Sida 2 av 2

Re: Dröm hytt???

Postat: fre 29 okt 2010, 23:28
av Rubber Duck
Hej Hannes hoppas jag kan bidra med något.
Som sagt har Ponsse/Rottne de minst dåliga hytterna, båda med nästan acceptabel storlek, Rottnen med bra siktlinje i nederkant på rutorna och givetvis fjädring, Ponssen med bra höjd på bakrutan så man ser kran-nocken även om man sitter framåt, något bättre förvaringsutrymmen och elcentralen åtminstone på insidan maskinen. Det är förvisso traditionella hytter utan nivellering och rotation men om sådana finnesser innebär så eländiga hytter som hos t.ex. John Deere så kan i alla fall jag vara utan, det känns som att då kan man lika gärna köpa en lastbilskran med kranhytt direkt, då kommer man i alla fall upp på höjden. Börja med att plocka det bästa ur detta, fortsätt med att utöka golvytan ytterligare så man får in matväskan och ett stövelpar utan att det blir trångt, vinkla gärna fram- och sidorutor utåt i överkant för att minska solinstrålning och regn och göra det möjligt att hänga gardinerna i överkant, bakrutan måste man nog låta luta inåt alternativt stå rätt upp och göra den ordentligt hög istället men sikten är det viktigaste där. Ge fan i "ryggsäcken" (olje- och dieseltankar placerade bakom hytten) som skymmer sikten ner mot midjan och bakboggin och tänk redan från början på att det ska gå att placera rikligt med belysning (utgå från originalmonterad halogenbelysning multiplicera med ungefär 2 och byt ut de flesta (inte alla) mot xenon/LED) skyddat till, både över och under rutan. Använd utrymmet på insidan med mycket eftertanksamhet, utrymmet är begränsat, placera elcentral, säkringsdosor, styrenheter och liknande så att det går lätt att komma åt, något som för övrigt gäller alla detaljer på hela maskinen som kan tänkas gå sönder eller behöva service. Konstruera ett ventilationssystem som är värt namnet, ett ordentligt värmepaket som verkligen räcker till och ännu svårare tycks det, dito luftkonditionering. Placera sedan luftutsläppen för värme nere vid golvet och runt rutorna och de för kyla under taket men jag antar att studerande på högskolor vet det som maskintillverkare har otroligt svårt att lära sig, värme stiger och kyla sjunker. Och se till att friskluftintaget sitter så till att det verkligen tar in friskluft och inte som på en del i direkt anslutning till avgasrörets mynning, utan på ett ställe där det är ur vägen från maskinens spillvärme och så dammfritt till som möjligt, inte strax ovanför hjulen. och se till att det finns ett filter som både är tillräckligt stort och lätt att byta. Vidare måste man nog konstruera en helt ny typ av stol som går att justera för alla förare, innebärandes att till att börja med måste höjd, fjädring och dämpning av detta och svankstöd gå att justera på långt många fler sätt än på de stolar vi har idag. Även armstöden måste utvecklas, idag passar de i stort sett bara förare som vill ha dem direkt under armbågarna, lägga hela armarna och hänga upp axlarna i högläge, andra, jag t. ex. tycker det räcker med ett handlovsstöd placerat snett bakom knäet i höjd med låret, sätt dig rätt upp och ner på en köksstol, lägg händerna på låren och flytta dem rakt i sidled. när du kommit nog långt ut för att inte vara ivägen för benen har du hittat rätt placering för spakar/paletter. Och allt ska dessutom rymmas i hytten och inte skrapa i/ krocka med inredningen även med plandämpning, SitRight/Gravotilt och eventuella displayer/extraspakar monterade, och glöm inte att det finns nog inte två chaufförer som ställer in grejerna exakt lika. Angående stående sittställning så hade en kollega en idé om typ en motorcykelsadel som stol, själv är jag lite fundersam men å andra sidan så vet man ju inte förrän man har testat. En annan sak som står på önskelistan är ett värmeskåp där det åtminstone ryms ett par kängor och några blöta handskar. Mikrovågsugn är väl att ta i men i alla fall dosvärmare ska finnas monterad. Glöm inte heller att det ska vara enkelt att montera extrautrustning som kommunikationssystem och styrutrustning för t. ex. flishuggar och markberedare.
Hoppas du blir lite klokare av det här och studera även andra typer av maskiner t. ex. dumprar, hjullastare, hjultraktorer o.s.v. det finns många lösningar där ute som även skulle funka i skogen. För övrigt känns det väldigt positivt att nån tar sig tid att verkligen fråga de som använder produkterna hur de vill ha det. Du vaal hane