Inomgårdsmaskiner

Farliga klippar

19 inlägg 19319 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

LasseA  
#248514 På 90-talet när jag jobbade i en Järnia-butik, hyrde vi ut bland annat vedklyvar, killen som ägde butiken tänkte mycket på säkerhet. Så när han köpte in vedklyven så tog han en modell där man ställde i vedklabben på bordet, fick hålla fast den med ett par armar som satt på klyven med bägge händerna och därefter trycka med foten på en pedal för att aktivera klyvfunktionen.
Mao båda händerna samt en fot innan man kunde klyva.
På de 7 åren jag var där så hade ändå 2 av varandra oberoende personer lyckats klyva av sig ett par fingrar.
Detta utan att skruva bort några skydd eller liknande.

/Lasse

Trejon
Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248521 Antagligen var de två som hjälptes åt.

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

kallemek  
#248524 Eller en ensam person som tryckte ner en av klyvens armar med sin ena underarm/armbåge för att ha en hand fri att hålla en snedkapad eller krokig klabb som inte kunde stå på bordet.

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

elis  
#248530 Undrar hur många som skadas av vinkelslipar årligen? Själv överlistade jag konstruktören och lyckades nästan kapa av mig lillfingret. En granne råkade ut för skivsprängning på jobbet och har gått drygt ett halvår nu med näven i paket. Skrot i ögonen är mycket vanligt och medför många läkarbesök osv osv osv. Tänkt som jmf om vad som borde förbjudas.

När det gäller klippar har jag svårt att förstå hur man kan fippla bort fingrarna, verkar mer som de var rejält less på jobbet. Eller så är de två om det. Klämskador o dylikt kan jag förstå för det händer saker med stocken när stålet går ned så där gäller det att se upp och hålla undan händerna. Men det är ju inte enda gången man måste tänka till när man håller på med ved. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).