Inomgårdsmaskiner

schaktblad till trepunkten

49 inlägg 52003 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188585 För mig blev det ett kellfri med hydraulsvängning av bladet som beställdes häromdagen. Leverans nästa vecka. De gav 15 procents rabatt nu och då jag redan bestämt mig så var det bara att slå till. Så nu blir det fullskalatest av kvaliten.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

stegmaster  
#188613 För er som inte henger med på maskinisten så kan ja ju ladda upp några mobil bildar av mitt vägunderhåll utstyr.
Vändbart schaktblad bak, och en Masdalen fräs framme i lastaren,för at återvinna grus från vägkanten/diken, samt rensa vägdiken, eller fräse bort kanten som ofta kommer efter man schaktat, så at vannet kan få lämna vägen och ner i diket.
Man kan altså fräsa grusmassa tilbaka til vägen, eller jordkanter bort från vägen.
Detta första testet med fräsen fram i lastaren var endast en ca100m uppfart, men kunne konstatera att funkade mycket bättre en bak, samt at det smidigare och kunna ha både fräsen och bladet med på samma gång.

DSC_3874.JPG



Foto0331.jpg



Foto0332.jpg

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188639 Exakt en sån fräs hade jag behövt, det blir rätt så höga gräskanter som hindrar vattnet.

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

Boarpan  
#188669 Det där var tjusigt.

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

Mäki  
#188671 Väldigt bra ide med fräsen.
På vår byväg var kommunen med grävmaskin tidigare i sommar och grävde bort kanterna men med en fräs skulle dom tagit tillvara materialet som dom nu körde bort :???: (Dessutom var det ett jävla dåligt utfört arbete 😡 )

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

stegmaster  
#188741
Mäki skrev:Väldigt bra ide med fräsen.
På vår byväg var kommunen med grävmaskin tidigare i sommar och grävde bort kanterna men med en fräs skulle dom tagit tillvara materialet som dom nu körde bort :???: (Dessutom var det ett jävla dåligt utfört arbete 😡 )

Jo, tanken med fräsen er ju givetvis at återvinna grus som lägger sig på kanten spesielt efter vinteren, sen går det mycket snabbare enn at använda en grävare.
Dom som utveklade just denna fräsen er grävmaskinentr. som tyckte precis som du skriver ovan.
Even smådiken upp til ca 40cm kan man rensa, eller ochså göra nya sådanna.
Det sitter normalt 2 rader med slitstål och 6stk 30mm wirebitar, fast man kan köra med endast wire ochså om vil, tror det finns 24 stk då.
Ser av bilden jag laddade upp tidligare, at det dags med nya wire`r, då dom er bra slitne.
Just denna fräsmodell tillverkas inte lengre, då den blev för dyr helt enkelt (Nypris år 2000 var ca 50tkr). Köpte min begagnad för 18 tkr+mva.
Den er dessutan lite mer avansert en vad den först ser ut til.
Blandt annat finns ventiler så man kan ställa inn trycket för när den ska vika sig bakåt(vikar 90 grader bakåt) och even lyftar den sig aut, om den treffer på stor sten eller andra hinder som gir motstand.
Den kräver endast ca 30l/min med olja, så den kan ju användas på nästan alla lantbrukstraktorar.

DSC_1211.JPG

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188758 Verkar riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

molnia  
#296285 Någon som har erfarenhet av K.T.S snöblad/schaktblad?
2,74m och 2hydralkolvar?...
hur upplever ni K.T.S kvalité generellt?

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

Brickan  
#296302 Jag har en KTS Huggarvagn S, 7 ton. Vagnen är bra med mina mått mätt. Trivs med den fortfarande efter drygt ett år och efter Ivar-virke. Jag hade den ute varje dag i flera månader i vintras. KTS har tålmodigt ställt upp på alla frågor jag haft och givit svar snabbt och bra. Morgan Nordin som brukar dyka upp här ibland har svar på allt, snabbt också … och ett stort tålamod.

Kort sagt: Bra kvalite och bra service!

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

stegmaster  
#296306 Köpte KTS minsta proffsgrip til grävmaskinen (0,25m2), och ingen at klaga på efter 2 års användning.
Har lyft mycket sten til stenhager med den. Riktig stärk i gripen er den, och inget gläpp als så här langt.
Riktig velbygd skulle jag säga, men gratis var den ju inte direkt heller.(12,500+mva utan fäste och slanger=totalt 16000+mva inkl fäste och slanger samt frakt)

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

molnia  
#325709 Någon som har stött på samma problem som oss , för dålig lyfthöjd på bladet när vi ska ut på dåliga vägar med en o annan sten.?
använder ni hydralisk tryck/dragstång?

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

traktorz  
#325714 Vårat JinWei (kopia på Schaktblad "Olle" från Sonnys Maskiner) lyfter rejält högt, beroende på dess långa bom och hur man sträcker kedjan. Men en vägsladd tillför en helt annan kvalitetsklass.

Ref:
♦ Schaktblad Olle
http://www.sonnys.se/index.php/vagunder ... tblad-olle

♦ VÄLJ BLADBREDD TILL 1.16 GÅNGER HJULBAS
viewtopic.php?f=107&t=17773#p241980

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=81&t=93691
http://energispararenab.se/

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

stegmaster  
#325719
molnia skrev:använder ni hydralisk tryck/dragstång?

Absolut, det ju det man justerar höjden med, när bladet ruller på hjulen bak bladet.
När stången sjuts ut lyfter bladet och vica versa.
Men visst, man kan ju inte lyfta bladet hür högt som helst på detta viset, då får man ut och justera ner hjulen manuelt, så man kan lyfta högre. (Näckdelen med detta er at det då funkar dårlig at rygga med, så man får ställa tilbaka höjden på hjulen.)
Eller evt, lyfta hela bladet med 3pkt lyften, men då blir det ju inte jamt.
Hittade ingen bra bild, men har syns det när bladet ligger precis nerpå grusen och vilar på hjulen.
Gissa at jag kan lyfta bladet ca 10-15cm ved at sjuta ut hyraulikstången.(altså utan at justera på hjulen).

P1020055.JPG

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

mikael eriksson  
#325734 Jag köpte ett samiblad 2563 hydral styrt. Är mycket nöjd med det.

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

molnia  
#325740 Ja jag menar lyfthöjd ifall jag vill lyfta och vända. Nu med kortaste dragstången mest ihopdragen får vi ca 15-20 cm på plan mark.
Har ju inte kättingar likt sonny att justera. på en skogsväg kan det variera mkt då räcker inte lyfthöjden till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar