Sida 2 av 4

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 30 jan 2012, 09:35
av Magnus M
Ja när man sovit på det så tror jag det blir ett lager. Ska svarva en hylsa o då är det ju lätt att anpassa den för lagret. Det får bli en liten lagerbock som bultas först o sen shimsar jag lådan så det inte bryter i axeln.

Dom flesta åkklipparna från Stiga på 80-90 talet är ju 5 växlade. Har sett flera slungor med växellåda o bara 3 växlar. Lådan som sådan finns ju fortfarande hos Peerless o är numera 6växlad.

Jag har läst runt lite på amerikanska forum där dom använder lådan till gocartar o tävlingsklippare. Dom tar ur fettet o kör med olja istället. Det skulle nog lösa smörjproblemet när den står på högkant men vad jag förstått finns inga tätningar i lådan så den kommer väl läcka som ett såll då. Jag tror dom har den liggande o trycker i fett i bussningarna med jämna mellanrum. Det går ju bra på en leksak men känns inte acceptabelt på ett nyttoredskap.

Kan undra hur svårt det är att montera riktiga tätningar??

Magnus M

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 30 jan 2012, 21:52
av totte
Är nog rätt besvärligt att få dit tätningar, vad jag minns så är det inte gods att fräsa ut nåt säte i så det räcker för en tätning. Tror det viktigaste är att använda ett ganska "lättflytande" fett, jag köpte ett blått SKF-fett som rekommenderades av någon på Momentum när jag diskuterade smörjningen av en sån här låda. Kan ta fram produktbeteckningen, tuben står kvar i garaget.

Olja är nog overkill i sån här tillämpning, det kör dom väl med för att minimera effektförlusten och kanske för att fettet slungas av kuggarna i höga hastigheter.

Klokt tror jag att sätta ett stödlager, det kommer att kännas tryggare, och är ju inte särskilt besvärligt, när du har tillgång till svarv.

Visste inte ens att det var Peerless-lådan som satt i klippare också, åkklippare har jag aldrig mekat, men det har förstås Viktor.

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 30 jan 2012, 21:59
av viktor meck
ja det har blivit några stycken nu :lol: kör på lättflytande fett, kan fråga på jobbet vilket vi använder till dessa lådor :mrgreen: ett stödlager blir nog bra. håller längre då och mer stabilt = mindre vibrationer :mrgreen:

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 30 jan 2012, 23:14
av Magnus M
Jag har gjort en axel men jag är inte riktigt nöjd med hur det ser ut. Remskivan jag hade har ganska stor offset så lagret hamnar ungefär på mitten mellan remspåret o lådans axel.
Skulle vilja ha det närmare remspåret.
Innan jag fortsätter ska jag se om jag hittar en annan remskiva som är plan. Annars får det bli som det är nu.

Har börjat på en medbringare för kedjedrevet oxå. Grovsvarvat o svetsat ihop en bricka med en rörbit. Finjustering i svarven imorrn :smile: Tur att man har flextid så man kan svarva lite sådant här på lunchen :smile:

Magnus M

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: tis 31 jan 2012, 01:41
av totte
Inte dumt att ha tillgång till svarv på jobbet!

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 06 feb 2012, 14:36
av Magnus M
Det går sakta framåt :smile:

Bild0366.jpg


Bild0367.jpg


Magnus M

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 06 feb 2012, 19:33
av viktor meck
riktigt bra ser det ut som :mrgreen:

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 06 feb 2012, 20:39
av totte
Som sagt, ser riktigt bra ut! Känns gott i själen att se stödlagret på plats. Även om det är bra utligg på remskivan så förhindrar det effektivt att det blir brytningar i ingående bussning i lådan.

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 06 feb 2012, 21:05
av Magnus M
Jo det känns bra nu när lagret sitter där. Nu är den färdigsvetsad o ligger på tork efter målning. Jag har ingen justermån för kedjan nu men en fjäderbelastad rulle borde funka där.

Fick en ide ang. motor som jag testar oxå. Återkommer när jag vet om det är möjligt :smile:

Magnus M

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 06 feb 2012, 22:10
av viktor meck
en fjäderbelastad spännrulle blir fin fint :wink:

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 06 feb 2012, 22:41
av totte
Om det blir mycket slack kan man sätta två, en lite lösare belastad på dragsidan för framdrift och en något hårdare på dragsidan för backdrift, då har du normalt inget slack på framdrivsidan så det inte blir några ryck och du slipper och få slack där när du backar med risk för avhopp. Men troligen behövs det inte det är ju rätt kort avstånd och krängningsrisken är väl inte stor.

Ett alterantiv är ett par styrplåtar/pinnar på sida som slackar när du backar som hindrar kedjan att kränga.

Jaja, jag bara spånar här nu.

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 15:48
av Magnus M
Nu har jag startat o provkört :smile: .

När lådan var monterad o jag skulle åka o titta på motor så slog det mig att jag fick ju en klippare gratis i somras med trasig drivning. En Partner med Honda GCV160 motor. Sökte lite på nätet o hittade en del info om vertikalaxlade motorer som monterats horisontellt. På Briggsmotorer verkade det ganska enkelt att bara montera en plåtbit som oljekastare.
Hittade dock ingen info om nån som gjort det med en Honda.

Öppnade motorn o kollade hur det såg ut o vevstaken hade redan en oljepickup. Förmodligen samma vevstake som i GCmodellen som är horisontalversionen.
Alltså var smörjningen till vevaxeln löst. Hondan är ju toppventilad o har en kamrem som transporterar oljan till toppen. Orginalmonterad så är det regulatorn som kastar olja på remmen.

Jag satte en vinklad plåtbit på vevstaken som förhoppningsvis skulle få oljan att träffa remmen.

Torkade ur toppen före provstart, körde några minuter o skruvade av o tittade.
Det var gott om olja däruppe :smile: :smile: .
Släpade ut slungan o provkörde lite:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W1ywIHfUX2o[/youtube]

Några småjusteringar återstår, ville inte göra för mycket innan jag visste att det fungerade:

Växelreglaget behöver byggas om.
Remmen till aggregatet vill inte släppa helt, den är dock ny så det kanske ger sig när den fått gå lite. Annars får jag fixa en lite längre rem.
Styrpinnar för remmarna.
Fixa en kåpa till remmarna.
Regulatorn var lite svår att få till så den är inte inkopplad just nu. Det verkade dock som det fungerar bra utan den så vi får se om jag lägger nåt jobb på den

Magnus M

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 15:59
av viktor meck
riktigt bra och snyggt gjort. verkar funka fin fint. grattis :mrgreen:

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 17:46
av Sweden-viking
Roligt med fler Klassiska Ariens Sno truo slungor...

Skickar med några bilder på min konvertering till ASEA-elmotor och med 32" tums Ariens.
Min slunga är en traktormodel som hadde en 7hk tecumse motor och har bara en kilrem.
en klokoppling kan frikoppla drivningen av slungan från traktordelen/drivhjulen.
Bra med diffspärr på den.

PA210309kk.JPG


P2180612k.JPG


Elmotorn varavar lite mindre så utväxlingen fick justeras upp. Vridet är enormt bra...

P2180613k.JPG


Till våren skall det bli ett skydd över remskivan och lite finish och färg. återkommer kanske då...

685686229_sjFiz-O.jpg

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 18:03
av totte
Magnus M skrev:Nu har jag startat o provkört :smile: .

När lådan var monterad o jag skulle åka o titta på motor så slog det mig att jag fick ju en klippare gratis i somras med trasig drivning. En Partner med Honda GCV160 motor. Sökte lite på nätet o hittade en del info om vertikalaxlade motorer som monterats horisontellt. På Briggsmotorer verkade det ganska enkelt att bara montera en plåtbit som oljekastare.
Hittade dock ingen info om nån som gjort det med en Honda.

Öppnade motorn o kollade hur det såg ut o vevstaken hade redan en oljepickup. Förmodligen samma vevstake som i GCmodellen som är horisontalversionen.
Alltså var smörjningen till vevaxeln löst. Hondan är ju toppventilad o har en kamrem som transporterar oljan till toppen. Orginalmonterad så är det regulatorn som kastar olja på remmen.

Jag satte en vinklad plåtbit på vevstaken som förhoppningsvis skulle få oljan att träffa remmen.

Torkade ur toppen före provstart, körde några minuter o skruvade av o tittade.
Det var gott om olja däruppe :smile: :smile: .
Släpade ut slungan o provkörde lite:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W1ywIHfUX2o[/youtube]

Några småjusteringar återstår, ville inte göra för mycket innan jag visste att det fungerade:

Växelreglaget behöver byggas om.
Remmen till aggregatet vill inte släppa helt, den är dock ny så det kanske ger sig när den fått gå lite. Annars får jag fixa en lite längre rem.
Styrpinnar för remmarna.
Fixa en kåpa till remmarna.
Regulatorn var lite svår att få till så den är inte inkopplad just nu. Det verkade dock som det fungerar bra utan den så vi får se om jag lägger nåt jobb på den

Magnus M


Puttrar på riktig hemtrevligt! Remmen som inte släpper: Det är väldigt väsentligt att remmen får stöd på sidorna jämte drevet när man kopplar från, annars ligger den på på toppen och drar lite hela tiden. Så troligen löser det sig när du fixat styrpinnarna.

rem.jpg