på fronten, med styret rätt upp i luften om du har ett par rejäla klossar att lägga under kanten på rotorkåpan. Står faktiskt väldigt stadigt. Se bara till att tanka ur den mesta bensinen först. Sen är det smidigt att komma åt drivningen.

Axwell: Det har du helt rätt i, alltså viktigt att drivhjulet träffar remskivan på en linje som går genom centrum, särskilt på lågväxel. Å andra sidan brukar backen vara bland de lägsta växlarna.

Re: Gilson problem (igen)

Postat: tis 07 dec 2010, 19:45
av scheriffen
YES :lol: Nu går den lilla Gilsonen igen !! Som en stridvagn tuggar den sej fram igenom alla hinder, på "alla" växlar !!
Felet ? en liten järnflärp på växelföraren hadde böjt sej å hindrade (tog i frigöringsarmen) friktionshjulet att få kontakt me remskivan på två:ans å tre.ans växel .
Tack Alla
Scheriffen







It's not the "fart" thats kills, it's the "smell"