Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Balansboggi eller inte ?

22 inlägg 12929 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

novis??  
#101468 appropå klättra så -05 körde vi en jävulskt brant körning i skalänge klövsjö elefantproton vi hade då fick åka runt medans gammeln -04 1470 klättra upp o ut i berget så då syntes det att i brant terträng slår ingen 1470in pshade ett tag en 890 efter mig då fick vi hämta 1710an lunna ner virket lite så att 890 kunde backa upp efter det

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

Henningway  
#103031 Många bra svar här på hur en s.k. balanserad boggi fungerar. Däremot så är det ju så att alla boggis har en balans........annars vore det inte en boggi, eller hur? Vad jag menar är att en boggi fungerar som en gungbräda =balanserar!
Men det är inte riktigt det man menar när man pratar om balanserad boggi på en skogsmaskin. När vi diskuterar balanserad boggi så menar vi att vi kontrollerar balanseringen helt enkelt.
På en vanlig boggi så går kraften från diffen/drivaxeln ut till centrum på boggin och sedan fördelas ut till de båda drivhjulen med antingen kedja eller drev.
Problemet som kan uppstå är att när vi använder stor dragkraft och friktionen mellan hjul-mark är hög (=det slirar inte) så kommer krafterna från drivaxeln att försöka vrida boggin uppåt p.g.a. boggilagringen.
En balanserad boggi har en planetväxel som gör att vridkrafterna ändrar riktning och istället för att vrida boggin uppåt i färdriktningen så vrids den nedåt =tryckande boggi!
Det är själva grundprincipen i en balanserad boggi, men tyvärr så är det betydligt mer komplicerat än så. För en balanserad boggi är inte bara balanserad. Den kan ha olika grader av balansering (egentligen så borde vi säga "olika grader av tryckning" istället för balansering).
Denna tryckande kraft bestäms av bl.a. Pilhöjden på boggin (höjdskillnaden från centrum på hjulnavet till centrum på drivaxeln som kommer ut från differentialen), längden på boggin (avståndet från centrum på boggilagringen till centrum på hjulnavet) och till sist men inte minst hur planetväxeln är utformad och dess utväxlingsförhållande.
-Hängde ni med där?
Man kan alltså ha en balanserad boggi som trycker nedåt endast litegrann och upplevs mest som "flytande" men man kan även ha en boggi som upplevs mycket tryckande och t.ex. "gräver" ned sig när det är lös mark.

Så sammanfattningsvis så är det skillnad på balanserad och balanserad boggi!
T.ex. så har de gröna och de röda skogsmaskinerna balanserad boggi båda två, men olika grad av tryckning nedåt.

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

JD 2006  
#512621 Hur är det nu med denna fråga...några som har nått nytt att lägga till?

Jag har hört att Ponsse 8W utan balansboggie är dålig på att ta sig fram...stämmer de?

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512622 Kan jag då inte hålla med om på foxen vi har den tar då sig fram ruskigt bra behöver i stort sett aldrig röra diffen på den iallafall. Men de är ju på skördan hur skotarna går vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Balansboggi eller inte ?

uppsale  
#512637 Har kört buffalo King 6w
Buffalo 8w
Eco log 594c 8w
Alla icke balans

Har följt 1270 6w o 1470
Har gått bett en enda gång med eco logen pga två bergsklackar som träffade fram o bak boggie samtidigt.
Kan tillägga att jag inte har haft direkt "snälla" skördarchufförer då dom gärna dragit sig upp med kranen.

Kör 1910g idag o kan varken säga bu eller bä ännu men lite lättare tror jag den tar sig upp

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

JD 2006  
#512644 Ja okej, spännande...om vi pratar endast skördaren då.

Fick en erfarenhet av Fox som tydligen funkar bra, men hur blir det gentemot en Ergo el. Scorpion t.ex.

Eller om man kan tänka sig jämföra en Komatsu typ 911.5 med comfort boggie och mot en Ergo 8W fast utan balansboggien...Någon som vågar sig på en jämförelse?

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512645 Man måste försöka fundera hur ens arbetsområde ser ut om man ska ha balanserade eller inte...
Har man mycket sten och kuperat då skulle jag ta balanserade, tycker man känner att dom har bättre grepp i marken när det är småstenigt och uppför.

Men har man mjuka marker eller släta tallhedar då finns ju ingen anledning att välja balanserade. Bättre då med obalanserad...

En sak man kan tänka på är att en balanserad boggi låda går tyngre, men tappar ca 7-10 % dragkraft jämfört med en icke balanserad...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).