Inomgårdsmaskiner

Massey Ferguson bra åkgräsklippare?

14 inlägg 16467 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massey Ferguson bra åkgräsklippare?

StefanStavik  
#279343 Måste köpa in en åkgräsklippare och har fått ett erbjudande om en beg Massey Ferguson. Vad jag förstår är den av det rejälare slaget, åt proffshållet. Nån som har erfarenhet av dom, finns bra service i Sverige, Sörmland/Sthlms trakten?

Vad ska man tänka på vid beg köp?

#åkgräsklippare



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

Torbjörn Pettersson  
#279407 Det är väl samma som Cub cadett?

Avatar Fallback

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

StefanStavik  
#279420 Hittar inget samband dem emellan på Wikipedia i alla fall. Men släktskap eller ej, har någon erfarenhet av Ferguson? Vore skönt att höra om några har lite erfarenheter så man inte köper enda Masseyn i landet...

   TS
Avatar Fallback

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

Erik Lundström  
#280661 Har en och det är en MTD. har bara gått 50 tim än dock utan problem

Avatar Fallback

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

StefanStavik  
#280663 Ok, så Massey F = MTD? Har inte sett det någon annan stans. MTD äger väl flera märken som Yardman, men inte Massey?

Här är MTD - http://www.mtdproducts.com

medan Massey finns här http://int.masseyferguson.com/

Massey ägs av AGCO vad jag kan se http://www.agcocorp.com/

Men egentligen verkar ju maskinerna vara rätt fristående från varandra tekniskt och utvecklingsmässigt. Alltså är det mer intressant att titta på den specifika maskinen - t.ex. Massey mer än vad den skulle tillhöra rent företagsmässigt.

Nu har jag iofs hört att Massey Fergussons åkklippare är inköpta från annan tillverkare och re-brandade till att bli Masseys. Behöver ju inte betyda något negativt (inom data/TV så köps ju komponenter in - t.ex. är det Samsung skärmar i iPhone och många TVs har Panasonic skärmar osv).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

totte  
#280685 Det är så med trädgårdstraktorer, tillverkas av ett fåtal tillverkare och målas och märks med många olika fabrikat. Även företag som inte tillhör koncernen, som MF, beställer serier målade i de egna färgerna och med en del andra specifikationer, t ex eget stuk på kåpor, vissa tillbehör och finesser, etc.

Så det är praktiskt taget omöjligt att svara på frågan om MF:s klippare är bra. Det man kan förmoda är att ett sådant märke tänker på sin renommé och inte köper in den allra sämsta smörjan. Det är rätt troligt att det är medelgod konsumentklass på grejorna. Det mest avgörande för alla såna grejor är prisnivån. Biliga grejor - billiga konstruktioner.

Om det är MTD så är det typiska konsumentgrejor, funkar som regel hyggligt för normalt hemmabruk, skulle inte palla för proffsbruk. Ungefär samma kvalitet som t ex Stiga, Husqvarna, m fl i samma prisklass.

Notera att det här är en allmän reflektion, jag har aldrig kört eller mekat med en MF trädgårdsmaskin.

Avatar Fallback

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

StefanStavik  
#280686 Tack för svar. Ja det är lite så jag börjar förstå att världen hänger ihop. Då kan det ju vara intressant att försöka hitta ett bra märke som månar om sitt rykte men som kanske inte har så mycket varumärkestyngd att priset skenar iväg bara därför.

Massey kan vara en sådan tillverkare. De har ju så mycket annat på spel i sin övriga verksamhet med stora traktorer etc. Och dessutom har de delat upp sina åkklippare på consumer och pro - vilket gör att det kan vara lite samma människor som pratar med varandra inom proffssvängen och därför borde i alla fall pro-modellerna vara tillräckligt bra för att inte smutsa ner deras varumärke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

axwell  
#280767 Massey Ferguson har även ATV (4-hjulingar), det är dekaltrimmade Artic Cat.

Park-/kompakttraktorerna ligger något franskt fabrikat bakom, det stora jord-/skogsbrukstraktorerna ingår i en stor familj av flera kända tillverkare från ett flertal länder.

Användarvisningsbild

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

viktor meck  
#280814 de större modellerna verkar bra. de mindre sämmre. samma med jd och toro idag. de billigaste toro har kinamotor. ska du ha en trädgårdstraktor rek jag Honda HF 2417 41 990kr eller Viking MT 4097 SX kampanjpris 24.900,00 kr Gäller t.o.m.: 2014-07-31. ord pris 29.000kr elr viking MT 5097 C - 35.900,00 kr

Avatar Fallback

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

StefanStavik  
#280824 Ah ok, kände inte till att Viking var så pass kvalitativa. Trodde det var mer konsument på dom?

Honda har jag också hört bra om, verkar vara intressanta saker. Däremot svårt att hitta beggat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

Camwood  
#280850 Tänkte köpa en sån här klippare till våran Massey Ferguson 35. Blir det då en åkgräsklippare :?: :grin:
GEO_produktbroschyr_DM-serien_gräsklippare.pdf

Användarvisningsbild

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

viktor meck  
#280858 Viking är dotterbolag till stihl. Stihl är världens största motorsågstillverkare.

glömde kanske att säga att jag är mekaniker på agria tädgårdsmaskiner i kållered. Vi är återförsäljare av honda och viking. Även några fler märken :)

Avatar Fallback

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

StefanStavik  
#280861 Där ser man, synd att ni inte ligger i Sörmland/Stockholm då hade jag kunnat komma förbi och kolla på beggade Hondan ni har inne. Kållered känns lite långt tyvärr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massey Ferguson bra åkklippare?

viktor meck  
#280863 Den hondan vi har är grym. Det är min favorit trädgårdstraktor. 2 cyl vätskekyld motor.

ja det är verkligen synd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).