Inomgårdsmaskiner

Billigast snökedjor till 4.80/4.00-8?

19 inlägg 19780 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billigast snökedjor till 4.80/4.00-8?

Robert T  
#201509
axwell skrev:Som rubriken i tråden är skriven utgick jag ifrån att höjden på däcket är 4" och bredden 4.8",annars skulle inte hjulen vara 16" utan 17,6".
Ingen jättestor skillnad men tillräcklig för att kedjorna skall passa.

Om något mått skulle vara överdimensionerat så är det en baggis att korta av eller flytta undan tvärlänkar för att få låsen där man vill ha dem.

Tänkte inte på att du ev. har så exklusiva lyxfälgar på en snöslunga.


Jag trodde bredden var 4" eftersom det stod så här på en sida jag hittade förut:
737124_10200389767725522_1798745455_o (1).jpg


Jag vill som sagt inte handla kedjor för 400kr som sedan inte passar och jag inte kan lämna tillbaks dom eftersom förpackningen är bruten. Kedjorna måste ju sitta bra på däcken eftersom slungan har heldiffad axel och på så vis kränger det jävligt på kedjorna när man svänger.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Billigast snökedjor till 4.80/4.00-8?

axwell  
#201578 Tyvärr är jag rädd för att du blir besviken även om du köper tex Hammars kedjor.
Min erfarenhet av snökedjor är att de alltid är för stora, man får trixa och anpassa.

Även Biltemas kedjor till deras "egna" ATV-hjul, OFA:s kvalitetsprodukter men främst Hammars.

På mina 400/60-15,5 har jag fått bända loss två sektioner tvärlänkar på Hammarskedjorna för att det skall gå att sträcka dem skapligt.

Avatar Fallback

Re: Billigast snökedjor till 4.80/4.00-8?

Brickan  
#201596
axwell skrev:Min erfarenhet av snökedjor är att de alltid är för stora, man får trixa och anpassa.
Så verkar det även sett från min ringa erfarenhet. Ofa Easy-On från Swedol; rätt storlek enligt spec och nästan nya däck. Så omkretsen är den rätta. Fick hjälp av Valmet860 att kapa av någon dm. De är ändå långa. Har nu kortat sidokedjorna lite genom att spänna ihop några länkar i några sektioner på båda sidor med schackel. Så får vi se om det sitter bättre - och om det håller... Jag har trångt mellan däck och skärm så det får inte vara för mycket slack.

Avatar Fallback

Re: Billigast snökedjor till 4.80/4.00-8?

Robert T  
#201626 Tror ni jag klarar mig utan piggkedjor då? Om man ska chansa på biltemas t.ex... Hela min uppfart är en enda backe... Höjdskillnaden är väl ca 1,5 meter på ca 12-15 meter uppfart, fast den är brantare i början och flackar sedan något.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar