Sida 1 av 1

Valmet 830

Postat: tor 15 okt 2009, 20:09
av Skogsola
En ovanlig maskin i mina trakter. Men nu finns det en till salu där prisnivå och körda timmar rimmar någorlunda.
Är den mycket mindre än 840? Som ju är stor som ett lok. Synpunkter?

Re: Valmet 830

Postat: tor 15 okt 2009, 22:11
av dexter
Fördelar me 830:

- liten och smidig.
- lätt
- va ska ja me skriva? xD

nackdelar:

- för liten lastförmåg.



fördelar 840:

- stark
- stor last förmåga
- smidig (trots sin storlek)

nackdelar:

- lite för tung
- kraftig grind (inga konstiga vinklar, rakt å snygg bara)


nu är det ett tagsen ja körd 830, sist va när jag gick i skola.. men sen är de här me alla valmet maskiner, lite små trånga i hytten, trångt under huven. för LITE fack! kör en 840.2 och har ett fack i hela maskin. väldigt tråkigt, men annars går dom väldigt bra!

Re: Valmet 830

Postat: fre 16 okt 2009, 18:20
av Mowi
830 är en väldigt smidig maskin och går fram nästan överralt. men lite trång i hytten.

Re: Valmet 830

Postat: fre 16 okt 2009, 19:57
av GremoNiclas
Lite stenålders med bränsletank och hydraultank på varsin sida om motorn (om jag inte är ute å cyklar) a la mini bruunett. Måste väl bli onödigt mycket värme där inne på sommaren.

Köp en Gremo istället. :D

Re: Valmet 830

Postat: mån 09 nov 2009, 10:43
av Skogsmullle
ja kör en 830.3 nu och jag tycker den är den perfekta gallringsskotaren :D

jag räknar med att fullt massa lass i fallande längd är 10 fub.

den är väldigt stark och stabil för att vara så liten :D

midjan sitter längre bak på den än vad den gör på 840 så smidigare maskin kan man inte köra enligt mig :D

Re: Valmet 830

Postat: tis 17 nov 2009, 20:21
av Skogsola
Var det du som var vid Mallbacken?

Re: Valmet 830

Postat: tor 19 nov 2009, 21:19
av jönsson84
Är oxå lite sugen på 830,skulle vara intressant att höra åsikter från fler?
Dom verkar vara något billigare beg. än tex 810 och f9.
Men sen känner jag viss tveksamhet till en gallringsskotare som är 2,8 m bred(när man är van vid 832 som e 2,5m).
Är väl lika bred som 840?
men den kanske är smidigare ändå?
Isf varför för midjan sitter längre bak,bättre svängradie?

Re: Valmet 830

Postat: tor 19 nov 2009, 21:51
av Simba
Är en väldigt smidig krabat :D
Visst är han liten men gäller ju att placera han där han hör hemma,dvs gallring med korta körsträckor.
Väldigt stabilt midjelås,kranfoten är ju lite "speciell" :lol: ,den gör ju intrång i lastutrymmet så det gäller att börja med lite kortare virke i botten.
Våran är en -02,nu gått 16000 utan nåt större,elsidan är väl inte 100%ig,vår har tappat "minnet" för drivningen ett par gånger.
Servicen ett - för boggilagringarna som ska smörjas var 50-e timme och "varje dag om dom är i kontakt med vatten" enl. instruktionsboken :surp:
Sen då 6 st oljeavtappningställen/boggilåda vid 1000 h servicen 😡

Vi har 700 däck och har band (eco-trac) varvet runt nästan hela tiden.
Blir en helt annan maskin med band oxå fram.
Jo,jag vet att man måste ha mellanplattor och bredda ut framfälgarna för att ha band,men vi kör "utan" och har istället svängt bandlåsen "fel väg".
Visst skrapar dom i hytten nån gång,men va f... man är ju i grunden finne :D

Re: Valmet 830

Postat: tor 19 nov 2009, 22:08
av skogsjan695xl
Simba skrev:Är en väldigt smidig krabat :D
Visst är han liten men gäller ju att placera han där han hör hemma,dvs gallring med korta körsträckor.
Väldigt stabilt midjelås,kranfoten är ju lite "speciell" :lol: ,den gör ju intrång i lastutrymmet så det gäller att börja med lite kortare virke i botten.
Våran är en -02,nu gått 16000 utan nåt större,elsidan är väl inte 100%ig,vår har tappat "minnet" för drivningen ett par gånger.
Servicen ett - för boggilagringarna som ska smörjas var 50-e timme och "varje dag om dom är i kontakt med vatten" enl. instruktionsboken :surp:
Sen då 6 st oljeavtappningställen/boggilåda vid 1000 h servicen 😡

Vi har 700 däck och har band (eco-trac) varvet runt nästan hela tiden.
Blir en helt annan maskin med band oxå fram.
Jo,jag vet att man måste ha mellanplattor och bredda ut framfälgarna för att ha band,men vi kör "utan" och har istället svängt bandlåsen "fel väg".
Visst skrapar dom i hytten nån gång,men va f... man är ju i grunden finne :D


experten på att customisera allt möjligt, kapar baken på 1710, gör om banden så de går att köra utan breddningsringar :lol: :lol:

Men iaf, vet ett par som kör 830 och de är väldigt nöjda, visserligen fick en ett måndagsexemplar, men efter ha bytt massa grejer så gick den klockrent och gör än idag. smidig maskin, men som simba skriver så är de lite lustiga i botten av vagnen, lasta kort virke först om det går.

Re: Valmet 830

Postat: lör 21 nov 2009, 19:36
av Skogsmullle
Skogsola skrev:Var det du som var vid Mallbacken?



stämmer mycket bra det :D inte min maskin men kör den en del på ledig tid efter skolan och så :P