Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Maskinbyte!

11 inlägg 4859 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Maskinbyte!

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114123 Hade tänkt investera i nya maskiner den närmaste tiden, men står i valet och kvalet vad man ska välja, prismässigt mellan maskinerna är det "småpengar" rena rama kartellbildning kan man ana;) de maskiner vi funderar på är:
Valmet 901 Tx 350.1
Valmet 911.5 350.1
John Deere 1170e H414
Eco-log 560d Logmax 5000D

Vore väldigt tacksam för information! Ris och Ros ;)



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Maskinbyte!

nosedevil  
#114133 Kör 911.4 360.2 inte särdeles imponerad av det konceptet. vet att 911an lirar bättre med ett lättare agg, men vet inte så mycket om driftsäkerheten på 350. .4an jag kör har gått skapligt problem fritt 4000tim men en hel del riktiga konstruktions missar "typ ljudnivå, kondensvatten från ac på hyttgolvet pga ingen dränering, golv kall som fan 25 grader i hytten men fryser om fötterna, databuggar, mm" som gör att det har känts som ett steg bakåt från 911.1 och 911.3 som jag spakat. men va fan kan man begära för 4 millar

Användarvisningsbild

Re: Maskinbyte!

skogsjan695xl  
#114138 Om du väljer en Valmet så skippa 350 agg, få ett SP 561 ist. Mellan en TX och .5an så är det ju bättre isf att ta 911an då du kan ha långkran med det större agg, (går på tx också men utan flerträdshantering)
1170 är ju säkert en jätte fin maskin, ny modell så den är väll inte så jätte väl testad än, 414 nytt agg, kan säkert bli mycket strul om du har otur.
560D stadig maskin, klättrar bra trotts att det inte är balanserade lådor, (kanske är på dom nyaste iof)
5000 agg är ju ett fruktansvärt drift säkert agg som klarar de klenaste gallringarna till skapligt grov slutavv.

Avatar Fallback

Re: Maskinbyte!

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114143
nosedevil skrev:Kör 911.4 360.2 inte särdeles imponerad av det konceptet. vet att 911an lirar bättre med ett lättare agg, men vet inte så mycket om driftsäkerheten på 350. .4an jag kör har gått skapligt problem fritt 4000tim men en hel del riktiga konstruktions missar "typ ljudnivå, kondensvatten från ac på hyttgolvet pga ingen dränering, golv kall som fan 25 grader i hytten men fryser om fötterna, databuggar, mm" som gör att det har känts som ett steg bakåt från 911.1 och 911.3 som jag spakat. men va fan kan man begära för 4 millar



Ang. nya hyttten på valmet så är den två steg framåt, men ett bakåt kan man säga. Speciellt besviken blev iaf jag på ljudnivån som väl inte är jättehög, men knappast lägre än i den gamla hytten. Mycket av ljudet i hytten är hydraulljud som verkar komma från kranventilen på sidan. Ljudnivån minskar lite om man ser till att hålla rent runt paketet men man kan ju inte vara där och rota varenda dag.. Sikten bakåt är sämre. Luften i nya hytten är mycket bättre än i den gamla.

MaxiExplorer är ju ljusår bättre än gamla Maxi iaf..Vi har inte haft några specialla dataproblem.
Kallt hyttgolv kan det säkert vara, vet fler som har sagt det, jag har ännu inte kört våran när det är riktigt kallt.

I våran gamla .3 har vi en specialskuren dörrmatta på hela golvet. Jättebra, är man där med lite smuts på skorna torkar det och ramlar det ner mellan stråna i mattan och man kan då köra utan skor utan att bli skitig om fötterna. Isolerar säkert också mot ljud och kyla. Lättstädat, bara att dra ut och skaka av. Rekomenderas!

Ska ni köra gallring är väl 340 bra mycket bättre än 350?

Avatar Fallback

Re: Maskinbyte!

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114750
nosedevil skrev:Kör 911.4 360.2 inte särdeles imponerad av det konceptet. vet att 911an lirar bättre med ett lättare agg, men vet inte så mycket om driftsäkerheten på 350. .4an jag kör har gått skapligt problem fritt 4000tim men en hel del riktiga konstruktions missar "typ ljudnivå, kondensvatten från ac på hyttgolvet pga ingen dränering, golv kall som fan 25 grader i hytten men fryser om fötterna, databuggar, mm" som gör att det har känts som ett steg bakåt från 911.1 och 911.3 som jag spakat. men va fan kan man begära för 4 millar


Har också kört 911.3 förut och herregud inte är då .4an ett steg bakåt snarare 3 steg framåt minst!!!
Det enda som var lite bättre i den gamla var väl värmen på golvet men det har vi löst genom att sätta in en "golvvärmematta" till 12v uttaget, så nu sitter man i strumpor och har det mysigt.
Nåt kondensvatten har då inte vi sett till i hytten iaf.
Datorn funkar också bra, den enda buggen vi har är att typ en gång i månaden går det inte att byta förare så man får starta om datorn.
Lirar bättre med ett lättare aggregat? Kanske det men tycker den är förvånansvärt stark och stabil även med 360, den orkar ju med det utan problem på full arm. Där är det stor skillnad mot .3an som inte ens orkade lyfta 360 längst ut.

Nog tror jag en 911.5 kan vara en bra maskin, den ska ju dessutom ta 16% mindre bränsle vilket inte är helt fel :)
1170n är också fin men frågan är om 414 är lite för tungt för den?

Avatar Fallback

Re: Maskinbyte!

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114752 Körde en demo 1170e med H414, ett mycket bra och trevligt aggregat, dock tror jag att med tanke på hur grova träd H414 tar så är nog 1270e mer lämplig som basmaskin. Men visst, 1170e klarar av aggregatet, men jag tror det blir jobbigt att utnyttja det för fullt i det grövsta.

F.ö. så verkar H414 vara ett mycket bra och driftsäkert aggregat, har sett siffror på 12% övrigt tid för en 1270e med H414 och 55000 fpb avverkade senaste 6 månaderna, så då kan det inte vara mycket krångel med maskin som f.ö. har gått drygt 5000 timmar på 1,5 år.

Användarvisningsbild

Re: Maskinbyte!

Knegarn  
#114753 golvvärmematta hittar man på?? skulle behöva en åt gamla 911an :) .3orna är ju varma o bra även på golvet men dom äldre och den nya hytten är kalla på golvet

Avatar Fallback

Re: Maskinbyte!

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115183 Är väl egentligen ingen golvvärmematta, utan en som är avsedd att ha som stolsvärme i bilar som saknar det standard, men den funkar perfekt även på golvet ;)
Du hittar såna tex på biltema för ca 100:- helt klart vär det...
Har den på golvet och sen en dörrmatta ovanpå så fastnar skräpet i den.

Avatar Fallback

Re: Maskinbyte!

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116505 350 är absolut inget dåligt agg! kanske de första modellerna inte var nå vidare men vi kör 911.3 med 350.1. Har gått 7500 timmar ungefär och vi är mycket nöjda. Väldigt driftsäkert, går väldigt lite slang och vi har inte bytt nåt "dyrare" på det. Kör allt från väldigt klena gallringar till grova fröträd med hög produktion. Kan starkt rek det som allround agg!

Har .4 modellen starkare kran än .3 då? bägge har väl samma CRH18 så .4 borde inte vara nå starkare

Avatar Fallback

Re: Maskinbyte!

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116536 kranstyrkan i våran .4 går inte alls att jämföra med gamla .3an... är en väldig skillnad iaf mellan dom två. Nu lyfter jag ett 13-15 cm träd rakt upp från stubben på 10 m och med den gamla var jag tvungen att dra in aggregatet till kanske 9 m för att orka lyfta det annars stod det bara still.
Pratar nu om 360 i kranspetsen förståss.

Avatar Fallback

Re: Maskinbyte!

Skogsmange  
#118053 Jag har en 1170 och är supernöjd hittills. Har 754 på men 414 är nog ett riktigt bra aggregat om man har körning som passar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).