Inomgårdsmaskiner

schaktblad till trepunkten

49 inlägg 51922 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

schaktblad till trepunkten

boksson  
#98067 Mina skogsvägar behöver schaktas till, så nu behöver jag ett schaktblad tiill trepunkten. jag har tittat lite på kellfri, men är tveksam till deras kvalitee. Vad behöver jag tänka på inför köpet, förutom priset :wink: ?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

Robertberg  
#98072 Ska du köpa ett kellfriblad ska du tänka på hur bra du är med svetsen, vi har ett med hydralisk sväng, har blivit några timmar med svetsen på det..

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

Elias  
#98112 Tänk på en sak och köp ett blad med bildäck som stödhjul och inte dessa förbannade skottkärrhjul.
Vårat blad har skottkärrhjulen och de är inte bra, så ska försöka bygga om vårat till nå 13 tums bildäck.

En liten nackdel är tyvärr med bladen att det har en tendens att skapa en del nya gupp osv när traktorns hjul far upp och ner.

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

boksson  
#98125 obantteg, du bekräftar vad jag misstänkt om kellfris kvalite, tyvärr.
Elias, vet du (eller någon annan) något företag som tillverkar bra schaktblad? jag vill gärna ha ett med utbytbart slitstål

   TS
Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

stegmaster  
#98164
Elias skrev:Tänk på en sak och köp ett blad med bildäck som stödhjul och inte dessa förbannade skottkärrhjul.
Vårat blad har skottkärrhjulen och de är inte bra, så ska försöka bygga om vårat till nå 13 tums bildäck.

En liten nackdel är tyvärr med bladen att det har en tendens att skapa en del nya gupp osv när traktorns hjul far upp och ner.

Finns det någon som tillvärkar traktorblad med bildäck? :surp:
Om man inte driver proffesjonelt skulla jag skippa alla typ lyftfyllda däck. Er riktigt tråkit och hitta sitt blad med punkat däck, när man har bråttom.
För att kompensera för att traktor går upp och ner, så går der ju att schakta med bladet bakåtvendt(om det inte er en lång strekka förstås).
Annars hjälper det ju med "flyt" i tryckstången(om man brukar hydraulisk), eller at fiksa til et avlangt spår i innfestnigen(istället för et vanlig hål) til tryckstången. (liknande det som brukar finnas på snöfreser).

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98184 Vi köpte ett nytt på Kellfri hydrauliskt svängning på bladet.
Har INTE använt det än men redan lagt några timmar i verkstaden med svetsning.
När vi fick hem det så maila jag dom bilder på hur det såg ut.
Skulle dom ta tillbaka det skulle vi få betala frakten nu i stället fick vi 1000Kr i rabbat men viste man om kvalitén innan så hade man inte köpt något alls.

Så köp INGET från Kellfri.

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98186
boksson skrev:Mina skogsvägar behöver schaktas till, så nu behöver jag ett schaktblad tiill trepunkten. jag har tittat lite på kellfri, men är tveksam till deras kvalitee. Vad behöver jag tänka på inför köpet, förutom priset :wink: ?



hur menar du me schakta?... det lät GROVT;)... om det bara är att jämna till ytan, så äre väl en sladd du ska?...

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

boksson  
#98190 Stegmaster, bra tips med spår i infästningen.

Nutte, det är mittensträngen på vägen som är ca 20-25 cm högre än hjulspåren, maskinerna har tryckt ut vägmaterialet åt sidorna. Vägmaterialet, ja vad ska jag säga stora stenar med ler, sand grusfraktion dvs underlaget är inte det bästa. så jag hade tänkt jämna till först och sen fylla kvarvarande hjulspåren med stenkross 20-40-60 mm eller vad det heter, och därefter med ett lager med väggrus 0-20 mm. Jag vet inte om en sladd (2*3 m sladd) klarar av så nedkörda vägar.

Schaktbladet är både till att jämna till vägen och sprida ut nytt vägmaterial ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98192 då så;).... man måste fråga för att få veta;)

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

Robertberg  
#98211 Kan ju tillägga att vi endast använt vårat blad till att ploga snö, vintern 2009/10 i södra småland.

Nu ser det ut såhär:
Först gav hydralkolvens infästning upp efter stenpåkänning, infästningen borde gå hela vägen ner till skäret istället för bara en decimeter..
IMAG0038.jpg


Sedan släppte själva sxeln som bladet roterar runt, svetsningen släppte INUTI bladet, så det blev till att öppna upp för operation, sedan blev det lite förstärkningar.
IMAG0037.jpg

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

boksson  
#98237 obantteg, ni måste haft riktigt hård snö i småland ;) trist med ett schaktblad som inte håller, men inte många blad håller för för ordentliga stenpåkänningar, eller?

Givetvis ska jag även använda schaktbladet till snöplogningmen men här i skåne lär det förhoppningsvis dröja :)

Hur åtgärdar ni era eventuella potthål i vägen, fyller ni igen med väggrus eller med grövre material?

   TS
Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

rottne72  
#98265 Jeg har hatt flere typer schaktblad til traktor , men absolutt best erfaring har jeg med Dalen 2020 . Bruker det til
både snørydding og høvling av veier /skogsbilveier . Solid konstruksjon med gode løsninger overalt . Kan bygges ut
med hydraulisk heving og senking av støttehjul ,samt at det kan snues helt rundt .

Bruker det på en traktor med ca 150 hk ,og det har ikke vært noe sveising eller annen reparasjon i det hele tatt på
skrapen. Har flere Dalen produkter og er meget godt fornøyd med alle deres produkter .

www.dalen.no

Användarvisningsbild

Re: schaktblad till trepunkten

stegmaster  
#98273
rottne72 skrev:Jeg har hatt flere typer schaktblad til traktor , men absolutt best erfaring har jeg med Dalen 2020 . Bruker det til
både snørydding og høvling av veier /skogsbilveier . Solid konstruksjon med gode løsninger overalt . Kan bygges ut
med hydraulisk heving og senking av støttehjul ,samt at det kan snues helt rundt .

Bruker det på en traktor med ca 150 hk ,og det har ikke vært noe sveising eller annen reparasjon i det hele tatt på
skrapen. Har flere Dalen produkter og er meget godt fornøyd med alle deres produkter .

http://www.dalen.no

Jovisst, er Dalen kjempebra produkter(har selv deres vedmaskin 2054). Men de er også veldig dyre.
Det 2020 du snakker om har/hadde vel en listepris på ca 40000,-Nok eller nesten ca 48000,- sek. :shock:
Dessuten tror jeg ikke Dalen produkter selges i Sverige, ihvertfall ikke vedutstyr. :surp:
Men helt klart, Dalen er "topp of the line" produkter.
Har selv et Lilleseth blad med hydraulisk styring av blad og bom, och det har fungert helt ok til hjemmebruk.
Kostet kr 12500,- i 2001. Dette er selvsagt ikke av Dalen standard, men helt ok.(har ikke behøvd og bruke svetsen ennå på det)
Her er en liten film av bladet.

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

rottne72  
#98519 Er enig med deg i at det er mye å betale ca 40000,- for ei skrape til traktoren ...når en billigere type helt sikkert
gjør en like bra jobb . :smile: Bruker mitt en del til å høvle / rette opp for asfaltering , og da kan det til en viss grad
forsvares økonomisk . Var faktisk ikke klar over at ikke Dalen hadde noe særlig forhandlernett i Sverige , men men . :???:

Avatar Fallback

Re: schaktblad till trepunkten

boksson  
#98572 Jag kollade lite priser på internet och kan meddela att skillnaden i pris på proffsblad är inte så stor mellan Sverige och Norge, om man inte räknar på olika valuta. Jag var inne på dalens hemsida och jag fick ett omedelbart habegär men priset svider.

I billighetsvarianten verkar det som kvaliten offras för ett lågt pris, men vad annat att förvänta.

Det blir till att leta begangnat/brukt schaktblad med "stödhjul" och då få något till rimligt pris och med någotsånär bra kvalite.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar