Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga
Postat: mån 30 jan 2012, 09:35
Ja när man sovit på det så tror jag det blir ett lager. Ska svarva en hylsa o då är det ju lätt att anpassa den för lagret. Det får bli en liten lagerbock som bultas först o sen shimsar jag lådan så det inte bryter i axeln.
Dom flesta åkklipparna från Stiga på 80-90 talet är ju 5 växlade. Har sett flera slungor med växellåda o bara 3 växlar. Lådan som sådan finns ju fortfarande hos Peerless o är numera 6växlad.
Jag har läst runt lite på amerikanska forum där dom använder lådan till gocartar o tävlingsklippare. Dom tar ur fettet o kör med olja istället. Det skulle nog lösa smörjproblemet när den står på högkant men vad jag förstått finns inga tätningar i lådan så den kommer väl läcka som ett såll då. Jag tror dom har den liggande o trycker i fett i bussningarna med jämna mellanrum. Det går ju bra på en leksak men känns inte acceptabelt på ett nyttoredskap.
Kan undra hur svårt det är att montera riktiga tätningar??
Magnus M
Dom flesta åkklipparna från Stiga på 80-90 talet är ju 5 växlade. Har sett flera slungor med växellåda o bara 3 växlar. Lådan som sådan finns ju fortfarande hos Peerless o är numera 6växlad.
Jag har läst runt lite på amerikanska forum där dom använder lådan till gocartar o tävlingsklippare. Dom tar ur fettet o kör med olja istället. Det skulle nog lösa smörjproblemet när den står på högkant men vad jag förstått finns inga tätningar i lådan så den kommer väl läcka som ett såll då. Jag tror dom har den liggande o trycker i fett i bussningarna med jämna mellanrum. Det går ju bra på en leksak men känns inte acceptabelt på ett nyttoredskap.
Kan undra hur svårt det är att montera riktiga tätningar??
Magnus M