Inomgårdsmaskiner

Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

10 inlägg 9881 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

_manne_  
#360992 Hej ny på forumet, verkar finnas mycket kunskap om gamla Gilson.
Jag har fått tag på en äldre maskin som kyrkogården haft i många år.
Tänkte kolla med er vad man ska kolla efter eller om man helt enkelt ska låta bli att köpa.
Priside?
Ålder modell på den m.m.? allt bra att veta.
Bilder med nr lägger jag också upp så ni som kan, kan läsa ut allt om den.

Mvh Johannes



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

totte  
#361030 Är från 1979 enligt http://www.gilsonsnowblowers.com/gilson ... gistry.pdf , sid 15 hittar du 55188.

3-växlad riktig växellåda, ingen friktionsdrift. Enormt tålig och tuff maskin. Är den i hyggligt skick så är den nåt som tar sig igenom nästan vilka drivor som helst. Nackdelar: Lite tung och klumpig, man saknar också en växel mellan tvåan och trean.

Finns mycket att läsa om Gilson: http://www.gilsonsnowblowers.com/

Kolla om impellern känns stadig utan glapp i lagret, annars har du en lite knepig reparation för att byta lagret, som också kostar ett antal hundralappar. Känn också på inmatningsskruven så det inte känns som det är stort glapp i vinkelväxeln. Är den slut är det väldigt knepigt att få tag på delar.

Om den är körbar, testa att backen funkar och inte bara kastas ut, ett lite problem som kan finnas om lådan är illa hanterad. Går att åtgärda.

Grejor till motorn finns om det behövs. Har brytartändning. Är original från -79, ser du på motornumrets tredje siffergrupp som är just ÅÅÅÅMMDD...

Motorn är på 25 kubiktum = 409 cc. Lite större än de flesta gamla Gilson som är 13 eller 19 kubiktum. Den orkar det mesta.

Om jag inte hade en slunga skulle jag tveklöst bjuda en tusenlapp eller lite till om så behövs för den här om den är i gott skick.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

_manne_  
#361156 Ok tackar för svaret, ska få låna hem den och testa den lite när det väl kommer snö.
Men verkar som att han inte vill sälja den billigare än 2000-2500:-. Lite mycket för den kanske då.
Har även en Toro max 8260 från 11/12 som jag funderar på.
Något att ha? den ska tydligen vara väldigt lite körd, kan nog få loss den för allt mellan 5500-7000:-.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

totte  
#361162 Tja, om du inte hittar några fel på den så kan den nog vara värd 2000 kr. Kollad just lite på Blocket och det verkar som priserna hamnat däruppåt eller över nu på maskiner i bra skick. Plus på denna är stora motorn, mycket ovanligt här.

Toro är väl bra grejor, har ingen erfarenhet av dom själv, men många talar väl om märket.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

Honken111  
#547586 Hej, där ute.
Jag har en Snöslunga, som heter Gilson 8 hk, år 72.
På grund av, min klumpighet, så skar motorn. Då jag känner att jag vill ha igång denna motor, så har jag bytt delarna som krävs. Nu har jag ingen gnista, vad har hänt ? Tacksam för svar.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

totte  
#547629 Kolla först att det inte är kortslutning i ledningen till stoppknapp/tändlås och att brytaren där är OK och inte kortsluter.

Den har brytartändning så troligast behöver brytarna filas och poleras eller bytas. Kan ibland räcka med bara en lätt avputsning av oxid. Bra brytare skall var putsade spegelblanka, först grövre sen finare slippapper, ner till korn 1000.

Alternativt så har du tappat inställningen av brytarna så dom antingen inte öppnar alls eller är öppna ständigt.

Nya brytare finns hos en vettig handlare för trädgårdsmaskiner, alternativt här: http://www.briggsparts.se/art/brytarsats-2.php

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

Honken111  
#547635 Hej Totte.
Jag här läst att Du är kungen angående, Gilson snöslunga! Bra som fan, då jag behöver stöd,har inte har koll på så mycket.
Köpte denna från en person från, Skellefteå. Då jag är kass på att skruva, så undrar jag, om alternativet på att köpa, tändspole utan brytare, från Briggspr? Kostar en hel del pengar. Tror du att detta är, mitt problem?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

Honken111  
#547642 Hej igen.
Ö , jag vet inte om kompet, har blivigt bättre, om man försöker, komma ihåg .
Har det betydelse, angående "Gnistan", som jag inte har.
Jag blir väldigt osäker, på att skruva , inom detta område, då ingen kunskap finnes. Tacksam för svar!

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

totte  
#547723 Om du inte är nån skruvare skulle jag rekommendera en elektronisk tändmodul. Med en sån har du permanent löst problemet. Men kolla först att det inte är kortis i någon kabel nånstans, vore ju synd att lägga ut en massa pengar om det är ett sånt enkelt fel..

Om kompression: Sätt för hand fart på svänghjulet motsols mot kompressionen. Det skall studsa tillbaka. Om det inte gör det är kompressionen för dålig. Kompressionen har inget alls att göra med gnistan.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Gilson snöslunga. modell ålder?

Honken111  
#547920 Tack för dina svar. Uppskattas!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).