Inomgårdsmaskiner

Köp av begagnad snöslunga

125 inlägg 88688 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

tallen100  
#419599
totte skrev:
axwell skrev:Skulle inte tro att Husqvarna-familjen vill bli jämförd med dagens Stiga.


Kanske dom inte vill, men vad gäller kilppare, slungor mm så är min erfarenhet att Stiga inte är sämre än Hva:s grejor.

Vet inte hur det är idag, men för 10-15 år sedan så var skillnaden mellan åkgräsklippare iaf som natt och dag.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Jekens  
#420317 Vad ska man kika på när man tittar på begagnad slunga. Helt nytt för mig detta. Men om man ex tittar på en beggat Toro powershift. Något speciellt?

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420392
tallen100 skrev:
totte skrev:
axwell skrev:Skulle inte tro att Husqvarna-familjen vill bli jämförd med dagens Stiga.


Kanske dom inte vill, men vad gäller kilppare, slungor mm så är min erfarenhet att Stiga inte är sämre än Hva:s grejor.

Vet inte hur det är idag, men för 10-15 år sedan så var skillnaden mellan åkgräsklippare iaf som natt och dag.


Stiga har ju hela paletten av olika maskiner under samma namn, från billiga "skitmaskiner" till riktigt bra dito. Bland åkgräsklipparna tycker jag att deras pro-maskiner är otroligt välbyggda.
Samma sak med snöslungorna förutom att jag inte tycker att de bästa är lika bra som på klipparsidan.
Man får jämföra billiga Stiga-modeller med Al-ko, halvdyra Stiga med McCulloch/Partner och de dyraste med Husqvarna så klarnar bilden :mrgreen:

Jekens skrev:Vad ska man kika på när man tittar på begagnad slunga. Helt nytt för mig detta. Men om man ex tittar på en beggat Toro powershift. Något speciellt?

Ja en funktionskoll är väl på plats, du kanske känner någon som kan hjälpa dig?
Den ska starta och gå bra och alla växlar ska fungera. Remmarna till snöskruven slits och är dyra, inte värt att köpa billiga gummiremmar utan det ska vara kevlar eller vad det nu är i dem riktiga.

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#420421
Jekens skrev:Vad ska man kika på när man tittar på begagnad slunga. Helt nytt för mig detta. Men om man ex tittar på en beggat Toro powershift. Något speciellt?


Känn efter att impelleraxeln inte glappar, alltså den axeln som kommer från växelhuset fram till aggregatet. Drivningen av hjulen skall kännas distinkt och inte slira. Reglagen skall vara någorlunda distinkta också, inte en massa glapp och obestämda lägen.

Motorn: Skall starta lätt och inte spy ut oljerök.

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

nomolas  
#676000
Phantom skrev:Jag har modellnr 38155 och är också från -80.
Skickar ett pm till dig...


Förlåt för att jag tar upp en väldigt gammal tråd nu men jag letar också efter just den här instruktionsboken till Toro modellnummer 38155. Har försökt söka av hela internet känns det som men hittar inget. Är det någon som vet vart man kan få tag i den eller har den själv och vill dela med sig? 😀

Hälsningar,
Nybliven Toro ägare

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Avslutat-02  
#676007 Är det denna?

Toro 826

Toro_Manual.pdf

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

nomolas  
#676127 Den är det! Tusen tack! 😀

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Avslutat-02  
#676140 Jag äger en själv... Minst.... 👍

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Älgfoderodlare  
#680267 Köpte en beg. Jacobsen snöslunga med en 8 Hk B&S motor på. Enl. säljaren hade man kört den o allt skulle fungera. Den ser knappt använd ut till det yttre, men när jag skulle starta den själv så rann bensinen rakt genom förgasaren. Snabbt skruva isär o kolla efter fel. Det visar sig att flottören av mässing är läck o helt fylld med bensin. Kollar på nätet efter en som skulle passa men hittar ingen med rätt mått. Så vad gör man ? Lagar ! Tömmer ur det mesta av bensinen i flottören, sätter flottören på en grillpinne o in i elden med den Poff ! Men all bensin är borta. Tar sen o lägger den på en spisplatta för att kunna sätta tillbaka sidorna igen då lödtennet smälter sakta o fint på detta sätt. Löder ihop skarven igen. Lagar de små hålen o flyttar fästet för regleringen av flottörnålen. Kollar i vattenbad att den är tät. Det finns ingen bensinkran på denna modell, så det blir nästa köp. Men kommer den nu att fungera så kan det vara värt de 500:- jag gav för slungan ( samt 2 timmars jobb med att löda om flottören ).

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Avslutat-02  
#680272 skulle detta hända igen så finns ombyggnads sats till plast flottör..
dessa är välkända att inte tåla bensinen när de får stå...

ett tips är att tanka alkylat innan den ställs undan, då slipper man beläggningarna till vintern igen..

bra gjort

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Älgfoderodlare  
#680281
vinterrojarn skrev:skulle detta hända igen så finns ombyggnads sats till plast flottör..
dessa är välkända att inte tåla bensinen när de får stå...

ett tips är att tanka alkylat innan den ställs undan, då slipper man beläggningarna till vintern igen..

bra gjort


Jag kommer bara att köra den med Alkylat. Jag kollade men hittade ingen plastflottör till denna modell. Måtten var inte som de jag mätte på min flottör. Kollade flera sidor med reservdelar till B&S motorer men jag hittade ingen som stämde. Har du koll på var man ev. kan hitta en om det mot förmodan skulle visa sig att denna nu inte är riktigt tät ?

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Avslutat-02  
#680285 har för mig jag köpte från Garage24, eller Jofrab.
de flesta trädgårdsmaskin handlare brukar vara kund hos dessa..

kolla så den flyter i bränslet bara innan montage..

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Älgfoderodlare  
#680287
vinterrojarn skrev:har för mig jag köpte från Garage24, eller Jofrab.
de flesta trädgårdsmaskin handlare brukar vara kund hos dessa..

kolla så den flyter i bränslet bara innan montage..


- Ja, kan vara en ide som du säger. Jag kollade i vattenbad o tryckte på flottören för att se om det kom några bubblor. Så långt allt väl. Men bränslet har ju en helt annan ytspänning.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Avslutat-02  
#680288 15-315-03 bör vara denna isåfall..
B&S 6-12 Hk motorer..

fanns endast i plåt numera...

Jofrab.se

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Älgfoderodlare  
#680300
vinterrojarn skrev:15-315-03 bör vara denna isåfall..
B&S 6-12 Hk motorer..

fanns endast i plåt numera...

Jofrab.se


Var in o kollade på deras hemsida o vart lite brydd. Den modell av flottör som liknar den jag har är en Tecumseh nr. 3,0-13. Jag vet inte om det är en B&S motor eller en Tecumseh på Jacobsen från den tiden. Har inte hittat något namn eller modellbeteckn. över huvud taget. Jag antog att det var en B&S.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).