Inomgårdsmaskiner

Ojämn tomgång B&S 20hk

4 inlägg 5310 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ojämn tomgång B&S 20hk

jan_banan  
#95633 Hej alla,
Har en Stiga Park Pro med B&S 20 hk Vanguard motor.
Den har börjat gå mycket ojämnt på tomgång och delgas vid VARM motor.
Så länge motorn är kall går den helt jämnt oberoende av varvtal.
På arbetsvarv går den finfint utan problem.
Då jag däremot har använt den en stund så att den är ordentligt varm så går den ordentligt ojämnt på allt under halvgas. Motorn doppar varvtalet tills den gurglar till och vill dö och sedan gasar den på.

Var skall jag börja felsöka?
Tack på förhand
/Jan



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ojämn tomgång B&S 20hk

totte  
#95839 Hur gammal är den? Har den gått mycket så kan det handla om slitna kolvringar, läckande topplockspackning eller otäta ventiler, alternativt att ventilspelet är för litet. Rekommenderar att du inte kör med den förrän du fått utrett vad det är, är det nåt av ovanstående så kan du få ett värre haveri om du kör vidare. Har tyvärr inte så stor erfarenhet av den här större B&S så jag kan bara spekulera, så om du inte själv är motorkunnig så bör du få nån att kolla upp den ordentligt.

Kan ju också vara nåt trivialt förgasarproblem, men det är omöjligt att avgöra via Internet.

Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång B&S 20hk

jan_banan  
#95855 Tack för svaret Totte,
Klipparen är från 2004 och har gått 390 timmar. Jag lämnade in maskinen för årlig service direkt efter att jag hade köpt den i början av Juni. Där bedömde dom den som fräsch, men dom hade antagligen inte varmkört den ordentligt.
På måndag skall jag prata med min lokale Skog&Tädgård handlare.
mvh
/Jan

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn tomgång B&S 20hk

ulfgustav  
#95918 Går den ojämnt, eller är det att den inte är stabil i tomgången?
Om den inte är stabil i tomgången så ikan det vara fjädrarna i varvtalsregulatorn som skall bytas, det händer att de tappar spänsten

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).