Sida 1 av 2

Tecumseh?

Postat: tor 21 feb 2013, 19:57
av Mettämies
Tecumseh har ju haft problem med att vevstakarna ville titta ut genom blocket, men är det nån som har bra koll på vilka motorer som är drabbade?

Köpte mig en gammal Yardman (MTD) snöslunga med en 9.5hk Tecumseh sidventilare på 358cc och funderar på om det är en bra motor eller inte.
Vad jag kommer på på rak arm så är det toppventilare som vevstakarna gått sönder på men jag är inte säker.
Reservdelar går att få tag i än så länge fast Tecumseh har konkat, eller har de återuppstått?

Re: Tecumseh?

Postat: tor 21 feb 2013, 22:22
av totte
Tecumseh konkade inte, dom lade helt enkelt ner all motortillverkning.

Vad jag hört är även sidventilare drabbade. Hur gammal är slungan?

Viktigt är att hålla den toppfylld med rätt olja, ständigt, aldrig låta nivån sjunka mer än några mm. Då brukar dom, enligt folk på diverse forum, hålla.

Re: Tecumseh?

Postat: tor 21 feb 2013, 23:56
av Mettämies
Nu har jag nog plöjt igenom hela internet efter information om dåliga vevstakar :surp:
Jag hittar helt enkelt inte nåt vettigt om anledningen till haverierna, annat än att det verkar vara ruskigt noga med oljenivån och att inte övervarva motorn.
Ganska självklara saker med andra ord.

På amerikanska forum pratar de om L-head, menar de sidventilaren tro?
De verkar vara ganska skottsäkra så längre det där med oljan och varvtalet är OK.
Jag får nog helt enkelt se till att motorn är i gott skick och hoppas på det bästa, hade varit bättre om jag hade hittat info om att det är vissa årsmodeller det gäller och att det finns bättre vevstakar att köpa...

Hur gammal slungan är vet jag inte, har inte kollat så noga, men när jag söker på modellnamnet YM 7195 DE så är den äldsta jag hittat från 2002 :shock:
Trodde att den var från början av 90-talet så det var ju en trevlig överraskning!

Re: Tecumseh?

Postat: fre 22 feb 2013, 01:53
av totte
Jo jag har också valsat runt den googleturen några varv och inte hittat så mycket mer än allmänt forumsvammel om det.

L-head är sidventilare ja, kommer av hur det ser ut i genomskärning, förbränningsrummet skjuter ju ut över ventilerna som bottenstapeln på ett L.

Har fått samma intryck som du, sköter man dom och är noga med oljan och håller regulatorn rätt justerad så går dom rätt pålitligt.

Re: Tecumseh?

Postat: lör 09 mar 2013, 14:52
av lars11
har läst lite om det och det verkar nästan entydigt handla om övervarvning.
Tror att maxvarvet får vara absolut max 3600 rpm oavsett belastning och det varvtalet ska regleras av gorvernorarmen, inte direkt med gaswiren.
Problemet är att om man bara tar tag direkt i spjällreglaget istället så kan man få den att varva som en jetmotor och den ger förstås lite mer effekt också. Men då håller inte originalvevstaken mm utan motorn totalpajar, ibland slår den tom ut genom vevhusväggen!!
Detta är så lätt att man nästan uppmuntras göra det och motorerna reagerar verkligen positivt på det-tills det smäller...

De som trimmar tecumseh motorer till carts mm byter ut rätt många delar som vevstake, kam, ventiler mm och kan pressa ur rätt många fler hk vid högre varv. Men det är då med förbättrade delar och livslängden kanske inte ökar direkt.

Re: Tecumseh?

Postat: mån 11 mar 2013, 12:46
av totte
Kan nog stämma att det ofta handlar om övervarv, har dock läst det att det alltid är noga med att hålla oljenivån, annars kan det hända även utan övervarv.

Re: Tecumseh?

Postat: mån 11 mar 2013, 23:53
av lars11
Ja säkert så att de blir ännu känsligare med för lite olja. Men, det tycker jag inte att man kan kalla för ett problem. Vilka motorer håller lika bra med för lite smörjning?

Re: Tecumseh?

Postat: tis 12 mar 2013, 01:09
av totte
Nej, det är helt sant. Det luriga här är att dom skall hållas toppfyllda, det räcker som inte riktigt att bara hålla det "mellan strecken". Är vad jag hört, har alltså ingen erfarenhet själv av Tecumseh.

Re: Tecumseh?

Postat: tis 12 mar 2013, 08:07
av lars11
Nä helt sant, och på vissa framförallt äldre tec så finns bara påfyllnadshålet och där ska man fylla tills det rinner över. Finns inte ens mån sticka, bara en ok nivå.

Re: Tecumseh? motorbilder

Postat: sön 02 jun 2013, 15:54
av ajs
motor problem stiga garden med techumse 6 hp . på min ärvda klippare har någon mindre begåvad mekare plockat bort förgasaren och länkage armarna till varvtals regulatorn :cry: någon snäll själ som har en sådan klippare , och skulle vilja ta några bilder på motorn , främst förgasaren och varv regulatorn. Då kanske jag får liv i gamm klipparn igen 8)

Re: Tecumseh?

Postat: mån 03 jun 2013, 00:11
av TorxE14
Har ej nån bild- men på sidan på vevhuset sticker det nog ut en axel från centrifugalregulatorn med en arm som står upp. Längst ut på armen sitter det en stång som går till gasspjällaxeln. Näst längst ut sitter en dragfjäder som går till gasreglaget, (Spänns mer ju mer du gasar).
Tecumseh motorer har annars bättre kvalite än briggs&stratton tycker jag, tex har de oljepump och oljekanaler istället för stänksmörjning. Dock lite bökigare att mecka med.
Googla på Tecumseh governor linkage om du inte klurar ut hur det ska vara.
Varva inte för mycket bara.

Re: Tecumseh?

Postat: mån 03 jun 2013, 22:50
av ajs
okay , det ska sitta en drag fjäder från armen oxå . någon sådan finns int där . synd att det är så förbenat svårt å få tag på nya delar till motorn , fick tag på en ny förgasare å luft burk . men rena guld priset var det :sad: . undra vad en komplett motor som är skrot kan kosta ? någon som har en ?

Re: Tecumseh?

Postat: tis 04 jun 2013, 07:51
av lars11
ok, troligt är att du kan hitta fjädrarna på ebay.com om du kan hitta motorserien eller numret på fjädern i någon IPL, brukar inte vara dyrt och såna smådelar blir det aldrig moms på verkar det som. Funkar skitbra, enklare och billigare än att köra runt och leta bland återförsäljare. I USA verkar fler ha specialiserat sig på såna här delar. tex

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=te ... g&_sacat=0

Jag gjorde en egen fjäder till min tecumseh 5hk på snöslungan genom att kolla på en bild på nätet och linda en tunn järntråd ungefär lika många varv och lika diameter som det såg ut på bilden. Funkar skitbra men jag kanske hade tur. Testa om du har tid över.

Men om du ska byta motor så kan du ju köpa en kinesisk hondakopia t ex.

Re: Tecumseh?

Postat: fre 08 jan 2021, 21:54
av fredrix
Intygar ovanstående information.

Jag köpte en simplicity snöslunga på 30 år eller så.
Som jag fick igång, förgasaren hade rostat sönder och motoroljan såg ut som svart gröt. Jag hade lite motorolja kvar från en tidigare bil som jag hällde i, det blir säkert bra...

Har kört den 4-5 gånger och den har funkat hjälpligt, dålig tomgång och går dåligt i allmänhet men den dög när jag bara har en uppfart att skotta. Vill inte lägga ner allt för mycket tid och pengar på en snöslunga som antagligen är 30 år gammal.
När jag nästan var klar med skottningen ikväll så sa den Pang, surr surr, klirr klirr...Får ordna en ny snöslunga nästa vecka, nu har jag iaf lärt mig något :D

Re: Tecumseh?

Postat: lör 09 jan 2021, 09:18
av Stenrik
lars11 skrev:Men om du ska byta motor så kan du ju köpa en kinesisk hondakopia t ex.

Tecumseh på snöslunga har ofta två utgående axlar på motorn - snöimpeller och skruv drivs av vevaxeln och hjulen drivs av kamaxeln. De här axlarna går i olika riktning.
Om man ska ersätta Tecumseh-motorn på en sådan snöslunga får man ändra "växelreglaget" så snölungan "backar" då man kör framåt.