Sida 1 av 1

Pang i motorn

Postat: sön 09 apr 2017, 16:23
av lfq
Det hörs en kraftig smäll ibland när jag försöker starta motorn (11 hk Robin). Vad indikerar det, motorrenovering eller??
Påminner lite om smällarna från farsans gamla röda HD med sidovagn i nedförsbackarna. Men det kanske har en annan förklaring.

Re: Pang i motorn

Postat: sön 09 apr 2017, 16:39
av rokon
Sådana smällar brukar indikera för låg tändförställning. Absolut inget större fel utan går att justera, men du får väl kolla din manual för motorn, eller ringa Subaru-Robin för vidare information om det behövs

Re: Pang i motorn

Postat: sön 09 apr 2017, 16:46
av Ferguson system
Har du noe mer informasjon? Kommer lyden fra eksosen, eller er lyden mekanisk? Har det skjedd nylig, eller pågått over lengre tid? Tilstand på olje, luftfilter og forgasser?

Hvis den har stått lenge, så kan en ventil ha satt seg. Smellet fra HD til faren din skyldes ettertenning i eksosen (for mye bensin).

Re: Pang i motorn

Postat: sön 09 apr 2017, 18:38
av lfq
Tändspolen har jag ställt in på millimetern och den är ganska ny. Luftfiltret borde jag göra rent eller skaffa nytt.
Förgasaren rengjorde jag med ultraljud senast i vintras.
Smällen kommer från avgasröret och kan ibland nästan låta som ett gevärsskott men oftast är det bara som en handklappning.
Tror jag börjar med att rengöra luftfiltret och byta tändstift.

Re: Pang i motorn

Postat: sön 09 apr 2017, 19:07
av ulfgustav
Sannolikt så är det tändförställningen, kolla manual och justera om det behövs.

Re: Pang i motorn

Postat: sön 09 apr 2017, 19:26
av jannee
Typiskt tändningsfel. I min ungdom framkallade man under färd dessa avgasknallar genom att vrida av tändningen, pumpa på gasen för att senare återigen vrida på tändningen. Kunde bli riktigt härliga smällar, ibland flög hela avgassystemet åt he''te :grin:

Re: Pang i motorn

Postat: sön 09 apr 2017, 19:37
av totte
För sen tändning är grundtipset. Fast du sa ju att du ställt in den, men betydde det att du har kollat förtändningen?

Annars kan dålig förbränning och lite för fet blandning ställa till det, oförbränd soppa åker ut i avgassystemet och sen när den tänds av en flamma lite senare så smäller det, ibland utav bara attan. Så att börja med luftfilter och tändstift är helt rätt.

Om inget hjälper så finns risken att du har en läckande avgsventil. Kolla att det finns ventilspel.

Re: Pang i motorn

Postat: sön 09 apr 2017, 19:48
av lfq
Det enda jag kan ställa in ang. tändningen är avståndet mellan tändspolen och magneten, ca 0.4 mm.För fet blandning kan det inte vara, motorn går på 95oktan.
För att kolla ventilspelen behöver jag rota mer i motorn än jag vågar mig på, men man det är aldrig fel att testa.

Re: Pang i motorn

Postat: sön 09 apr 2017, 22:59
av axwell
lfq skrev:.För fet blandning kan det inte vara, motorn går på 95oktan.


Något missförstånd, eller jag som missförstår ? :roll:

Re: Pang i motorn

Postat: mån 10 apr 2017, 02:23
av totte
axwell skrev:
lfq skrev:.För fet blandning kan det inte vara, motorn går på 95oktan.


Något missförstånd, eller jag som missförstår ? :roll:


Tror det är ett missförstånd ja. För fet bränsleluftblandning handlar det om, dvs för mycket bensin i förhållande till luft. Har alltså inget att göra med oljeblandat för tvåtakt.

Re: Pang i motorn

Postat: mån 10 apr 2017, 07:38
av lfq
Ja klart missförstånd, jag är inte så hemma i motorvokabulären. Lätt att förväxla när man kör både tvåtakt och fyrtakt och tretakt kör jag bara i valsen.

Re: Pang i motorn

Postat: mån 10 apr 2017, 12:29
av totte
Vi som skriver om det borde alltid bekväma oss till att skriva ut "bränsleluftblandning", annars ligger feltolkningen mycket nära till. Du är inte direkt ensam kan jag säga.