Rottne Blondin tempmätare transmission
Postat: sön 14 mar 2010, 19:57
I samband med köpet av RD Rottne Blondinen så la jag då i en ny, mekanisk, tempmätare för transmissionen, emedan den gamla var totalt i kras. Trodde att jag monterat en defekt mätare när den aldrig rört sig ur fläcken så skaffade nyligen en ny mätare. Testade den nya mätarn innan montering och den ska fungera. Var och testkörde och den rörde sig inte heller ur fläcken. Testade nu också den mätarn som jag först monterade och den fungerar ju också, som bilden här inunder visar.
Givarn är fastskruvad precis där användarhandboken visar att den ska vara, på sugsidan efter sugfiltret. Nu har jag i vinter bl a kört ordentliga lass med grovt timmer i kuperad terräng och djup snö så convertern har garanterat blivit belastad. Har dessutom hjulat några gånger ca 1 h på landsväg. Vad ska nu dethär betyda? Att transmissionsoljan som lämnar växellådan aldrig överstiger 40 grader celsius, där mätarskalan börjar? Har svårt att tro det, eftersom handboken pratar om driftstemp på 80 - 100 grader. Hur är det med andra Blondinägare, någon annan som stött på samma 'egenskap'? Och om oljan i verkligheten är hetare så hur ska man då få rätt utslag på mätarn?
--
Antti
Givarn är fastskruvad precis där användarhandboken visar att den ska vara, på sugsidan efter sugfiltret. Nu har jag i vinter bl a kört ordentliga lass med grovt timmer i kuperad terräng och djup snö så convertern har garanterat blivit belastad. Har dessutom hjulat några gånger ca 1 h på landsväg. Vad ska nu dethär betyda? Att transmissionsoljan som lämnar växellådan aldrig överstiger 40 grader celsius, där mätarskalan börjar? Har svårt att tro det, eftersom handboken pratar om driftstemp på 80 - 100 grader. Hur är det med andra Blondinägare, någon annan som stött på samma 'egenskap'? Och om oljan i verkligheten är hetare så hur ska man då få rätt utslag på mätarn?
--
Antti