tor 22 dec 2016, 05:26#425388
Så här kan du försöka kontrollera ventilspelet på din motor:
Dra runt motorns vevaxel, sakta steg för steg, med tändstiftet (eller topplocket) borttaget. Då kolven är på väg uppåt ska du se att båda ventilerna ser stängda ut. (Detta läge råder bara vartannat varv, eftersom det är en fyrtaktsmotor) I början av vevaxelns vridning, från läget då kolven är i bottenläget (= början av kompressionsslaget), ska ventilerna "stå på". Det vill säga inget spel alls utan ventiltallrikarna är lyfta från sina säten med några tiondels mm. Strax innan kolven når sitt högsta läge = "tändingsläget", ska ventilerna ha stängt helt. Då ska du kunna föra in bladmåttet med ca 0,1 - 0,2 mm, mellan lyftare och ventilskaftände. Man kan även känna att det finns ett "glapp" om man med en flacktång försöker röra lyftarna upp och ner. Fortsätter du nu att dra runt vevaxeln ska du ha det här ventilspelet = ventilerna stängda, hela kolvens väg ner till strax före bottenläget då avgasventilen börjar öppna. Om det är på "detta viset" i din motor så är det bra.
Det kan sedan vara så att ventiltallrik och ventilsäte är brända/skadade men då brukar nog motorn ändå gå att starta.