Inomgårdsmaskiner

Snöslunga lägger av, Gilson,

18 inlägg 17025 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöslunga lägger av, Gilson,

marcusstark  
#365077 Hej på er!
Jag har en gammal snöslunga som jag nyligen kommit över som går lite halvdassigt!:(
Den startar väldigt lätt men går lite halvbra på tomgången. När jag sedan börjar köra så går den fint tills den bara lägger av efter sådär EN minut.. Väntar jag 10-20 sekunder så är det bara att dra igång den igen och samma sak händer, den bara dör efter ett tag..
Är det någon som har lite tips på hur jag åtgärdar detta problem? :???:

En annan sak är när jag chokar och har den nere ett tag så börjar det rinna bensin under choken någonstans. :shock:
model nr: 835 41975
Serienr: 848 225
Bifogar en bild på pärlan också!:D

Mvh Marcus!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

JensSkoog  
#365106 Det är ju en Gilson :wink:
Då måste vi ropa hit @Totte :lol:
Och välkommen på Forum, @marcusstark :-BD

Avatar Fallback

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

marcusstark  
#365112
JensSkoog skrev:Det är ju en Gilson :wink:
Då måste vi ropa hit @Totte :lol:
Och välkommen på Forum, @marcusstark :-BD


En får tacke! :grin: :grin:

Vad jag kan förstå efter lite googlande så verkar denne Totte vara lite av ett orakel gällande Gilson-maskiner så det låter bra det! ^:)^ :lol:
Vore roligt att veta lite mer om maskinen om någon sitter inne på lite kuriosa:) Original handböcker, manualer och ritningar finns välbevarade kvar efter förra ägarn som förmodligen är den ende ägaren :-BD
Går ju jävligt bra när den väl går bör kanske tilläggas :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

totte  
#365395 Ja, här är jag :mrgreen:

Du har en riktigt gammal klassiker, av de tidiga "gear drive"-modellerna, modell 835 från 1969. http://www.gilsonsnowblowers.com/snowfe ... #geardrive. http://www.gilsonsnowblowers.com/gilson ... gistry.pdf Och på den siten finns allt att läsa om Gilson :grin: Skall väl erkänna att det är mycket tack vare den som jag påstås vara "guru". Jo och så har jag förstås skruvat igenom ett par stycken.

Din ser ju ut att vara riktigt välbevarad, en mycket fin klenod att vara rädd om. Den måste ju absolut bli satt i körbart skick.

Den har en 19 cubic inch, 311 cc, B&S. Nu är det inte så lätt att direkt säga vad som är felet med din. Kan vara flera fel samtidigt.

Om det rinner bensin ur förgasaren så kan det vara nålventilen till flottören, alternativt har flottören sjunkit. Så steg ett är alltså en demontering och undersökning av förgasaren. Reservdelar finns, t ex hos http://www.briggsparts.se/.

Samtidigt verkar det som den inte får fram bensin snabbt nog. Kolla o m det är igensättningar i bensinkranen och utloppet från tanken, alternativt i inloppet till förgasaren och vid nålventilen.

En sak som absolut bör kollas på en gammal B&S-motor är ventilspelet. Nedanför förgasaren finns ett plåtlock på cylindern med två skruvar. Under det ser du ventilskaften och lyftarna. Spel minst 0,25 mm för utblås, 0,15 för insug. Justering gör man genom att slipa av ventilskaften.

Hör av dig när du kollat mer på grejorna.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365418 har du den stående över somrarna med vanlig bensin 95 okt, då kan du med stor sannolikhet ha utfällningar i förgasaren som betyder RENOVERING. Det tyder på det till 95%
Töm över icke säsong eller alkylat efer renoveringen.

Avatar Fallback

Re: Sv: Snöslunga lägger av, Gilson,

marcusstark  
#365443
Orsa skrev:har du den stående över somrarna med vanlig bensin 95 okt, då kan du med stor sannolikhet ha utfällningar i förgasaren som betyder RENOVERING. Det tyder på det till 95%
Töm över icke säsong eller alkylat efer renoveringen.


Tanken var snustorr nu när jag tog över den, tror förra ägaren var väldigt pedantisk med det:)!

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

marcusstark  
#365499 Körde en snabbkoll sent igårkväll på snöslungan och började med att kolla soppaslang och filter. Slangarna var torra så det droppade lite bensin i klämmorna till filtret och filtret var lagom igensatt så det måste bytas :wink: Märkte däremot att det rann ganska dåligt med bensin ur slangen från tanken när jag tog isär filtret, varpå jag märkte att soppakranen gick att skruva ut ännu mera, ända tills det inte gick mer, och då flödade bensinen hejvilt! :lol: Satte tillbaka filtret för att prova och visst var det så, nu går den så länge jag vill att den skall gå! :D Säger väl rätt mycket om mina motorkunskaper... :wink:

Resten av grejerna som Totte vill att jag skall kolla på får jag göra vid ett senare tillfälle då jag står mitt i en husrust, därav tidsbrist! Huvudsaken den funkar nu när det kräksnöar dygnet runt! :P
Märkte tyvärr idag att varken lågväxeln eller backen fungerar! Vilket är lite synd då båda sakerna finge komma väl tillhands! :cry:
Är det enkelt att åtgärda den dagen jag får tid att kolla vidare på det?:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

totte  
#365537 Haha, jo den där kranen är lite lurig, kanske sitter lite goja i den också. Men gott så att den rullar i alla fall. Byt slangarna och rensa ur ordentligt senare när du har tid.

Kan tyvärr inte svara på hur det är med växlarna, har aldrig jobbat med den här gamla modellen. Har du tur så är det bara justering av länkarna som behövs, hoppas på att det inte är nedslitna kugghjul eller nåt sånt.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

Jan O Johansson  
#503251 Hej!

Drog hem en likadan best för ngn vecka sedan

Gear drive...

Du har inte lust att scanna eller kopiera manualen?

Jag betalar såklart...

Hälsn Jan

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

totte  
#503267 Är det samma typ med två spakar? Eller är det treväxlad gear drive? Har en del dokument i PDF, men inte för alla modeller. PM:a en mailadress så skickar jag vad jag har. Kostar inget.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

Nizzeeh  
#544408 Tja, jag har en gammal gilson också med en spak å 3växlar framåt! Sitter en 8hp b&s motor. Fick problem med den idag! Startar alltid på första andra draget.. men idag tvärdog den. Gick att dra igång direkt, går bra på tomgång men när man drar på varv så dör den. Provade choka och dra upp gasen, gick att hålla den vid liv ett tag. Sen började jag kolla lite kring gasarn och när jag skulle dra igång den efter 5min så var den pall! Har haft isär gasare osv och fick loss motorn (satt inte alls så hårt) men med magnapullen fick vågade/orkade jag inte få runt den. Startade bra igen och går på tomgång men så fort jag drar upp varven tvärdör den!! Tips?

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

totte  
#544412 Låter ju som den inte får soppa. Haft isär förgasarn, men har du blåst ur huvudmunstycket ordentligt? Annars kan man misstänka stopp i bensintillförseln, utlopp från tanken, kranen eller i slangen.

Ventilspel är ytterligare en sak att kolla på. Och olja finns det väl ordentligt i motorn?

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

Nizzeeh  
#544421 Tänkte det jag också! Men kommer ordentligt ur slangen och har haft isär gasarn å blåst.. vet ej om det blir vakuum i tanken då det skvätter ut så mycket om man har locket öppet. Knackade nya packningar samt böt olja samtidigt! Om ventilspelet är för litet borde den bli svårstartad varm? Samt att den blev pall är ju lite läskigt :D

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

totte  
#544469 Kommer det ordentligt ur slangen är det knappast nåt problem med tankluftningen.

Jo det låter lite skumt det hela att den tydligen nöp. Känns det som den har kompression? Ja det lilla som en sån där skall ha alltså. Skall studsa tillbaka om man rycker svänghjulet baklänges för hand mot kompressionen.

Har du skruvat nåt på inställningen, öppna upp huvudnålen en bit och se om det hjälper.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga lägger av, Gilson,

Nizzeeh  
#544475 Ja måste gått varm, kan hända att jag öppnat tanklocket åde och kollat efteråt så det kommer i slangen.. har inte ställt nånting på gasarn då den funkat klockrent innan, får göra ett nytt försök imorgon då man väcker hela kommunen annars.. min låter som att den varvar 15000 på fullgas å kan inte finnas mycket till innehåll i ljuddämparn! Det känns som att det är komp i den, klämde mig när jag snurrade på svänghjulet och fingret hamna mellan en plåt när sen ”studsa” :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).