Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Vilken skotare är bäst begagnad?

22 inlägg 32905 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105099 Gamla Ösa 250 hade i regel inget original midjelås, därför var de lite tippiga.
Första griparna fick man släpa/dra efter backen mot maskin innan man lyfte.

Om man bara lastar botten i bankarna funkar kranen på fullt utlägg men man MÅSTE vara försiktig och komma ihåg att det, i regel, inte finns midjelås när man lossar sista griparna vid avlägget.
Känner några som lyckats lagt ikull en 250 vid sista gripen vid avlägget, liiite skämmigt att förklara hur man kunde tippa med en tom maskin 8)

Men överlag är en 250, efter 84-85 när de fick riktiga boggidrivningen, en riktigt bra maskin enligt mig för de pengarna för den självverksamma som vill kunna ta åt sig nån extra skotning nångång.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Tjernström  
#105104 Låter bra!! Jag har tittat lite på 88-89:or.. Såg en som det stod 707/250 på men jag vet inte om den bara var dekaltrimmad :grin:
Som jag har fattat det så hette den 707/250 som skördare och inte som skotare.. MEN, det var "skördar"hytten på den skotaren.. (stora sneda glasrutor bakåt) :o
Är det något midjelås på dom senare 88-89:orna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Valmet860  
#105253 Jo den äldre 860:in mena jag.

Man ska ju inte köpa nått som är för gammalt heller du ska ju köra maskinerna och inte stå å skruva. Skruvning blir det alltid men hur mycket är ju en annan sak. ;)

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Tjernström  
#106007 Det blev den Ösa 250 som jag hade tittat ut.. :grin: En -89:as skördare som blev omkonverterad till skotare -98 därav frisiktshytten.. Kändes helt rätt på en gång med både maskin och säljare.. :grin: Lite lustigt dock att den också har gått för Sydved precis som Cat:en.. :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Åke Nilsson  
#112898 Hej!
Om du ska titta på en 860 ,titta på en nyare än-95 äldre hade problem.

860 bra maskin igentligen är 890 en upptrimmad 860 som höll dåligt i transmissionen efter åkmotorn.
Har en kompis som har kvar en 890 närmare 20 000 tim som reserv som aldrig bytt någon hydraulpump eller åkmotor.

Timberjack 1210 en bra maskin med band för ca 400 000 +moms max.

Åke.

Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Ängagärdet  
#300610 Hur går det med 250:n Tuffar det på eller har det blivit mycket rep?

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Tjernström  
#311832
Ängagärdet skrev:Hur går det med 250:n Tuffar det på eller har det blivit mycket rep?


Jo, tack. Den tuffar på.. :) Dock blivit mindre kört på slutet då jag sålt av större delen av skogen. :roll:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).