lör 20 jan 2018, 14:50#492724
Bra att det funkar nu
. Ditt friktionshjul ser rätt slitet ut, men driver den som den skall så kan du ju köra vidare.
Om remmen: 13 är bredden, 1046 är aktiv längd, 1016 invändig längd. A40 är remmens nummer - A-profil, inre längden 40 tum = 1016 mm. Aktiv längd är alltså längden ungefär mitt i remmen = inre längd + 30 mm för A-profil.
Det är tänkbart att det skulle vara en kortare rem, ser slapp ut men spänningen bestäms ju av spännrullen, kolla hur fjädern till den verkar vara. Mät rembredden i topp, skall vara 13 mm annars är den sliten.
Vet tyvärr inte vilken remlängd det skall vara, inte samma motor på min och då är det inte givet att det är detsamma. Skulle väl i första hand testa med en som är en tum kortare A39.
Om den kastar dåligt så kan det också delvis bero på hur utkastet är. Skall vara blankt och fint och för bästa effekt så vaxar man det med bilvax med teflon eller silikon. Särskilt viktigt om det är blötsnö.
Sen är det också fråga om motorn går på fullvarv, skall hålla 3500 rpm.
Så kanske du också har märkt att den blåser längre åt höger än åt vänster, när utkastet följer rotationen så att säga. Kolla också att impellern inte verkar vara skadad.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)