Inomgårdsmaskiner

Tips på bästa snöslungan

20 inlägg 49926 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på bästa snöslungan

Hansknutsson  
#477544 Hej! Ska köpa en snöslunga för vintern och har kikat lite på olika varianter. Har hittat ngn bra snöslunga hos granngården. Vill gärna ha hemleverans och slippa kånka hem. Enda kravet är egentligen lågt pris men en maskin och märke som levererar och startar även kommande vintrar.

Vad ska jag tänka på? Och har ni märke och modell som är bra kvalite?

/Hasse



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Tips på bästa snöslungan

bgl  
#477556 Det här är inte svar på din fråga om en inte alltför dyr slunga, men om du ska röja snö på platta tak är Hondas lilla bandare som heter HSS655HT överlägen. Tyvärr är den också överläget dyrast i förhållande till motorstyrkan. Kan dessutom slunga snö lager efter lager , t.ex. vid slungning av höga plogkanter.

Avatar Fallback

Re: Tips på bästa snöslungan

nadako  
#477580 Honda eller Toro ...
Min Honda hs80 som är från 87 fungerar bra fortfarande, stått sen i vintras och startade på andra draget.. Kvalitet kostar mer i inköp men lönar sig i längden om du ska ha kvar den [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Tips på bästa snöslungan

totte  
#477646 Om lågt pris är det viktigaste så kan du köpa vilken som av de som finns på Granngården, Det är inte toppkvalitet, men fungerar förstås och hänger med i ett antal år, men ofta krävs det en del reparation och fix och livslängden är begränsad.

Vill du ha kvalitet så är det inte lågt pris som gäller. Som redan skrivits: Toro, Honda och förmodligen andra japanska märken.

I övrigt är det inte lätt att ge råd utan att veta hur stora ytor du har att köra, hur mycket snö du brukar ha och vilka krav på snöröjningen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bästa snöslungan

Hansknutsson  
#477927 Tack för bra tips alla! Jag ska främst röja undan uppfart för 6 parkeringsplatser, men även köra mindre ytor runt en hyresfastighets vid ev behov. Om det nu skulle råka bli ngn vinter i sverige nånsin igen (ska användas i småland).

Men om de japanska märkena är dyrare, är de nog tyvärr uteslutna. Känner till stiga såklart, men alko är nytt för mig. Kan de funka? Hittat en snöslunga som ser bra ut och till ok pris:Snöslunga AL-KO Snowline 620E II

Finns en större, men den är ju nästan dubbelt så dyr: Snöslunga AL-KO SnowLine 700 E

Tror priset får avgöra här. Men alko 620 kanske kan funka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bästa snöslungan

jannee  
#477934 Du är troligtvis helt rätt ute, i alla fall om man ska tro bäst i test.
AL-KO SnowLine 620 E II

Kraftfull snöslunga med svårslaget prisvärde, klarar alla normala snötyper

Prisklass: Mellan Motor: 170 S, 4-takt, OHV Kraftkälla: Bensin Motoreffekt: 4400 W (vid 3600 rpm) Slagvolym: 212 cc Tankvolym: 3,0 l Slungtyp: Tvåsteg Arbetshöjd: 51 cm Arbetsbredd: 62 cm Kastlängd: 5-10 m Antal växlar: Fram: 5 st; Bak: 2 st Hastighet: Fram: 1,37-3,4 km/t; Bak: 1,2-1,63 km/t Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) Vikt: 83 kg Styrvibrationer: (max) 20,4 m/s² Elstart: Ja Bruksanvisning: PDF
Bäst-i-test.se 2017.png

Snow Line 620 E II är en utmärkt snöslunga som får jobbet gjort i de allra flesta situationer. Med sin kraftfulla motor röjer den enkelt nysnö, kramsnö, skare samt tung och packad blötsnö. Det är endast extremt packad snö den får kämpa med. Byggkvaliteten är god och alla vitala delar är av metall. 620 II kommer nästintill färdigmonterad och slutmontaget är smärtfritt. Mycket tack vare att bruksanvisningen är detaljerad, även om vi gärna sett större och tydligare illustrationer. Motorn är lättstartad men för säkerhets skull finns även elstart. Arbetsbredden är generöst tilltagen och kastlängden likaså, vilket gör snöröjningen snabb och effektiv. Strålkastaren ger god sikt i vintermörkret och rediga gummihjul gör att snöslungan sällan fastnar. Det är bökigt att justera arbetshöjden, vilket tyvärr medför att man drar sig för att göra denna. Sammantaget är dock Snow Line 620 II en lika tillförlitlig som prisvärd snöslunga och den utnämns därför till bäst i test.
Glöm bara inte att den ska vara kopplad till ström året runt, om inte startar den inte när du ska nyttja den :grin:

Avatar Fallback

Re: Tips på bästa snöslungan

axwell  
#477938 Lita inte blint på "bäst i test", nästa varje år är det någon kinamaskin som vinner.
ALKO vann det året man tagit texten ur.
Ett annat år vann Biltemas som är både starkare och lägre prissatt
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000035486/
Mer för pengarna men även det ett kinesiskt hopplock

MTD och Stiga har också utmärkt sig i "testerna" pga. lågt pris.

ALKOs motor heter OHV :roll: och det känner man ju igen som något positivt när B&S fortfarande hade stötstångsmekanik.
Oblygt har kinamotorn lånat förkortningen för överliggande kamaxel.

Om priset är viktigare än allt annat: köp Biltemas ST1100 !

Avatar Fallback

Re: Tips på bästa snöslungan

bgl  
#477962 Vilken du än tänker köpa, gå in på webbsidan prisjakt och kolla prisvariationen, på AL-KO verkar Granngården ligga illa till!

Användarvisningsbild

Re: Tips på bästa snöslungan

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478012 Bestäm dig för en storleksklass, spana sen på diverse nätbutiker och handlare i köttrymden.
Finner du nån inbytt eller demokörd till nedsatt pris så slår du till som en Cobra 429.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bästa snöslungan

totte  
#478072 Kolla framför allt upp att det finns service och reservdelar till det märke du köper. Köper du billigaste kinagrunkan så är det stor risk, när den går sönder efter nåt år, att det inte finns delar att få tag på. Och ju billigare, ju säkrare att den går sönder.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bästa snöslungan

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478175 Efter 4 vintrar på verkstad lagandes snöslungor så kan jag inte rekommendera någon 5000kr-maskin, när det gäller snöslungor så verkar man få vad man betalar för...Honda, Toro och Ariens håller jag högt. Stigas dyrare maskiner är också helt ok. Husqvarna är väl hyfsade, men inte mer.
Stigas billigaste (snow fox) är samma maskin som säljs under flera andra namn, inget imponerande bygge om man kikar på transmissionen. Slungar kallsnö hur bra som helst och kan säkert hålla bra om man tar det varligt, men den inger inget förtroende.

Med det sagt så har jag själv en Yardman med 12hk Tecumseh-motor, en riktig pärla :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bästa snöslungan

qvintus4  
#524388 Ska också köpa ny slunga husqvarna har jag lokalt hemma har dom några bra ?? gärna 4 takt fast det kanske alla är ??
Har stor tomt med gårds plan bil uppfart och långt upp till huset och flera uthus runt om kring ...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bästa snöslungan

totte  
#524392 Fyrtakt är alla snöslungor numera.

Är ju mest en fråga om vad du vill betala. Skulle jag köpa en Hva slunga till ditt bruk så skulle jag gå på den största och dyraste modellen ST 330 enligt hemsidan. https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 961930128/

Är du ute efter högre kvalitet så är det väl Honda och Toro. Men har du en bra handlare med service där som säljer Hva så är det ett stort plus.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bästa snöslungan

qvintus4  
#524394 kommer nog inte lägga mer än 12-13 på slungan

Användarvisningsbild

Re: Tips på bästa snöslungan

totte  
#524414 OK, nu beror det ju lite på var du bor, dvs hur mycket snö du brukar få. Det bara lät ju på din beskrivning som du har rejält stora ytor att röja, därför som jag antog att en stor, dyr modell skulle vara lämplig.

I din prisklass kan du få en konsumentmodell av i stort sett vilket fabrikat som helst, satsa hellre på mer hästkrafter än en massa finesser är min åsikt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).