Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Logset börjar exportera till USA

2 inlägg 11650 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Logset börjar exportera till USA

Torbjörn Johnsen  
#456408 Finska Logset meddelar i ett pressmeddelande att man nu börjar exportera skördare och skotare till USA. Återförsäljaravtal har upprättats med två företag i regionen kring de stora sjöarna. Enligt pressmeddelandet så håller CTL-tekniken på att ta över marknaden i den här delen av USA

http://www.logset.se/tmp_logset2012_act ... g=2&s=1178



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Logset börjar exportera till USA

AKKAMAAN  
#458928 Det finns uppenbarligen en växande marknad i de geografiska delar där terrängen och medelstammen tillåter....
Miller Timber Services, Inc.i västra Oregon state på västkusten
Ouleout Valley Logging & Forestry i centrala New York State på ostkusten

Vill nu inte påstå att Ponsse har 75% av CTL marknaden, men dessa två företag har i alla fall åtminstone 2 Ponsse skördare, 1 Ponsse skotare och 1 John Deere skotare...
Skulle tro att det kommer en vändning i framtiden som troligen inte går lika snabbt som övergången från hästkörning till maskinell skotning, men när lönsamhet bevisas på en bredare front då måste nog maskintillverkarna vara beredda att besvara "suget".....
För övrigt så körde jag genom södra centrala östra British Columbia fram och åter förra veckan och förvånades över hur många CTL-timmerbilar som sågs på vägarna. Det var 10 år sedan sist och då var det mest 12m-långtimmer-släp man kunde se....
Kanske de senaste 10-15 årens enorma inektshärjningar i skogarna med låg medelstam har tvingat fram en högre andel högproducerande CTL-maskiner....Terrängen är mestadels hjul-maskin-vänlig...
Skogsarealerna ser ut som lapptäcken efter alla avverkningar de senaste 15 åren. Vilket också lett till de värsta vårfloderna i "mannaminne"...
Bild

1497112685_lapptaecke.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).