Converter i Blondin

 Svara  6 inlägg  5640 visningar  2 följer
Avatar Fallback

Converter i Blondin

 
#107874 Hejsan finns det någon som vet om hur man kan testa om convertern är sliten i en Rottne blondin ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Converter i Blondin

 
#107879
Betong82 skrev:Hejsan finns det någon som vet om hur man kan testa om convertern är sliten i en Rottne blondin ?


Vad får dig att misstänka att convertern är sliten? Kan du beskriva symptomen?

Ett alternativ är att skicka converterhelheten (=converter, pump och koppling) till en verkstad för provtryckning. Men det borde finnas en tryckmätare installerad.

--
Antti

Avatar Fallback

Re: Converter i Blondin

 
#107920 Nej jag har inga symptomer jag är intresserad av att köpa en blondin men så undrar jag om man kan kolla om convertern är sliten på något vis.

En annan fråga jag har är om inte alla blondiner har kompressor ?
Vart och kollade på en men det gick luftslangar ut men ingen kompressor fanns på plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Converter i Blondin

 
#107925 Det finns tryckmätare för convertern på instrumentbrädan. Den brukar visa för mig 8-10 kg mest hela tiden vad man än gör.
Stallvarvtal testas genom att maxgasa några sekunder med broms i på högsta växeln och avläsa det varvtal som uppnås. På 1981 års modell med turbomotor för mig blir det 2100 rpm då convertern är nyrenoverad 2005. Även en frisk motor börjar då att ryka lite då den belastas maximalt under stalltest. Maxvarvtal obelastad motor är för mig 2500 rpm. Äldre modeller från 1975 har lägre stallvarvtal då de har svagare motor men samma converter har jag för mig. 1700-1900 rpm stallvarvtal för dem nånting. Dålig motor ger för lågt stallvarvtal. Trasig converter ger för högt.

Testa med drivning bakåt också. Det ska bli lika stallvarvtal som framåt. I annat fall är den ena interna friktionskopplingen dålig.

Röd ATF-olja rekommenderas. Motorn ska vara på tomgång med växel i neutralläge då converter-oljenivån avläses.

Luftkompressorn används till tryckluftsbromsar. Det kanske finns annat bromssystem på en del årsmodeller.

Avatar Fallback

Re: Converter i Blondin

 
#107933 Blondiner finns i många varianter. Enligt förarhandboken har den tillverkats i 29 serier. Så detaljerna kan variera mycket beroende på årsmodell / serienr. Men convertern har alltid varit densamma: Brockhouse 11F.

Som keja01 nämner så har också motorn uppgraderats vartefter:

T.o.m. 01/-76 Ford 5000 77 hk
Fr.o.m. 02/-76 Ford 6600 77 hk
Fr.o.m. 09/-79 Ford 7600 93 hk (turbo)
Fr.o.m. 03/-81 Ford 7610 98 hk (turbo)

Avatar Fallback

Re: Converter i Blondin

 
#107934 Ja då har jag lärt mig något nytt och jag får tacka för svaren jag fått...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Blondin tryckluftbromsar av marcem - ons 11 nov 2015, 21:14
i Skotare
6 svar
2603 läst
av marcem     
ons 25 nov 2015, 10:48
Hydraulpump blondin. av marcem - lör 03 okt 2015, 17:42
i Skotare
8 svar
2567 läst
av kärrabol     
tis 06 okt 2015, 16:19
Blondin. Är det värt det??? av Erre - lör 22 nov 2014, 21:31
i Skotare

12345
62 svar
21828 läst
av rokon     
fre 28 nov 2014, 08:13
Rottne Blondin FD i gallring av Pettersson - lör 20 nov 2010, 12:37
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
11 svar
8142 läst
av HÅkan N     
ons 09 feb 2011, 21:21
Rottne Blondin sugfilter av Tikkas - sön 04 sep 2011, 20:43
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
1 svar
1981 läst
av granqvist     
mån 05 sep 2011, 08:32
Annonser