Sida 1 av 2

I-landsproblem

Postat: fre 11 apr 2014, 20:43
av caprice666
Jag har genom goda kontakter och en del ideellt arbete blivit erbjuden att köpa loss en åkgräsklippare från en förening som ska uppgradera.
Jag har två modeller att välja mellan.
Den ena är en Husqvarna rider 175 års -07
Den andra är en Toro titan spakmaskin års -10

Jag har ca 6000m att klippa på min tomt.
Jag är osäker och velar fram och tillbaka om vilken maskin som är det bästa valet.

Vill gärna höra era tankar om respektive maskin.

Mvh Caprice

Re: I-landsproblem

Postat: fre 11 apr 2014, 21:06
av anersimyra
" kvarnan " är väl en leksak jämfört med Toron.. :?: :shock:

Re: I-landsproblem

Postat: fre 11 apr 2014, 22:01
av stegmaster
Finns vel fördeler och näckdeler med båda typar maskin.
För min del fall valget på en ny rider med 4x4 i 2012, för at man har aggregatet helt framme(veldig smidigt om man har mycket buskar och kanter), samt at det går at kopla andra redskap på den (har en sopbörste i tillegg til klippaggregatet som byts på några minuter).
Dessutan er 4x4 oslagbar. Testade som tur var först en 2wd, men det gick inget vidare, då jag har en del branter på dom två trädgårder jag klippar varje sommar.
Rengörningen av klippepannen går ju ochså som en lek på dessa ridere.
Sen er ju dessa ridere ochså nästan zero turn.
Näckdeler, kommer jag faktisk inte på nåt spesielt egentlig, lite trögstyrd kanske.


Hur en spakmaskin fungerar får nån annan uttala sig om. 8)

Re: I-landsproblem

Postat: fre 11 apr 2014, 23:35
av totte
Toro är regelmässigt en nivå högre i kvalitet än Husqvarna. Skulle alla gånger ta spakmaskinen om den är i gott skick. Den är ju några år nyare också. Tror dock att Ridern är att föredra om det är stora raka ytor att blåsa över, spakmaskinerna kommer väl bäst till sin rätt där det är mycke hörn, vinklar och snäva svängar.

Men se det bara som en åsikt, inte nåt professionellt grundat omdöme.

Re: I-landsproblem

Postat: lör 12 apr 2014, 01:16
av zeaflower
Skulle säga tvärtom mot totte.
Toron har mkt bättre kapacitet, är skönare att köra och ballare! Men ridern är smidigare där det är mkt bök.
spakmaskin är grymt!

Re: I-landsproblem

Postat: lör 12 apr 2014, 10:09
av anersimyra
Spakmaskinen är som totte säger smidigare vid " mycket bök ," den kan ju rotera runt sin egen axel. Har man mycket hörnor, och vill slippa så mycket manuellt arbete som möjligt, är en maskin med paddan fram att föredra.

Re: I-landsproblem

Postat: lör 12 apr 2014, 11:12
av Brumsten
Hej, om Husqvarnan är en awd-maskin skulle jag välja Toron.
Hva-awd maskiner kräver täta servicear på drivsystemet.
Om dom inte är utförda och hydrostaterna går sönder blir det dyrt.
Ha de.

Re: I-landsproblem

Postat: lör 12 apr 2014, 11:40
av stegmaster
Brumsten skrev:Hva-awd maskiner kräver täta servicear på drivsystemet.

Hur då menar du??

Re: I-landsproblem

Postat: lör 12 apr 2014, 13:49
av Brumsten
Hej, oljebyte i drivsystemet, filterbyte i bakre hydrostaten, filtret kostar runt tusenlappen.
Kalibrering av hjulhastigheten mellan fram och bakaxel, ska göras enligt instruktionsboken
för att garantin ska gälla. Den proceduren ska göras väldigt ofta, typ var 25-50:e timme.
En ny awd-maskin ska servas efter om jag minns rätt 8 timmar, en kostnad på ca. 3000:-.

Re: I-landsproblem

Postat: lör 12 apr 2014, 14:55
av tallen100
Brumsten skrev:Hej, oljebyte i drivsystemet, filterbyte i bakre hydrostaten, filtret kostar runt tusenlappen.
Kalibrering av hjulhastigheten mellan fram och bakaxel, ska göras enligt instruktionsboken
för att garantin ska gälla. Den proceduren ska göras väldigt ofta, typ var 25-50:e timme.
En ny awd-maskin ska servas efter om jag minns rätt 8 timmar, en kostnad på ca. 3000:-.

Oj :surp: , det blir dyr gräsklippning det, dom är ju inte gratis i inköp heller... Nä då finge det hellre bli kedjor på en tvåhjulsdriven klippare om det hänger på framkomligheten :geek:

Re: I-landsproblem

Postat: lör 12 apr 2014, 16:35
av Blue
Ojdå!
Jag har aldrig servat hydrostaten på min Husqvarna, kört i sju åtta år nu. Men det är ju en tvåhjulsdriven så det kanske är skillnad?

Re: I-landsproblem

Postat: lör 12 apr 2014, 18:00
av stegmaster
Brumsten skrev:Hej, oljebyte i drivsystemet, filterbyte i bakre hydrostaten, filtret kostar runt tusenlappen.
Kalibrering av hjulhastigheten mellan fram och bakaxel, ska göras enligt instruktionsboken
för att garantin ska gälla. Den proceduren ska göras väldigt ofta, typ var 25-50:e timme.
En ny awd-maskin ska servas efter om jag minns rätt 8 timmar, en kostnad på ca. 3000:-.

Min handlare kanske var snäll, för jag betalte inte denna summa (vil minnas ca 1200kr).
Förste service er som du säger vid 8timmar. (gjordet det nu i höstas)
Sync av 4wd er vid 50timmar.
Filter oljebyte hydrostat er vid 200timmar.
Er vel inte nåt spesielt konstigt med detta tycker jag.

Själv kommer jag göra så här:
Motorolja varje år.
Sync av 4wd varje 2år.
Oljebyte hydrostat ca varje 4 år.

Priset var 40000,-(NOK) inkl mva för klipparen och 3000kr för kosten.


NB: Sen ska INTE kalibrering av hjulhastigheten göras enligt instrukstionsboken, det ska göras av ÅF och står inte omtalat i instrukstionsboken. :wink:


En bonusbild då jag kör med kosten.
100_0749.jpg

Re: I-landsproblem

Postat: lör 12 apr 2014, 20:44
av caprice666
Det lutar mer och mer åt att jag kommer att välja Husqvarnan.
Den är visserligen en 2wd och lite äldre, men närheten till ÅF plus att den är mer lättskruvad väger tungt.
Sen har jag även en hel massa äppelträd på tomten som är lättare att komma under med ridern än toron.
Men fortsätt att ösa på med funderingar, allt är välkommet.

Mvh Caprice

Re: I-landsproblem

Postat: sön 13 apr 2014, 12:08
av Mannfolk
Har själv kört många timmar med dessa

Kubota F1900
Husqvarna R422Ts
Husqvarna Rider 13 AWD
Husqvarna MZ28T


Spakstyrda Husqvarna och Kubotan med frontdäck är oslagbara.


och de mindre riders är helt värdelösa i längre gräs pga bioklipp.

Kör på toron om du skall ha nånting som fungerar och gör ett gått ''klipp''

Re: I-landsproblem

Postat: sön 13 apr 2014, 12:20
av Tosca
Skiljer det i arbetsbredd mellan dem?