Inomgårdsmaskiner

Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

20 inlägg 23107 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270916
jura skrev:Så med andra ord är det kört för 16cc hydraulpump vid 160 bar och parker f11-05.

Med 33cc pump och 7,5kw 1400rpm motor ger 9200 varv på hydraulmotor.
Testade skriva in lite värden och vid 46 l flöde skulle jag hamna vid 110 bar.
Så det enda som är lidande då är att det blir lite lågt tryck.
4,2 ton. Frågan är om det räcker när man inte klyver mer än ca 35cm?
Alternativet är ju skaffa en grövre klyvcylinder eller om man kan trimma upp det på annat sätt?


Nja har du en lastkännande pump så kommer deplacementet att sjunka om så krävs för att ge max tryck dvs 200 bar (min pump). Så du kan alltså få högt flöde och högt tryck men inte båda två samtidigt.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

jura  
#270999 Ok, det är det som är grejen med lastkännande pump. Då har den rejält flöde för en såg och när man klyver är det lägre flöde men högre tryck istället?
Har inte så mycket vetenskap om de pumparna förutom att de verkar vara mer avancerade att använda. Vad skiljer i att bygga en vedprocessor med en sån pump? Har man annan sorts ventiler eller drar man ledningarna på något speciellt sätt?

   TS
Användarvisningsbild
stegmaster  
#271008 Annars er Galtech et bra alt. til Parker som sågmotor til vedmaskin.
Har kört med en sådan i 10år, och fortfarandet lika fräsch.
Drivs av en 55l/min pump (Hela maskinen, såg,klyv, inn/utmater).
Kan köras med PTO(som jag gör), eller el, motor som er på 11kw.

P1010238.JPG


P1010236.JPG


P1010242.JPG


P1010247.JPG

Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

jura  
#271024 Kul med lite bilder stegmaster. Är det lätt hitta delar som passar på hydraulmotorn eller får man tillverka någon del själv? Drev och svärd lär ju vara enkelt men svärdsfäste?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad krävs för att orka driva hydraulsåg?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271042
jura skrev:Ok, det är det som är grejen med lastkännande pump. Då har den rejält flöde för en såg och när man klyver är det lägre flöde men högre tryck istället?
Har inte så mycket vetenskap om de pumparna förutom att de verkar vara mer avancerade att använda. Vad skiljer i att bygga en vedprocessor med en sån pump? Har man annan sorts ventiler eller drar man ledningarna på något speciellt sätt?


Precis det bästa av två världar.


Hur processorn är att bygga med en sådan pump får någon annan svara på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).