Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Balansboggi eller inte ?

22 inlägg 12927 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Balansboggi eller inte ?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98389 Hade en intressant diskussion med en av utvecklarna på JD angående balansboggin.
Balansboggin har ju varit standard i alla Timberjack/JD sen slutet av 90-talet,men nu diskutera vi möjligheterna att kunden själv kunde välja balans eller "vanlig" boggi,eller en kombination av dessa (vanlig fram o. balans bak :shock:
Idag har ju alla övriga tillverkare möjlighet att leverera balansboggi som tillval.

Personligen anser jag att balans är att föredra på blötmarker och i brant terräng,men annars vete tusan om inte en std boggi ger bättre åkkomfort ~x(
Balansboggin har ju den nackdelen att boggin blir mindre klättervillig,dvs när man kör mot en stubbe vill den först gå rätt genom stubben,när det då inte är möjligt kommer den med en j-a fart uppåt,detta fenomen märks tydligare på en markberedare eftersom draget är hårdare,man kör liksom med "spänd fjäder" hela tiden :D

Vad anser ni,vad är den bästa lösningen :?:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Balansboggi eller inte ?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98407 Efter ett år med icke-balans boggie, så tycker jag den går bra även på dålig bärighet, Tj1270 ville mer trycka ner främre boggiehjulet i skiten, nu går maskin mer ovanpå - dock ska man nog inte jämföra TJn med 911.3an, pga det skiljer minst 3 ton i vikt till den rödes fördel.. Men röd nackdel att midjan inte rör sej = stel maskin.

Vore ju intressant hur de som kört röd .3 utan balans, och nu fått en .4 med balans tycker..

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

mannen  
#98496 Jag kör lite offtopic här istället för att göra en ny tråd. Ämnet balanserade boggielådor dyker ofta upp här på forumet och det mesta kring ämnet diskuteras men det är svårt att hänga med när man inte riktigt vet vad som diskuteras. :wink:
Så lite grundläggande kunskap behövs.
Hur fungerar egentligen en balanserad boggie? Vad är skillnaden mot en vanlig boggie?

Användarvisningsbild

Re: Balansboggi eller inte ?

skogsjan695xl  
#98507
mannen skrev:Vad är skillnaden mot en vanlig boggie?


En vanlig boggie reser sig på ett hjul om det är för brant och en balanserad håller hjulen i backen, man kan säga att det är så att det hjulet som är framåt i aktuell färdriktning trycks ner hela tiden.

I det stora hela är det ungefär så med enkla ord.

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

Mahg  
#98528 Om jag fattat rätt är det vridmomentet från utgående axeln på diffen som trycker ned det främre hjulet om den axeln roterar framlänges och vad jag vet så gör den väl alltid det. Annars skulle man få en väldigt stegrande boggi. Är skillnaden i så fall att vid en balanserad boggi tar man ut ett större vridmoment i centrumaxeln och har en mindre nedväxling i själva boggilådan jmf med standardboggi?
Har själv både en Super-Eva och en 1270 -97 men har inte märkt någon skillnad. Har också ett litet hembygge som drivs med enbart drivrullar mellan boggihjulen, dessa roterar baklänges och ger en extremt stegrande boggi.

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98544 Jaa alltså en balansboggi har en planetväxel i boggilådan där var drivaxeln från diffen kommer in.
Hur det riktigt funkar har jag inte riktigt kläm på :oops: ,men konstruktionen av planetväxeln gör att när draget ökar så pressas framänden av boggin ner,när man byter färdriktning så ändrar planetväxeln så att det är alltid den sida som "går först" som pressas ner.
Kör man tex i motlut med en "vanlig" boggi så blir det lätt att det främre boggihjulet reser sej i luften,men med balansboggi så hålls bägge hjulen i markkontakt

   TS
Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

novis??  
#98556
Mahg skrev:Om jag fattat rätt är det vridmomentet från utgående axeln på diffen som trycker ned det främre hjulet om den axeln roterar framlänges och vad jag vet så gör den väl alltid det. Annars skulle man få en väldigt stegrande boggi. Är skillnaden i så fall att vid en balanserad boggi tar man ut ett större vridmoment i centrumaxeln och har en mindre nedväxling i själva boggilådan jmf med standardboggi?
Har själv både en Super-Eva och en 1270 -97 men har inte märkt någon skillnad. Har också ett litet hembygge som drivs med enbart drivrullar mellan boggihjulen, dessa roterar baklänges och ger en extremt stegrande boggi.

ballans boggie kom på 1270B 1270 97 var det en standard boggie på som resersig lika lätt som på super evan

Användarvisningsbild

Re: Balansboggi eller inte ?

Lill Junior  
#98566 Först med balanserad boggi va Lokomo, de satt på 933'an redan 1982-1983.

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98860 Har ju kört först 911.3 med vanlig boggi och nu sen ett år tillbaka 911.4 med balanserad boggi, skulle inte vilja ha tillbaka den gamla boggin.
Den nya är betydligt bätttre på många punkter, däremot så har jag inte kört så mycket på svaga marker så jag kan säga nånting om den trycker ner framhjulet eller inte, vi har rätt mycket stenig terräng.
Och när det är sådär småstenigt och kanske lite uppför och dåligt grepp så brar den nya boggin mycket bättre, den gamla hade lätt för att slira till lite grann då och då, balansboggin drar mycket jämnare.
Och så är det ju väldigt skönt att slippa resningarna uppför!
Väldigt sällan diffknappen används nu jämfört med förut.
När det är mycket snö så drar den också mycket bättre, behöver inte alls diffa lika mycket.

Dom jag pratat med som kört 860.3 och sen bytt till en .4a säger då att dom går skönare med nya boggin.
Om man jämför en 1710 med en 890 så går ju 1710an kännbart mjukare, och dom är ju rätt lika förutom att den gröna har balanserade boggilådor, så går det ändå inte mjukare med balanserade?

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

Mahg  
#98989 Då börjar det klarna, på både std och balanserad boggi vill vridmomentet från diffen snurra runt boggilådan framåt, dvs pressa ned främre hjulet. Skillnaden är att på balanserad boggi fås ett större vridmoment genom planetväxeln i boggicentrum som pressar ned främre hjulet. Ur hållfasthetssynpunkt vill man däremot få den sista nedväxlingen med de stora momenten så nära hjulen som möjligt så ur den synpunkten är nog stdboggin bättre.
Varför är föresten inte boggilyft vanligare? Då kan man ju hålla tillbaka en stegringstendens, kompensera sidolut, öka frigången, hjälp vid fastkörning och punktering mm

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

mannen  
#98997 Tack för alla svar. :grin: Nu är det mycket lättare att hänga med.

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101420 Den enda fördelen jag märkt med balans är just i riktiga branter men det går bra att klättra på med en vanlig boggi med bara man tar det lite lugnare.
Det finns riktigt riktigt branta avverkningar här i Härjedalen som är körda med maskiner med vanlig boggi :smile:

Så jag föredrar vanlig boggi. Bättre komfort, mycket skönare att direkt åka över stubbar och stenar än att först försöka åka rätt igenom dem med balansboggi.
Jag tycker även att den vanliga går mkt bättre i blötmarker.Maskinen håller sig mer uppåt och jag upplever att balans mer drar maskinen neråt i geggan.
Möjligen drar en balansboggi bättre i snö, det har jag aldrig tänkt på att jämföra, men det borde kunna vara samma som med blötmarkerna.

Vet flera som absolut inte vill ha balans på sina maskiner och några tror även att balansboggina till viss del kan vara orsak till att drivlinorna på JDmaskinerna går sönder såpass som de gör.

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

novis??  
#101453
ICE skrev:Den enda fördelen jag märkt med balans är just i riktiga branter men det går bra att klättra på med en vanlig boggi med bara man tar det lite lugnare.
Det finns riktigt riktigt branta avverkningar här i Härjedalen som är körda med maskiner med vanlig boggi :smile:

Så jag föredrar vanlig boggi. Bättre komfort, mycket skönare att direkt åka över stubbar och stenar än att först försöka åka rätt igenom dem med balansboggi.
Jag tycker även att den vanliga går mkt bättre i blötmarker.Maskinen håller sig mer uppåt och jag upplever att balans mer drar maskinen neråt i geggan.
Möjligen drar en balansboggi bättre i snö, det har jag aldrig tänkt på att jämföra, men det borde kunna vara samma som med blötmarkerna.

Vet flera som absolut inte vill ha balans på sina maskiner och några tror även att balansboggina till viss del kan vara orsak till att drivlinorna på JDmaskinerna går sönder såpass som de gör.

det som orsakat mest bekymmer med jd drivlina är undermåliga lager o fel stål i drev o piniong drev+att jd drar mycket bättre har nu härjedalens enda elefant (utan ballansboggie) efter mig o dom kommer inte fram där vi kör med 1470in å det är två jävligt rutinerade förare på den

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101460 Jo att JD använt delar med kass kvalitet i sina maskiner vet jag. Har bara hört lösa teorier från olika håll att det kanske även kunde ha lite med konstruktionen av boggina att göra men det är som jag skrev mest lösa tankar.

Hörde att Agne fick flytta Elefanten och skulle hjälpa er lite, det var visst ett "rätt" tråkigt ställe ni var på och det låg mkt virke på backen.
Men kan man egentligen jämföra framkomligheten hos en skördare och skotare sådär, en skördare tar sig väl alltid fram bättre än en skotare ?
Vet om objekt där den skotaren haft problem där deras ordinarie skördare åkt och den skördaren har ju ingen balanserad boggi men då har det ju iofs varit tokbrant också.
Har de problem med lutningen eller stenigheten hos er nu eller varför kommer de inte fram ?

Men jag har alldeles för lite erfarenhet av de olika sorternas boggi för att påstå nån form av facit. Balanserad är säkert bättre på vissa saker men jag är inte övertygad om att den är bättre på allt.

Avatar Fallback

Re: Balansboggi eller inte ?

novis??  
#101466 jo 1710 klättrar värre än skördaren det var orken som tröt sa ulf ålltsa klätterviljan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).