Inomgårdsmaskiner

Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

105 inlägg 45284 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#492652 Hej!
Nu funkar allt, va bara att greja med kopplingen.
Men... den kastar inte snön så långt, bara bredvid.
Ser att remmen är slak som tusan då man kör och kanske den slirar på remmen när snön börjar komma in.
Vet du vad det ska vara rem?
Står iso1813 om det kan vara nått?

Med vänlig hälsning, Dan

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#492654 Bilder på skivan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#492655 En film på spänningen

Syns dåligt men tror det står detta på remmen.

A1046 LD/13x1016 L1A40
Iso1813

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#492672 Provar med filmen igen


   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Brorsan  
#492692 13x1016 är bredden x längden.
Inner eller ytter diameter vet jag inte.
Du ska kunna trycka in remmen max en cm .

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Brorsan  
#492693 Kan L140A vara Li längd inner diameter 40 A

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#492724 Bra att det funkar nu :-bd . Ditt friktionshjul ser rätt slitet ut, men driver den som den skall så kan du ju köra vidare.

Om remmen: 13 är bredden, 1046 är aktiv längd, 1016 invändig längd. A40 är remmens nummer - A-profil, inre längden 40 tum = 1016 mm. Aktiv längd är alltså längden ungefär mitt i remmen = inre längd + 30 mm för A-profil.

Det är tänkbart att det skulle vara en kortare rem, ser slapp ut men spänningen bestäms ju av spännrullen, kolla hur fjädern till den verkar vara. Mät rembredden i topp, skall vara 13 mm annars är den sliten.

Vet tyvärr inte vilken remlängd det skall vara, inte samma motor på min och då är det inte givet att det är detsamma. Skulle väl i första hand testa med en som är en tum kortare A39.

Om den kastar dåligt så kan det också delvis bero på hur utkastet är. Skall vara blankt och fint och för bästa effekt så vaxar man det med bilvax med teflon eller silikon. Särskilt viktigt om det är blötsnö.

Sen är det också fråga om motorn går på fullvarv, skall hålla 3500 rpm.

Så kanske du också har märkt att den blåser längre åt höger än åt vänster, när utkastet följer rotationen så att säga. Kolla också att impellern inte verkar vara skadad.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#492735 Blir en sådan rem då? Se länk :)

https://www.rembutiken.se/kilremmar/kla ... 991-mm-li/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#492749 Ja, det stämmer. Räkna med lite kort livslängd eftersom det är en billig standardrem. Kevlarförstärkta remmar håller bättre men då snackar vi ett par hundringar till, så den här är väl perfekt att testa med. Har f ö själv kört med standardremmar och det har hållit rätt bra.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#492778 Okej, beställer en 39 och en 38 så får vi se :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#492813 Måste köpa en innerslang till ett däck men vilken dimension ska jag ha?
Däcken är 4.80/4.0-8
Jula har slang som har ett mått.
4.0-8
4.5-8
Vilken blir bäst?

Sen behövs kedjor. Vart hittar jag billiga som passar och vilket mått skall dom ha? Allt verkar ha olika mått?? Fattar nada :p

Med vänlig hälsning, Dan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#492819 Hittade dessa kedjor på jula, men förstår inte måtten... passar dessa på mina däck? Vill ha tighta som sitter åt.

Bifogar bild på kedjor och slang.

Med vänlig hälsning, Dan

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

axwell  
#492857 Du har hjul som har däck med bredden 4.8" och höjden 4.1" dom sitter på fälg med diametern 8".
Totala diametern bör vara ca. 16" men kedjorna från Jula är på gränsen till för stora.

Slangen kan nog gå att få dit.
En lite större slang för 8" fälg kostar 70 kr på Biltema.
Kolla om slangen skall ha rak eller böjd ventil.

Numera köper jag så långt det är möjligt innerslangar hos närmaste däckshandlare.
Dom slangarna är inte gjorda av "plast" och kostar ungefär som Julas= 50% mer än Biltemas.

OOps, ser nu att Jula har gjort en totalomvändning betr. prissättningen.
Faktum kvarstår ändå, "riktiga" innerslangar är bättre.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#492872 Okej, med andra ord så köper jag slangen som är 4.5-8" så passar den?

Hur får du fram att kedjan är på gränsen för stor? Förstår inte riktigt hur man räknar.. förklara gärna :)

Med vänlig hälsning, Dan

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

axwell  
#492886
Nylen skrev:Okej, med andra ord så köper jag slangen som är 4.5-8" så passar den?

Hur får du fram att kedjan är på gränsen för stor? Förstår inte riktigt hur man räknar.. förklara gärna :)

Med vänlig hälsning, Dan


Julas kedjor är avsedda för hjul med diameter 16" och där stämmer det, dock för drygt 1" bredare däck.
Då åker dom ner lite mer längs däcksidorna, sidolänkarna blir därmed lite för långa.
Det brukar vara enkelt att ta bort en sidolänk på ett par ställen med kraftig avbitare eller liten bultsax.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).