funderingar om vickers pump

Svara  4 inlägg  1546 visningar  2 följer

funderingar om vickers pump

#99512 tjenaa! har kommit över en gammal (förmodligen) vickers pump,LS 100l. är rätt säker på att pumpen är från 70-80 talet, den satt i fronten på en blondin och drev en husqvarna processor. Från fabrik satt tanken rakt ovan för pumpen, men nu till min fråga. Sug sidan på pumpen, suger den eller "rinner" bara oljan från tanken in i pumphuset? jag har tänkt att front-montera pumpen, men ha tanken på kärran. Kommer det bli problem med att få oljan från tanken till pumpen? tack på förhand :smile:

TS
Användarvisningsbild

Re: funderingar om vickers pump

#99516 Det räcker att fråga en gång.

#99518 Vid all pumpmontering gäller att tanken ska va högre upp än pumpen och sugledningen möjligast kort och grov.
Annars finns risk för sk. kavitation,dvs pumpen suger in små luftbubblor,dessa ger enorm värme när dom utsätts för tryck vilket leder till pumphaveri.
All typ av filter mellan tank och pump ska undvikas

#99581 När det kommer till den sk "sugsidan" av ett hydraulsystem, så är det viktigt att glömma "sug"....det är nämligen frågan om "tryck" på den sk "sugsidan" också....
Det tryck jag avser är atmosfärstrycket...det är det som förser pumpen med olja från tanken...här är grejen....när en "positiv pump" (en pump vanlig hydraul pump....motsats är centrifugalpump) roterear så skapas ett tomt utrymme, "cavity"(vacuum)....det omgivande atmosfärstrycket är förhoppningsvis högre, och kommer att trycka in olja till pumpens "sugsida"....

Läs om flygplans hydraulik så ser ni att man måste trycksätta hydraultankarna när man flyger på hög höjd....atmosfärstrycket är för lågt.... John Deere har länge använt "matar pump" på sina jordbruksmaskiner, och över tryck i hydraultankarna på skogsmaskinerna....

nämnda "luftbubblor" är INTE luft utan bara tomma hålrum, eller vacuumblåsor, vilka kommer att IMPLODERA när de trycksätts....dessa "IMPLOSIONER" kommer att börja "gnaga" sönder pumpen på trycksidan....

Håller med Simba om korta, raka och grova sugledningar, samt att sugsilar bör undvikas, satsa i stället på "hygienisk påfyllning".....ett väl anpassatt luftfilter på tanken, försäkrar ett fungerande atmosfärstryck....

många gånger låter det sig inte göras att ha tanken ovanför pumpen, att ha pumpen under högsta oljenivån i tanken funkar också....

note: 10 dm nivåskillnad mellan tank och pump, gör lika mycket som 10% av atmosfärstrycket....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
vickers hydpump av ösaboxer - fre 17 jun 2011, 06:51
i Verkstan
1 svar
902 läst
av kl-820     
fre 17 jun 2011, 10:05
PTO pump - MF 565 av volvo_buster - tor 24 nov 2011, 15:33
i Traktorn i skogen
10 svar
3687 läst