Sida 1 av 11

Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 23 feb 2010, 20:46
av JPS1612
Hej där ute i snön! Jag är en ny medlem som undrar om det är nån som kan ge mej lite tips ang. min Gilson 8HK snöslunga. För en tid sen så ville inte min snöslunga starta.Jag tog bort tändstiftet och konstatera att det ej finns nån gnista. Har köpt ett nytt stift men det är fortfarande ingen gnista!? Är det nån som kan ge mej några tips e.v hur jag ska gå till väga?Det är en röd Gilson med 8HK motor med model nr: 55062 45013 . Tacksam för alla svar. M.V.H : Janne E-mejl : intress100@glocalnet.net :?: :roll:

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 23 feb 2010, 23:01
av totte
Hej!

Från 70-talet antar jag, troligast orsaken är att brytarna är brända/oxiderade/nedslitna. Men innan du tar itu med det kolla upp alla kablar till stoppkontakt och säkerhetsbrytare, om den har sån, så det inte är kortis till gods nånstans. Kolla också att tändkabeln är OK och testa med ett annat tändstift. När du kollat allt det så är det dags att ta itu med brytarna. Vet inte hur mycket du mekat med småmotorer, men det är inte en barnlek att få av svänghjulet, krävs avdragare och ett specialverktyg för att skruva av startkopplingen som också är svänghjuls mutter.

Brytare finns att tillgå, närmsta firma som är återförsäljare för Jofrab kan ta hem om dom inte redan har i lager. Kolla www.jofrab.se för lista över återförsäljare.

Har själv en Gilson 55113 som jag renoverade upp hösten 08, går förträffligt.

Behöver du tips så hör av dig, jag har verkstadshandbok för klassiska B&S.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 23 feb 2010, 23:14
av JPS1612
Hej! Tack för tipsen! Ska kolla upp det du nämde.Om allt fungerar av det som du nämde och brytarna är ok vad kan det vara då? Om det är brytarna är det svårt att få tag på avdragare? Är det nått värde på en sån här typ av snöslunga i normalt bruks skick ? M.V.H : Janne

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: ons 24 feb 2010, 01:03
av totte
Hej,

Om det inte är brytarna/kondensatorn och allt annat ok så kan det ju vara fel på tändspolen, men det är rätt ovanligt tror jag.

Värdeberor helt på skick och utseende, kolla vad dom vill ha på blocket för motsvarande.Men några tusenlappar om den är fin och i bra skick mekaniskt skulle jag säga. En Gilson gear drive är bland det stabilaste man kan köra runt med i drivorna.

Har du kollat den här sidan: http://home.gwi.net/~spectrum/snowblower.html. Allt du vill veta om Gilson och mer därtill.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: ons 24 feb 2010, 12:33
av axwell
Om tändspolen sitter på utsidan av svänghjulet är det enkelt att kolla ev rost och att avståndet bara är några 10:ondels mm. Dra runt svänghjulet och förvissa dig om att det inte ligger an mot tändspolen.
Har råkat ut för att jordkabeln till styret varit avskavd.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: ons 24 feb 2010, 21:59
av totte
Jo axwell har aldeles rätt, det bör man också kolla. Spolen sitter utvändigt, se till att polerna inte är rostiga och likadant magneterna på svänhjulet. Kolla avståndet mellan polerna och svänghkjulet, skall vara ca 0,3 mm.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: lör 13 nov 2010, 13:17
av M_Persson
Hej.
Lånar tråden lite...
Har en Gilson 26" med en B&S motor där motorn är från -81.
Har ingen gnista på den. Den gick fint tills den fick stå ute en sommar och sen dess har den ingen gnista. Är väldans massa år sedan den gick nu då ingen orkar tagit tag i det.

Har jag en motor med brytare?

Har iaf gjort rent magneter och spole från väldigt lite ytrost samt justerat spolet ca 0,3mm från magneterna.

Tycker mig se en liten svag gnista på stiftet.

Åt vilket håll är startanordningen gängad?

Antar att jag lär ha av hjulet iaf.

Eller finns det något mer man kan kolla innan man river av svänghjulet?

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: lör 13 nov 2010, 17:56
av totte
Troligen har du brytare, det var precis i den svängen som dom bytte till elektronisk tändning på B&S. Kolla om det går in en lågspänningskabel från spolen in bakom svänghjulet, i så fall har du brytare.

Och troligtvis har brytarna oxiderat, alternativt har kondensatorn gett upp. Svänghjulet är lite bökigt att få av, det är fastskruvat med startkopplingen. Helst bör man ha ett specialverktyg för det, kan gå att få loss med en plasthammare eller liknande också. Den är högergängad. Skall dras med 88 Nm när du sätter dit den igen.

För att hålla fast vevaxeln: Ta bort tändstiftet, mata ner en halvmeter eller så av nylonrep i cylindern.

080920_11.jpg


Ett problem är att om du skall göra en avdragare så måste du ha ett par tumgängade skruvar att dra ner i hålen svänghjulet. Minns inte dimensionen har för mig det är 1/4", men kan ta reda på det om det behövs.

Nya brytare bör du kunna beställa från varje firma som har B&S-service, kondensator ingår i satsen. Brytaravstånd 0.50 mm.

Behöver du mer info så har jag en rephandbok för B&S, säg till så kan jag plocka fram uppgifter ur den.

Ett alternativ är att du skaffar en elektronisk tändmodul, såna bör också gå att beställa hos en B&S-handlare. Då slipper du hela svänghjulsproceduren. Minns inte vad dom kostar men ett antal hundringar är det säkert.

Vad är det för modell på din Gilson? Modellnumret bör finnas på skylten längst ner på plåten på baksidan av växelhuset.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: lör 13 nov 2010, 20:26
av M_Persson
Fick av startanordningen med en stor polygrip.

Så om jag köper ett sådant kit så kan jag trunta i att plocka av svänghjulet?
Ja, det går en kabel ner bakom det så de lär vara brytare.

Har besällt en del saker till min B&S på klipparen från USA o det har fungerat prima, inte så dyrt heller.
Tog knappt en vecka vill jag minnas så kollar jag upp det imorgon så är de ju hemma rätt fort.

Om det är spolen som gett upp, är det något som finns som reservdel?
Finns det oljefilter på dem?
Hur vet man att man har rätt mängd olja i dem. Jag har ingen sticka men 2 påfyllningshål.

Är ju väldigt enkla motorer i övrigt och hoppas att slungan skall fungera lika bra.

Modellnumret bör vara 55257.
Tack för svaren så länge.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: sön 14 nov 2010, 01:29
av totte
Stor polygrip funkar också uppenbarligen!

Spolar lär finnas, skall du ändå byta den så är det lika bra att ta en med elektronik, så slipper du brytarmacklet och behöver alltså inte lyfta svänghjulet. Elektronisk tändning är alltså en tändspole med inbyggd elektronisk "brytare", den triggas av magneten helt enkelt. Bara att sätta dit och klippa sladden ner till brytarn. Går säkert bra att beställa från USA, förmodligen bättre pris där.

Finns inget oljefilter och ingen oljepump, det är stänksmörjning som gäller.

När den står plant så fyller du tills oljan står upp mot kanten i påfyllningshålet. Använd helsyntet av bästa kvalitet, det är vad som är bäst för en motor i vintertemp.

Stämmer att dom är otroligt enkla, det är egentligen förkrigsteknik, sidventiler och stänksmörning. Inte så särskilt effektiva jämfört med en modern motor, men sega och starka och i det närmast odödliga. Har själv en 77 års Gilson med växellåda som jag helrenoverade för ett par år sen. Efter att ha stått sen i April så startade den på första rycket nu i Oktober. 55113 är min modell. Har även en 71 års friktionsdriven, behöver lite nya remmar och annan omvårdnad och är ganska rostig.

Om du vill veta allt om Gilson så kolla den här sidan: http://home.gwi.net/~spectrum/snowblower.html

Din är tydligen då en friktionsdriven av senare typ, enligt samma källa.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: sön 14 nov 2010, 10:28
av M_Persson
Ja, min ska vara friktionsdriven. Har 5 växlar fram o vad jag kan tyda av plåten så är det 2 bakåt.

Ska kika lite mer efter en ny tändspole, för byter jag nu så lär den ju gå i bra många år innan den dör..

Min är väldigt fin för att vara en -81a, det enda som är skadat är dekalerna som det står Gilson och 26" på.


Det borde alltså fungera med en sådan?
http://garage24.se/web/SkogOchTradgard/Reservdelar___Tillbehor/El-___Tandningsdelar/Tandspolar_Tandsystem/TANDSYSTEM_B_S_7-16hk_(B_S_398811)-35479.aspx

Har på en äldre gräsklippare bytt från brytare till brytarlöst med framgång. Så mycket smidigare.

En fråga till, hur hittar man remmar till sin skönhet? Har en som skulle behöva bytas, finns dock inget nummer på den. Det är den till drivning av hjul som är dålig. Den andre ser ny ut.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: sön 14 nov 2010, 13:40
av totte
Den ser alltså ut så här ungefär?

Bild


Det ser ut som rätt grunka ja, kolla motornumret.

Remmar ja, det är A-profil men längden får du mäta från den gamla. Tips, ta en rulle maskeringstejp, klistra den varvet runt på insidan av remmen och märk av. Ta loss den och dra ut den på ett bord. Då har du invändig längd vilket är det som anges. Dela måttet i mm med 25,4 så har du remmens tumdimension. Alternativt, ta med remmen nånstans där dom säljer remmar och be att få en likadan. Notera att eventuella remdimensioner angivna för en viss Gilson är notoriskt opålitliga.

Kolla Momentum om du inte vet var du skall hitta remmar: http://www.momentum-industrial.com/defa ... p?sida=686

På deras katalogsisdor kan du hitta mått på alla remmar som finns.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: sön 14 nov 2010, 14:06
av Kse
Fick du nån fart på snöslungan JPS1612?
Har en Gilson jordfräs med 8hk motor som la av utan förvarning i höstas, ingen gnista.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: sön 14 nov 2010, 19:42
av totte
Kse skrev:Fick du nån fart på snöslungan JPS1612?
Har en Gilson jordfräs med 8hk motor som la av utan förvarning i höstas, ingen gnista.


Jaha, allt som sagts härovan gäller jordfräsar också, det är väl en B&S på den med antar jag.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: sön 14 nov 2010, 20:00
av M_Persson
Den ser ut exakt som den, om man bortser ifrån att mina dekaler e borta, "stödet" är silverfärgat och ena skoveln som gräver i snön e röd.
Aha, då ska jag kika på jobbet ang remmar.. Har en del där.
Och så var det ju kul att man fick reda på hur man mäter en rem med :)
Enligt motornumret så ska den passa, skall iväg och beställa en imorgon.


Har en fråga enligt växelspaken, när man ska lägga i neutralen, ska spaken då ligga en bit ifrån "facken" där växlarna är?
Skulle haft en bild på det känner jag. Då någon stopp är böjd och en saknas så vore det trevligt med en bild på växellägena på handtaget.

Tillägg: Rem till slunga 1/2X43
Rem till drivning 1/2X38

Finns det nya Unitrolhjul? Mitt e lite slitet men håller säkert många år till..