Inomgårdsmaskiner

Matematiker sökes: storlek remskiva?

11 inlägg 14250 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Matematiker sökes: storlek remskiva?

Tommyl  
#360372 Hej,behöver hjälp att räkna ut storlek på rem-skiva,skall driva en hydrual-pump med maxvarv 4000rpm.
Motor som driver har ett maxvarv på 3625 rpm och ett tomgångsvarv på 1700rpm.motorn har en rem-skiva med 135mm ytter.dim.Vilken storlek ska rem-skivan på pumpen ha?Har kollat på olika formler för att räkna ut själv men blir inte klokare av det.Tacksam för svar.
Tommyl.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Matematiker sökes: storlek remskiva?

JensSkoog  
#360375 Skulle du inte finna maxdia på det här sättet:
X=maxdia
x/4000=135/3625
Det ger X=148,9mm, som då skulle bli maxdiameter på skivan.
Men det finns säkert bättre matematikhuvuder här än mig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Matematiker sökes: storlek remskiva?

valtra mega  
#360380 om pumpen skall gå snabbare borde remskivan på den vara mindre så remskivan på motorn 135mm så blir pumpenns remskiva 122,3mm

Användarvisningsbild

Re: Matematiker sökes: storlek remskiva?

JensSkoog  
#360382
valtra mega skrev:om pumpen skall gå snabbare borde remskivan på den vara mindre så remskivan på motorn 135mm så blir pumpenns remskiva 122,3mm

Själklart - varför såg jag inte det :mrgreen: Men hur reknade du det???

Avatar Fallback

Re: Matematiker sökes: storlek remskiva?

valtra mega  
#360383 135*3625=489375/4000=122,34375

Användarvisningsbild

Re: Matematiker sökes: storlek remskiva?

JensSkoog  
#360385 Tackar Valtra mega.
Jag snudde det hela på huvudet ~X(
Min formel skulle varit:
X x 4000=135 x 3625

Avatar Fallback

Re: Matematiker sökes: storlek remskiva?

Mikkel  
#360396 Lättare att hitta en remskiva på 120 kanske :mrgreen:

sen kan man ju fundera på hur Tommy ska använda sin hydraulpump,
att räkna på maxvarv är ju aldrig fel utifrån risken att pumpen ska ta skada,
men hur ofta kommer Tommy att köra motorn på maxvarv och framförallt inte med pumpen på kanske,

man kan ju också räkna på motorns rekommenderade varvtal vid belastning på PTO (är väl de ca 1700 rpm som Tommy kallar tomgång ?) och ta reda på vilket varvtal som hydraulpumpen ska gå på under normala driftförhållanden,
om den ska gå timme ut å timme in så kan det vara bra att veta, men det kanske är lite överkurs :smile:

Avatar Fallback

Re: Matematiker sökes: storlek remskiva?

ÅsaNisse  
#360401 Tommy! Ytterdiameter på remskivan ger inte rätt värde. Det blir inte så stor skillnad om du mäter lika på båda remskivorna, men om du beställer en 135 skiva hos en handlare så får du en som är 150mm. Du mäter ytterdiameter och den som arbetar med remtransmissioner pratar om delningsdiameter. Det är där corden i kilremmarna greppar i spåret på skivan som menas och det ligger ca 5mm in från ytterkanten. Din 135mm skiva har troligen delningsdiameter 125mm. Den skiva du behöver ska då vara delningsdiameter 113mm. Detta innebär också att det börjar bli snäva radier så kolla med en remleverantör vilka remmar som kan böja så snävt och ändå ha en rimlig livslängd. Kanske SPZ profil. Ytterligare att tänka på är effekten som talar om hur många remmar du behöver för att det inte ska slira.

Avatar Fallback

Re: Matematiker sökes: storlek remskiva?

bgl  
#360408 Tillägg till svaret från "ÅsaNisse"
Diametern börjar bli liten. Frågan blir då vilken maxeffekt du ska överföra och om effektuttaget varierar mycket och snabbt?
Det lutar åt att båda skivorna behöver ha större diameter.

Avatar Fallback

Re: Matematiker sökes: storlek remskiva?

bgl  
#360413 Komplettering till mig eget inlägg.
1/ Sista meningen försvann, skulle vara: Större diameter kan ge att centrumavståndet blir för kort.
2/ Länk för beräkning:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... UHbhtGOJgA

Användarvisningsbild

Re: Matematiker sökes: storlek remskiva?

Tommyl  
#360803 Tack för all hjälp
Tommyl.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).