Inomgårdsmaskiner

Snöslunga Gilson, drivningsproblem

3 inlägg 5995 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöslunga Gilson, drivningsproblem

Tonpet  
#360103 Hej
Finns det nån som kan hjälpa mig lite. Har en Gilson 5 växlad snöslunga. Den är från 1981 med nummer 55242.
Den går som en klocka, men drivningen strular. Backen fungerar i bland , men framåt går det inte.... jo lite ibland.
Lägger jag i femman så känns det som den vill driva.... men gör det inte. Kan justera lite i spaken då driver den lite....
Känns som om det inte skulle behöva vara så svårt att åtgärda..... säger jag som inte kan så mycket, men för den som kanske vet hur det fungerar.
Var börjar jag ???
Mycket tacksam för svar
// Tony



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson, drivningsproblem

totte  
#360106 Jo, du börjar med att ställa den rakt upp på kåpan, behöver pallas lite med några klossar. Sen tar du bort bottenplåten och kollar hur friktionshjulet ser ut. Är gummit nedslitet på det så driver den inte.

1451130396_090113_02.jpg


Om friktionsskivan, den som gummihjulet löper mot, är oljig eller smutsig kan det också göra så drivningen slirar. Gör ordentligt rent, tvätta med T-sprit.

Så kollar du förstås allt så det inte finns glapp i lederna och fjädrar mm är OK.

Behöver du byta friktionshjul så finns det. http://www.garage24.se/skog-&-tradgard/ ... p15-890-00. Där kan du leta fram en återförsäljare som kan ta hem det.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson, drivningsproblem

Tonpet  
#360114 Tack snälla du för supersnabbt svar. Skall kolla detta direkt jag har lite mer tid. Låter mycket troligt att det kan vara så att det är skitigt och oljigt och behöver rengöras. För ibland så går det en bit bakåt men så börjar det slira/inte driva.
Återkommer med svar hur det gått när jag hunnit kolla detta.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).