Sida 9 av 11

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: ons 28 jan 2015, 06:22
av Mixon1
Jag har inte kollat än, men jag tror att det kan vara en gammal maskin med brytare. Hela maskinen är röd el. orange, både motor och chassi, om det ger en ledtråd? Jag har sett att det finns med vit motor som är äldre? Hursom, så får jag nog riva av toppen och slipa ventilerna, jag tycker det är lite dålig kompression också, men det är ju ganska snabbt gjort, bara man sätter igång :oops:
Vad gäller de kärvande rullarna så får jag nog skruva isär det mesta rörliga som finns i maskinen och olja in allt, den har nog inte gått på många år.

Tack, för input'en, förresten :smile:

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: ons 28 jan 2015, 12:09
av totte
Räkna med att kompen på de här motorerna är mycket låg. Men kolla i varje fall ventilspelet. Det som avgör om det är brytare är om den är t o m 1981, senare har elektronisk. Går att eftermontera sån på äldre motorer. finns t ex hos Briggsparts (http://www.briggsparts.se/grp/tandspolar.php)

Hur gammal den är ser du på motornumret som finns stansat nånstans. Den tredje siffergruppen består av ÅÅMMDDxx, xx är fabriksnr. Första siffergruppen börjar med volymen i kubiktum, 13 är en femhästare och 19 är åttahästarn.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: ons 28 jan 2015, 21:37
av Pabene
Tänk på att Briggs & Stratton har en kamkurva som ger läckage under kompressionstakten för att unrelätta start. Kompressionen ska mätas genom att dra motorn baklänges, enligt reparationshandboken. Jag har slipat om så att full komp. erhålls. Det gör att det är svårare att dra runt vid handstart, men det blev mera klipp i den motorn. Det var en 8 hp motor för en Stiga Park.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: sön 01 feb 2015, 19:16
av Mixon1
Hej!

Tack för era svar!
Jag har inte kollat ventilspel på motorn än, jag ville se om den överhuvudtaget fanns liv i den innan jag lägger ned för mycket tid på den, men det ska fixas framöver.
Jag kollade tändspolen och det var av den typen med brytare, så bort med den och ersatte med en modernare variant utan brytare, och vips så hade jag gnista :mrgreen: . På med kåpan och ryckte några gånger i snöret och till slut puttrade den motvilligt igång, men stabiliserade sig efter några sekunder. Glad i hågen, ut genom porten och på med drivningen, och den kastade snö som aldrig förr... i tre sekunder innan den slog stopp. Sedan försökte jag starta den, och den gick väl igång men ville inte varva upp. Bort med bränsletanken och förgasaren, rengjorde förgasaren och kollade membranet som såg rätt hyfsat ut.
Jag hällde ut soppan ur tanken och jisses vad brun sörja det rann ur :surp: , tog en näve singel och hällde i tanken ihop med lite ny soppa och skakade och hällde ut. Upprepade detta några gånger till jag tyckte det verkade ok. Ihop med allt och ryckte ett par gånger i snöret och nu jädrar i min låda så gick den riktigt fint, lite justering på nålen så gick den som en dröm.
Körde ett tag och provade den, och rätt som det var så small remmen till slungan av, vilket var väntat med tanke på att den stått ett bra tag, dessutom hade det stora remhjulet rostat i v-spåret så det var säkert en bidragande orsak. Passade på att rengöra det när jag "ändå hade hammaren framme". Så nu ska ett par nya remmar införskaffas av den dyrare sorten som håller bättre, det är den värd.
Förresten såg jag på andra bilder att de flesta Gilson maskiner har drivningen till slungan samt framdrivningen från samma axel från motorn, medans min maskin har separata axlar från motorblocket, är det vanligt?

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: sön 01 feb 2015, 20:57
av totte
Hehe, det var typiskt för hur det brukar gå när man kör igång en maskin som stått ett bra tag. Rengöring av tanken brukar bli obligatoriskt. Härligt att den går fint nu.

Motorn med remskiva på kamaxeln kom från 1980 på maskinerna med den femväxlade friktionsdriften. Alla äldre maskiner (tror jag) hade driften från vevaxeln till både slunga och hjul. De äldre hade mekanisk växellåda eller treväxlad friktionsdrift och en fyrväxlad variant på slutet av 70-talet. Så det är bara den här femväxlade modellserien som har sån remskiva. Se: http://www.gilsonsnowblowers.com/snowtree.html#8

Många andra fabrikat av snöslungor har använt, och använder, motorer med hjuldrift från kamaxeln.

Här är min under service:
121027_25.jpg

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 03 feb 2015, 06:18
av Mixon1
Jodå, maskinen går fint, startar t.o.m. på ett eller ett par ryck, så den verkar vara rätt ok. ändå.
Jaha, det var kanske inte så ovanligt med två axlar ut, jag har aldrig sett det förut, eller så har jag kanske bara inte tänkt på det.
Snygg slunga du har! Ser ut som en 8 hk? Min är den mindre 5hk, och en lite kraftigare maskin hade väl inte vart fel, men det är en början iallafall.
Jag gav 250:- för min maskin, men köptes på vinst och förlust. Denna gången blev det vinst :mrgreen:.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 03 feb 2015, 11:11
av bosabengt
Hej!

Jag har också problem med min ARIENS St 270 snöslunga där det inte blir någon gnista.
Tänd modulen som sitter på sitter inne i svänghjulet och har tre st "armar" eller ben eller vad man nu kan kalla det. Åså sitter det en konding på den också.
samt två magneter inuti svänghjulet.
Har slipat rent på dem "benen" då det var rostigt samt slipat rent jordpunkter.

Har letat mycket efter någon sida som säljer delar men hittar mest amerikanska sidor som inte skickar till Sverige.

Ska felsöka lite mer idag och kanske hitta ett nytt stift.

Här är en bild på min snöslunga och en lånad bild på en precis likadan tändmodul.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 03 feb 2015, 12:21
av totte
Mixon1 skrev:Jodå, maskinen går fint, startar t.o.m. på ett eller ett par ryck, så den verkar vara rätt ok. ändå.
Jaha, det var kanske inte så ovanligt med två axlar ut, jag har aldrig sett det förut, eller så har jag kanske bara inte tänkt på det.
Snygg slunga du har! Ser ut som en 8 hk? Min är den mindre 5hk, och en lite kraftigare maskin hade väl inte vart fel, men det är en början iallafall.
Jag gav 250:- för min maskin, men köptes på vinst och förlust. Denna gången blev det vinst :mrgreen:.


Dom är nästan outslitliga. Förutom tändningen, som du fixat, så kan pumpmembranet i förgasaren bli gammalt och hårt, men det är säkert OK på din, det brukar märkas just på att man får rycka ihjäl sig med startsnöret.

Jo min är en 8 hk, annars antar jag i stort sett samma. Men man klarar sig en bra bit med 5:an också, skillnaden märks mest i tung blötsnö. 250 spänn är ju som hittat!

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 03 feb 2015, 12:34
av totte
bosabengt skrev:Jag har också problem med min ARIENS St 270 snöslunga där det inte blir någon gnista.


Ja, det där ser ut att vara en Tecumseh-motor. Har ingen erfarenhet av dom. Men vad jag kan förstå av bilderna så sitter det nog en brytare inne i dosan som axeln går igenom. Det är oftast brytarspetsarna som är brända/oxiderade/smutsiga som gör att den tappar gnistan. Oftast går det att putsa upp dom. Slippapper funkar, börja med 180, sen finare och finare ned till 600 eller 1000. Brytarna skall vara blanka. Blås rent och tvätta med sprit. Brytaravstånd vet jag inte, men 0,4 - 0,5 brukar funka på de flesta småmotorer.

Annars borde en bra maskinhandlare kunna hitta delar till den här motorn om du letar fram motornumret, bör finnas nånstans. Det är inte precis nån ovanlig motor. Kanhända finns det nya elektroniska tändmoduler också.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 03 feb 2015, 13:28
av bosabengt
Jag försöte att ta bort täcklocket (det svarta) Men det gick inte så lätt så struntade i det igår. Blir lite mer grundlig koll idag.

Men tändningen kan väl inte ändras genom att ta bort hela modulen? Det är väl bara avståndet mellan magnet och tändspole som justeras med dem två skruvarna?

Hur vet jag om kondensatorn är sönder?

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 03 feb 2015, 13:53
av totte
Du skall ta av hela locket över dosan, ser ut att sitta med en ståltrådsfjäder. Där inne finns brytarna och justeringen av dom.

Brytarlock.JPG


Kondensatorn, ja, du kan testa den med universalinstrument, för att se om det är kortis i den. Annars krävs det kondensatortestare.

Om allt annat är OK och det ändå inte blir nån gnista så är det kondensatorn eller spolen som är kass. Då byter man kondensatorn först.

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 03 feb 2015, 14:08
av bosabengt
Okej där inne.

Jag trodde du menade den svarta klumpen till höger.

Men då ska jag ta bort den täckkåpan och undersöka. Å hoppas på att man kan se något mer uppenbart, t ex mycket korrosion eller rost.

Tack för hjälpen o åter kommer nog med fler frågor om det behövs. Mycket tacksam för svar =)

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: tis 03 feb 2015, 18:33
av totte
Den svarta klumpen till höger är tändspolen. Fråga på bara! :grin:

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: ons 04 feb 2015, 06:47
av bosabengt
Ja!! Nu så går min snöslunga. Visst återstår viss renovering med nya remmar och uppsmörjning o dyl men han går iaf. Vet inte riktigt om den går optimalt dock.

Startar lätt men är känslig för om man släpper ner gasen eller gasar hastigt.

Jag tog bort täckkåpan och hittade brytarspetsen. Tog bort den och slipade rent då det var svart på båda kontaktytorna.

Gjorde en egen woodruffkil av en stor kil och satte dit. Försökte sätta dit brytarspetsen efter hur den satt innan och hittade även en markering på "kamnocken".

Det kan ju vara igensotat topplock dålig justering av förgasare eller felinställt tändning. Det var en del bös i tanken så får nog gå igenom tank slangar å förgasare.

Eller vad säger ni? :smile:

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

Postat: ons 04 feb 2015, 13:02
av totte
Bra framsteg! Låter som den får lite för magert med bensin, kan då bero på smuts i förgasaren eller justeringen.

Börja med rengöringen av hela bränslesystemet och blås ur förgasaren ordentligt. Byt slangarna också rekommenderar jag. Sitter ofta beläggningar i som sen släpper och pluggar förgasaren.

Har du kollat brytaravståndet? Skall vara nåt på 0,4 - 0,5 mm, och det är alltså när kammen har lyft brytaren till max öppet. Är avståndet fel blir tändpunkten också fel.

Sen är det dags för förgasarjustering.

Sot i topplocket har inte så stor betydelse, om det inte är fruktansvärt mycket.