Sida 2 av 3

Re: VLS EL ALS

Postat: tis 08 dec 2009, 11:01
av Apelsinkungen
Jag använder grinden att jämndra mot o det har då inte gått sönder något på 7-8000 timmar. Men jag jämnslår det mesta mot marken.

Re: VLS EL ALS

Postat: tor 10 dec 2009, 21:33
av _Espen
Henrik K skrev:
Timberjack74 skrev:
Henrik K skrev:Kört 1500 timmar med ALS. Jag HATAR det!!
VLS eller Valmets Loaflex. skulle jag skaffa om något


:?: :???: :???: :?: Varför hata? Lär dig nyttja den så kommer du att älska den...



Hade då inga problem med att nyttja den. Tycker att det var för jobbigt bara med ALS pga att allt som var under 3.70 i längd det rammlade ner från bakersta banken och ner på hjulen. köra 3m massa var ju skit.
Å sen den där jäkla grinden och sen att det inte håller. skruvförband som lossna, bank låsningar som inte håller, kolvar som inte höll tätt mm.

Nä jag är inte något fan av als. Enda fördelen var att man kunde köra lite fortare i terrängen och det gick ändå mjukt men i övrigt så nej tack.


Dette har vel mye med sjåføren å gjøre.Jeg har kjørt min 1410 med ALS 8700 timer og det eneste jeg har gjort med den er å skifte en vaier på grinden.Og det kunne jeg til selv.Hvis man behandler den bra og kjører rolig så holder det som bare det.Jeg kunne ikke tenkt meg å kjørt noe annet enn ALS nå.

Re: VLS EL ALS

Postat: tor 10 dec 2009, 22:22
av Henrik K
Den här körde man innan ALS:en. Rejäla lass. En grind som håller utan trasiga vajrar. Inga problem med att korta bitar ramlar ner på hjulen.

860_skotare_1.JPG

Re: VLS EL ALS

Postat: tor 10 dec 2009, 23:27
av _Espen
Vi har en 1410 med vanlig vogn og,men jeg foretrekker fortsatt ALS,n best.Det med at 3 metringene ramler på hjulene er jo ikke no problem når man er vant med maskinen.

Re: VLS EL ALS

Postat: fre 11 dec 2009, 00:00
av Timberjack74
ume skrev:ni som kör me vajergrinden, lär man jämndra mot marken då eller hur funkar de igentligen?


Jämndra WHY ????????

Re: VLS EL ALS

Postat: fre 11 dec 2009, 00:41
av Simba
Vi har justerat läget på bankarna och flyttade den främre banken lite bakåt så har nu ca 265,270 mellan stöttorna i full bredd.
Kör en hel del 3-meters,men har inget som är kortare än 3 meter.
Vajergrinden är inte flyttbar på våran,är en sak jag skulle göra om själv men har inte blivit gjort ännu :oops: ,så 3-metersmassan lastas inte mot grind i dagsläget,men visst används den till att jämndra mot ändå,visst dom klenaste bitarna går igenom men det gör dom på vanliga grindar oxå,men på en vajergrind så får du loss dom 8)

Re: VLS EL ALS

Postat: fre 11 dec 2009, 10:31
av Prorider
ALS alla dagar i veckan. Tycker att VLSen inte tar någonting alls just. Sedan tycker jag att maskinen blir stabilare med ALS.
Och angående Vajergrinden så brukar jag jämnslå mot backen. Lättast så tycker jag själv.

Re: VLS EL ALS

Postat: fre 11 dec 2009, 17:06
av ÖSA4ever
Henrik K skrev:Den här körde man innan ALS:en. Rejäla lass. En grind som håller utan trasiga vajrar. Inga problem med att korta bitar ramlar ner på hjulen.

860_skotare_1.JPG



Man ska passa sig för att spänna vajrarna för hårt.Är oftas dom som gör det som har problem med dom,sa en JD-instruktör.Ingen vajer har gått än på våran 1710.

Timberjack74 :arrow: Hur många vajrar har ni bytt på eran?Den har väl hunnit gått en 10 000timmar.

Re: VLS EL ALS

Postat: fre 11 dec 2009, 17:59
av ume
Timberjack74 skrev:
ume skrev:ni som kör me vajergrinden, lär man jämndra mot marken då eller hur funkar de igentligen?


Jämndra WHY ????????


Är väl fint med vältor som kan tapetseras utan att behöva spacklas :wink:

Re: VLS EL ALS

Postat: fre 11 dec 2009, 19:17
av kjugekarlsson
ume skrev:
Timberjack74 skrev:
ume skrev:ni som kör me vajergrinden, lär man jämndra mot marken då eller hur funkar de igentligen?


Jämndra WHY ????????


Är väl fint med vältor som kan tapetseras utan att behöva spacklas :wink:


Gör inte alla detta? Eller detta är bara något vi här nere i söder sysslar med?

Virkesbilarnas bankar är iaf placerade så här nere när det är massaved och timmer att det måste vara jämndraget för att ligga bra (de kör ju med tre bankar till var stuv här nere på släparna istället för två som det är norrut) Annars får de sitta och banka allt när de lastar, hanterar vi ändå det två gånger kan väl skotaren bara föra det lite fint mot grinden så ligger det ju ändå bra.

Re: VLS EL ALS

Postat: ons 16 dec 2009, 12:16
av Valmet 890
En del gör ju riktigt hemska avlägg, kör med filosofin att bara det ligger vid vägen får det duga....
tycker det ser hemskt ut och måste ju vara ett mörker för timmerbilarna att lasta.
det är ju roligt med fina vältor, + att det är ju som ansiktet utåt för företaget litegrann, är ju det som syns då folk passerar.
Och så är det ju kul att vara kompis med timmerbilarna :)

Re: VLS EL ALS

Postat: ons 16 dec 2009, 20:36
av Timberjack74
Gör inte alla detta? Eller detta är bara något vi här nere i söder sysslar med?

Virkesbilarnas bankar är iaf placerade så här nere när det är massaved och timmer att det måste vara jämndraget för att ligga bra (de kör ju med tre bankar till var stuv här nere på släparna istället för två som det är norrut) Annars får de sitta och banka allt när de lastar, hanterar vi ändå det två gånger kan väl skotaren bara föra det lite fint mot grinden så ligger det ju ändå bra.[/quote]

Jo visst ska vältorna se bra ut,men med ett bra samarbete med skördaren så behöver man inte överarbeta jämndragningen. Sen vet jag att i era trakter så har ni sämre och krokigare skogsvägar så era timmer bilar är ju lite kortare än här hemma. Vet att Magnus skogstransporters "sydvedbil" är 1,5 kortare än hans "skogsåkarbil" här hemma. Så det krävs ju finare vältor för att få plats på vagnarna. :wink:

Re: VLS EL ALS

Postat: tor 17 dec 2009, 18:27
av Agge_84
upplagen är inget vidare här i blekinge den andra 1410 är på en slutav.. på 1000m3 upplaget är ett inback med bara bil upplaget är 50 meter långt

Re: VLS EL ALS

Postat: sön 10 jan 2010, 21:36
av hedberg
det negativa med ALS är väl att om man har en basväg genom gallring så vrider man av bultförbandet och ibland slangen innuti..

hade vart bra om det hade vart som på främre stakarna men annars är det skönt med ALS tycker då jag iaf

har dessutom börjat bytt vajrar nu.. maskinen har gått ca 13000tim i tung slutavverkning

Re: VLS EL ALS

Postat: sön 18 jul 2010, 10:52
av vulktejp
10 meter bred basväg ska det va. :grin: