Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

BM 661 Stornalle!

17 inlägg 19350 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: BM 661 Stornalle!

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87414 Ja min Skogsboxer är ju inte en stornalle, men mycket nära besläktade.
Båda är ju byggda på den stabila traktorn, BM-VOLVO350 Boxer .
Motorn är den idag legendariska BolinderMunktell 1113, en 3 cylindrig direktinsprutad dieselmotor på 3,8 liter och 56 hk med mycket vrid i och ett härligt ljud samt mycket ekonomisk i drift.
Min är skogskonverterad av Hultdins i Malå med halvband, simmson special II kran, winsch, svänbar stol, gasolvärmare, hytt, skyddsplåtar, förstärkningar, extra stor hyraulpump mm.
Den har Hultdins-nummer 43.
Orginalvagnen är utbytt mot en nyare och betydligt smidigare KMA 10tons skogsvagn.
Jag har även 3stycken olika grävskopor till kranen.

Har tyvärr ingen film att visa just nu är den översnöad, och står ca sextio kilometer härifrån.
Kan kanske fixa till våren........
Tillhör väl lite veteranklassen idag. Men den går som en klocka och startar snällt och troget och gör sitt jobb utan problem efter 47år. Mekaniskt är den ju rätt lätt skruvad bara man är försedd med hylsor i tumstorlek och tummen placerad i bra läge så löser man mycket själv, men det är sällan något går sönder.
Har man sen lite ådror från Åsa-Nesse kan man klura ut och förnya/förbättra eftersom så att den hänger med och blir i stort sett outslitlig.
Jag tillhör amatör-/fritids-klassen och behöver ju inte jaga runt i skogen, istället kan jag njuta av hur det svenska stålet segrar i den svenska skogen......
Stressa det gör jag nog i det pressade dagliga jobbet, därför är det en skön avkoppling och ett bra sätt att rensa skallen så att man får lite perspektiv på saker ibland samtidigt som man ser resultat av sitt eget jobb.


Ikväll ska vi se Skellefteå AIK spöa HV

Söker reservdelar till vinschen om någon har eller vet...
:oops:

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: BM 661 Stornalle!

Mahg  
#90233 Lyckades till min förvåning bärga 1270:n med Nallen, vinchen kändes inte som 4 ton men med block så gick det. Nallen har en hydraulstyrningsanordning monterad bakom diffen så man kan köra utan vagn. Måste köra nån minut på startmotorn innan det blir kompressionsvärme nog att den startar så den är nog lite sliten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar