Sida 2 av 2

Re: Band slirning

Postat: sön 24 jan 2010, 21:22
av Tosca
Hjelms: Pratade ni direkt med trelleborg eller gick ni genom ÅF för skotaren?

Re: Band slirning

Postat: sön 24 jan 2010, 22:20
av Hjelms
Prata med Vulken hemma i stan och dom kontaktade trelleborg, sen kom representant från trelleborg och tog kort och tittade på däcken sen inte ett ljud på 2 månader... Bara en tidsfråga innan något däck pajar igen!

Re: Bandslirning

Postat: mån 25 jan 2010, 12:33
av Temlav
1. Först och främst ska man ju använda däck som är lämpliga att montera band på.
2. "Rätt band vid rätt tillfälle" (de har alla olika egenskaper)
3. Pumpa i luft, så att lufttrycket överensstämmer med däcktillverkarens rekommendationer vid användning med band. (normalt ska det vara högre lufttryck än när man kör utan band)
4. Spänn banden enligt bandtillverkarens rekommendationer.

Sedan så ska det gå som smort!

Re: Band slirning

Postat: mån 25 jan 2010, 12:49
av Valmet 890
1070 skrev:trelleborg hade dessa problem redan på slutet av 90 talet med att däcksidorna separerade, tråkigt att det inte har blivit bättre på så lång tid, vi köper enbart nokia däck för de håller längre men de slirar lättare i banden


Enligt det ajg provat så är det ju trelleborg som slirar mycket lättare i banden! om inte banden är som fiolsträngar så slirar dom. (eco of band)
På nokian hakar ju banden bättre i mönstret och slirar inte alls som på trelleborg.

Vi köper nog aldrig mer ett trelleborg däck satte två nya på skotaren ifjol mest för att det blev en felbeställning men tänkte att nog borde väl dom funka, men de höll bara ett drygt år så nu är det nokian runt om igen.

Re: Band slirning

Postat: tis 26 jan 2010, 01:40
av smulleman
Du kan ju sätta kättingar på 2-3 ställen tvärs över bandet mellan bandplattorna om du förstår vad jag menar.
Som däcken kan greppa i det brukar hjälpa utan att förstöra däcken.