Sida 1 av 1

Drivlina Timber jack

Postat: lör 13 feb 2010, 13:04
av TimmberJack
Hej!
Ställer kanske samma fråga som en gammal tråd men det tål att diskuteras!!! :surp:

Kör en 1070 o på den byts det ca en diff om året. Nu sist när den rasa var det under minimal belastning,stod plant inga sten eller stubbar vid hjulen o skulle köra fram så sa det kras o så hände det inget mer.Var de små diff hjulen som gick av i klumpen. jag vet att den är väldigt snällt körd sen det byttes sist,nästan aldrig diffats eller bråkats med att det ska gå att köra där(valt annan väg istället)...Fråga en som inte gör annat än renoverar diffar till tj o jd,säger att det bara är skit med diff på dessa maskiner,det värsta är att det är precis samma grejor i nya E serien.Vet en som köpt ny maskin o körde ca 1200 tim så rasa diffen pån (1170E).. Vi har oxå en 1470 1410 o 1710 som diffar o lager går i titt som tätt..

Vad tycker ni..
Tillverkaren borde göra något åt detta!!!!!!!!!

Re: Drivlina Timber jack

Postat: lör 13 feb 2010, 13:23
av hoggarn 74
Bytt merke!!! Har kjørt rottne i 17 år aldri byttet en diff eller boggikasse . Vi har en 99 mod rottne rapid som vi har hatt siden den var ny,men med flere sjåfører . Den runder snart 15000 timer. Alle store komponenter er orginale (Motor, Hyd- pumpe,Hydrostat-pumpe,åkmotor,differ,navreduksjoner. Det må jo være bra??? 8)

Re: Drivlina Timber jack

Postat: lör 13 feb 2010, 13:31
av Jesper
Ingen som tvingar er att köra TJ/JD :wink:

Bara att gå över till ett annat märke. Glöm inte att säga varför till JD säljaren...

Re: Drivlina Timber jack

Postat: sön 14 feb 2010, 00:51
av ICE
Läser man denna äldre tråden syns det att JD ibland har problem med drivlinan

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=10&t=6480

och 1070 är väl bland de värsta.

Re: Drivlina Timber jack

Postat: sön 14 feb 2010, 08:17
av novis??
hoggarn 74 skrev:Bytt merke!!! Har kjørt rottne i 17 år aldri byttet en diff eller boggikasse . Vi har en 99 mod rottne rapid som vi har hatt siden den var ny,men med flere sjåfører . Den runder snart 15000 timer. Alle store komponenter er orginale (Motor, Hyd- pumpe,Hydrostat-pumpe,åkmotor,differ,navreduksjoner. Det må jo være bra??? 8)

jo de är bra men det finns mängder med JD VALMET som gjort de15000t på 11år maskiner som går i produktion liger väl på enkel skift som knegarn 2200 om år å dubbel skift 3350t om år :wink: rottne är fina grejor en bas maskinsom verkligen är genom tänkt men deras aggregat kräver en medel stam på 0,70 å inte en en benting om någon som ni hört talas om kört mer än 140 stam tala om vem :???:

Re: Drivlina Timber jack

Postat: ons 19 maj 2010, 21:27
av Skogsmange
Tja.. det är nog ingen frälsning att köpa en blå.. ALLA maskiner krånglar! Det är bara frågan om vad man tror kommer fungera bäst när man byter maskin. Mina gröna har funkat riktigt bra, så jag håller mej till dom!

Re: Drivlina Timber jack

Postat: sön 28 nov 2010, 20:21
av Kronan
Alla märken kör väl snart med NAF boggi
det handlar nog mest om hur mycke power man tar ur maskinen
En JD är ju starkast, be någon skruva ner trycket på trm och kör som om du åkte
något annat märke så håller det nog.

Re: Drivlina Timber jack

Postat: sön 28 nov 2010, 21:00
av Skogsola
En teori! En basmaskin av annat märke för mycket länge sen rasade ideligen när den kördes som skördare men höll när den kördes som skotare. Borde ju vara tvärtom. En teori var ju att skördaren helt enkelt kördes för snällt. Oljan i diffen blev aldrig varm, skvalpade aldrig runt utan låg där stilla på botten. Vet att någon tillverkare har ändrat rekommendationerna för oljenivå. Nu ska det hällas i lite mer.

Re: Drivlina Timber jack

Postat: sön 28 nov 2010, 22:36
av Mäki
Vi kör med två 1070 dagligen i väldigt svår terräng och diffar ideligen men vi har inte haft några problem.

Re: Drivlina Timber jack

Postat: ons 05 jan 2011, 12:24
av Åke Nilsson
Hej!
Inte konstigt om diffar far på äldre 1070 då gick dom ju koppla in under tiden man körde !!!!!!
Då måste man vara noga med att inte slarva & tappa lös diffen lite dåligt att man inte kan lämna på diff vid
körning i brant eller mjuk terräng.

Åke.