Sida 1 av 1

Rottne Blondin tempmätare transmission

Postat: sön 14 mar 2010, 19:57
av granqvist
I samband med köpet av RD Rottne Blondinen så la jag då i en ny, mekanisk, tempmätare för transmissionen, emedan den gamla var totalt i kras. Trodde att jag monterat en defekt mätare när den aldrig rört sig ur fläcken så skaffade nyligen en ny mätare. Testade den nya mätarn innan montering och den ska fungera. Var och testkörde och den rörde sig inte heller ur fläcken. Testade nu också den mätarn som jag först monterade och den fungerar ju också, som bilden här inunder visar.

converter_temp.jpg


Givarn är fastskruvad precis där användarhandboken visar att den ska vara, på sugsidan efter sugfiltret. Nu har jag i vinter bl a kört ordentliga lass med grovt timmer i kuperad terräng och djup snö så convertern har garanterat blivit belastad. Har dessutom hjulat några gånger ca 1 h på landsväg. Vad ska nu dethär betyda? Att transmissionsoljan som lämnar växellådan aldrig överstiger 40 grader celsius, där mätarskalan börjar? Har svårt att tro det, eftersom handboken pratar om driftstemp på 80 - 100 grader. Hur är det med andra Blondinägare, någon annan som stött på samma 'egenskap'? Och om oljan i verkligheten är hetare så hur ska man då få rätt utslag på mätarn?

--
Antti

Re: Rottne Blondin tempmätare transmission

Postat: sön 14 mar 2010, 21:24
av skogsjan695xl
Är det givaren som sitter på maskinen som du har lagt i varmt vatten?
Om inte, så är det väll givaren som är kass.
Kolla alla kablar så inte du har ett kabelbrott.

Tycker iaf att tempen ska komma upp i minst 40grader så att mätaren visar.

Re: Rottne Blondin tempmätare transmission

Postat: mån 15 mar 2010, 07:09
av granqvist
skogsjan695xl skrev:Är det givaren som sitter på maskinen som du har lagt i varmt vatten?
Om inte, så är det väll givaren som är kass.
Kolla alla kablar så inte du har ett kabelbrott.

Tycker iaf att tempen ska komma upp i minst 40grader så att mätaren visar.


Mätarn på bilden har jag kört med i vinter. Fulla timmerlass, snö och motlut men inget utslag. Trodde att den var kass, men bilden bevisar ju motsatsen. Det där är en mekanisk mätare, fungerar med kapillarkraft, ingen elektricitet behövs.

Nu har jag i en ny mätare och även den ger inget utslag. :???:

Re: Rottne Blondin tempmätare transmission

Postat: mån 15 mar 2010, 22:08
av Tosca
Prova att ringa ner till Rottne, de brukar ha lösningar på det mesta.

Re: Rottne Blondin tempmätare transmission

Postat: tis 16 mar 2010, 00:00
av Henrik K
Tosca skrev:Prova att ringa ner till Rottne, de brukar ha lösningar på det mesta.



Nej nej.

Först ringer du din service man / din återförsäljares service personal. Sen om dom inte kan då kan man ringa å fråga på Rottne.

Re: Rottne Blondin tempmätare transmission

Postat: tis 16 mar 2010, 08:31
av granqvist
Henrik K skrev:
Tosca skrev:Prova att ringa ner till Rottne, de brukar ha lösningar på det mesta.



Nej nej.

Först ringer du din service man / din återförsäljares service personal. Sen om dom inte kan då kan man ringa å fråga på Rottne.


Som Finländare så har vi inget Rottne servicenätverk här, förutom då NH/Ford på reservdelar som jag som helghuggare sällan vill ha något att göra med ;) Dom sku ha 10 -faldigt pris för converterpumpen (leveranstid obestämd) jämfört med Bhtransmissions Services (http://www.bhtransmission.co.uk/) i England, som konsulterades vid tansmissionsrenoveringen i somras.

Så tillbaka till ämnet. Har skaffat det mesta i reservdelsväg (även bägge tempmätarna) från Traktrorcentralen i Sala. Diskuterade oljetemperaturen med mekanikern där tidigare i vintras och beslöt då att testa med en ny mätare. Han sa att tempgivarn har flyttats till retursidan i somliga fall. Tror ändå inte att det ska ha så stor betydelse för drifts-säkerheten. Det är väl först när inkommande oljan till convertern är för het som det blir problem. Så länge det kommer in olja med måttlig temp så har den kapacitet att ta emot energin (=värmen) som convertern skapar vid normal drift.

Undantaget är väl 'stall', då ska man stanna innan mätarn reagerar. Tror nog att dom på Rottne har funderat ut det här då när man valt transmissions-system till Blondinen.

Men man känner sig lite osäker. Fullt lass och sega motlut men mätarn säger att transmissionen går sval. Nu när man satsat och renoverat transmissionen så vill man vara säker på att allt står rätt till.

Tänkte att här kanske finns folk som kan bekräfta att RD Blondinerna verkligen går svala i transmissionen. I annat fall kunde jag ta ett sampel genom att sänka ner en digitalgivare i växellådsoljan efter att ha kört maskin ordentlig varm. Den borde då ha en skala från 0 - 100 ungefär.

Re: Rottne Blondin tempmätare transmission

Postat: tis 18 maj 2010, 11:03
av granqvist
Tjoho, nu har jag svaret. Nog blir transmissionsoljan varm. Krävdes utetemp på +25 grader + ett redigt lass + hjula på väg med några tunga motlut. Körde hem rötlumpar från vårens huggning.

lumpar1.jpg


lumpar2.jpg


convtemp1.jpg