Skogshistoria

Nordamerikanskt skogsbruk

73 inlägg 97723 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nordamerikanskt skogsbruk

Fredrik Reuter  
#446017 Säga vad man vill om USA, de har i alla fall en härlig tåga när det gäller att framhålla sina produkter.
Hittade videon nedan från Pierce och deras Grapple Processor, GP.





   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Amerikansk reklam - The original grapple processor (

Huggar Herman  
#446018 Det är ju helt fantastiskt!
Kommer de bara på ett sätt att tilta huvudet så har de uppfunnit en skördare. ;)

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Hema  
#446023 Inte allt för jobbig reklamsnutt, dock kändes det mer som om de ängnade mer tid till att framhäva sin grip framför konkurrenten än att gå in djupare om sin egen grip. Men en helt ok reklamfilm i mina ögon.

Skulle detta koncept vara något för den skandinaviska marknaden? Antar att den kräver ganska högt hydraultryck och flöde.

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Fredrik Reuter  
#446025 Ja, visst är det häftigt!

Vi har nog testat lite olika varianter av grapple processor, närmast är kanske Valmet 330 Duo ( Valmet 801 Vart försvann den? ), fast det var ju ett skördaraggregat med gripfunktion.

Med tanke på marknadsföringen "over there" så kanske det är tufft för CTL att etablera sig, uppförsbacke...

   TS
Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Hema  
#446027 Skulle man med en modell mindre kunna koppla det på en modern traktor med lite mer hydraulflöden och ta hand om gallringar? Tänker att man manuellfäller, sedan kör in med traktor o vagn. Upparbeter träden o lägger stockarna på vagnen o kör ut? Nästan konkurrent till Kranmans P25:a? (förutom att körgatorna blir något bredare).

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446046 De är väl hel anpassat till den amerikanska idéen att vinch upp hela stammar till ett avlägg där en grävmaskin ska hantera både stammarn och de kapade virket.
Hela de konceptet kan väl diskuteras men de har väl sin fördelar i brant terräng och de borde inte bli några körskador iaf

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Fredrik Reuter  
#446062 Hema, menar du som Pogen 1,0?
Det skulle vara intressant att få reda på om någon kör med Pogen idag. Det borde sålts en del men det var länge sedan man hörde något om det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Hema  
#446113 Ja typ, men inte som fällning i första hand. Man vill ju hålla nere antalet stickvägar. Men min tanke som dök upp, var att man manuellt fällde i gallring, sedan invinschning, sedan traktor med vagn och sådan grip på kran.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#450321 hahaha....
Kom på mig själv att sitta skriva en lång kommentar om det nordamerikanska avverkningssytemet men kom plötsligt på att det är "lönlöst".... :wink:
Det är faktiskt ganska underhållande att läsa alla nedlåtande och ganska okunniga kommentarer, bl a om att man i Nordamerika inte har lyckats uppfinna "uppresningstilt" på gripprocessorer. Till er vill jag bara fråga "vem uppfann uppresningstilten?"


För övrigt så är det här processaggregatet på videon precis så "revolutionerande för Nordamerikas västkust som reklamsnutten gör gällande. Det tar helt enkelt bort en maskintyp på avläggett.
Tidigare har man varit "förda bakom ljuset" att Skandinaviska egr-skördaraggregat är det perfekta även för Nordamerika. :d

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

jannee  
#450340 Akkamaan, du som lever i USA kan du ge oss en förklaring till varför dina vänner over there tar så höga stubbar.
Något gott skäl måste de ha eftersom ALLA snuttar på You Tube visar 50 - 70 cm höga stubbar.
Och så en sak till, varför måste alla nyttja makalöst långa svärd - vad är nyttan med detta?

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#450368 Tack jannee!

jannee skrev:Akkamaan, du som lever i USA kan du ge oss en förklaring till varför dina vänner over there tar så höga stubbar.
Något gott skäl måste de ha eftersom ALLA snuttar på You Tube visar 50 - 70 cm höga stubbar.


Jag ska försöka svar utifrån de intryck och erfarenheter jag har härifrån. Jag vill börja med att skogsarbete eller logging här förs vidare på ett nästan genetiskt sätt. Skogsarbetet och logging förs vidare som ett kulturarv. I Sverige går vi en utbildning i hur man fäller och upparbetar träd i Sverige. I Nordamerika finns inget organiserat utbildningssystem som efterfrågas av industrin. Utan här lär man sig av "pappa och farfar" eller någon annan som "tycker sig veta hur man gör". Nu låter jag kanske spydig mot traditionen här men det är bara så det funkar.

Vad gäller utbildning så finns det utbildningar men de är både dyra att gå samt mycket glest utspridda. I sydoststaterna, t ex Carolina har motorsågsgurun Sören Eriksson hållit på med utbildning på hur man sätter säkerheten i första rummet när man använder motorsåg.

Men den Skandinaviska motorsågsmetoden görs sig bara gällande på den Skandinaviska typen av skog, träd upp till kanske 30-50 cm i brösthöjd vilket är den skogs som odlas i de delarna av landet. Här på västkusten Oregon, Washington, British Columbia samt Alaska så är det helt andra förhållanden, brant, oländigt och 50-100cm i brösthöjd i normalt odlad slutaavverkningsskog. Det avverkas också fortfarande "gammal" skog som är grövre. Här där jag bor så slutavverkar man för 3e gången på vissa arealer. I Sverige finns väl knappt någon 2a generations slutavverkning ännu.

Skogen blir efter en gallring (eller röjning i svår terräng), i 15-20 års åldern, slutavverkad med medeldiameterar i brösthöjd på 50+cm efter ca 40-45 år. och då är träden minst 30m höga. Allt detta gör att man lever i ett överflöd avv råvara. Man ser inte på spill på samma sätt som vi gör i Sverige. Så när det gäller höga stubbar så skulle jag vilja hålla med till 100% att de är onödiga i de flesta fall. Jag tror man måste titta tillbaka på tiden då man fällde 50-100m höga träd med enorm rotansvällning och man använde enmans och tvåmans "svansar".

Att göra fällskäret 1.5m-2.5m upp halverade tiden för sågningen samt att det dubblade produktiviteten per dag. 1% av trädhöjden är ju definitionen av en Svensk stubbhöjd. 1% av 20 m är 2dm. 1% av 100m är 10dm. Till detta kommer denna rotansvällning. Ett träd som håller 20dm i brösthöjdsdiameter kanske bara håller 14dm 1m-1.5m ovanför vilket är bara hälften så mycket ved att såga igenom. Så nu har den där kunskapen krypit in i hjärnan på "farfars far, farfar och pappa", så när en yngling idag ska lära sig vart man gör fällkapet han får instruktionen "kap 5dm högre upp" så går det fortare. Även det klenare träden har rotansvällning här.

Stubbknektar har inte funnits här. Skogen som avverkas är allra oftast rotköp och avverkas med hjälp av entreprenörer som bara tänker produktivitet. Och om det virkesägande bolag skulle ha en stubbknekt så är han nog alldeles för upptagen med annat för att klättra 500m meter uppför 50%-100% lutning för att kolla stubbhöjden.
Sen är man allmänt bortskämda här med ett överflöd av råvara, produktivitet vinner nästan alltid över utbyte.
Läste nån siffra för ett antal år sedan att ca 10% av avverkade volymer går till brännved i form av avkap, höga stubbar och annat spill. Jag ser dessa höga stubbar VARJE dag men har lärt mig att sluta må illa av det. Avtrubbad kallas det kanske...

Och så en sak till, varför måste alla nyttja makalöst långa svärd - vad är nyttan med detta?


Långa svärd kan se onödigt ut, men jag tror inte erfarna loggers går och bär på överlånga svärd i onödan. Det finns nog alltid en orsak. Sågarna används både för fällning och kapning ute på avverkningsplatsen. Ett träd på 200 foot eller 60m ska kapas upp i kortare delar för att inte brytas sönder under winchningen. Ibland kan huggaren vara tvungen att göra kapet i en arbetsställning som gör att det är fördel med långt svärd. Sedan kan det vara krav på att stammarna skall kvistas, och huggaren måste gå uppe på den 1m-1.5m grova stammen under kvistningen.

En annan sak är att det i den branta terrängen med alla sina svårigheter kan vara nödvändigt att göra hela rikt och fällkapet från en och samma sida av trädet, och kanske i en obekväm arbetsställning.

Sen kanske det finns lite logger-macho kultur också, men det gör det nog hemma i Sverige också. Skillnaden är definitionen på kort och långt svärd.

Själv har jag för min vedhuggaranvändning ersatt min HVA 18" svärd med en Stihl 24"...

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

sundelius  
#450389 Intressant och skoj att få en insiktsfull teori på amerikastubbarna.
Ger en viss förståelse
Cheers för den

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450561 Bra skrivit AKKAMAAN. Jag har haft fördelen att fått se skogar och skogsavverkning i dina hemtrakter och även på ostkusten så jag vet att vi inte skall jämföra förhållande och traditioner som är alldeles för lätt att göra.
Hoppas du kan dela med dig lite bilder från dina hemtrakter, det är alltid intressant

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

AKKAMAAN  
#450566
kärrabol skrev:Bra skrivit AKKAMAAN. Jag har haft fördelen att fått se skogar och skogsavverkning i dina hemtrakter och även på ostkusten så jag vet att vi inte skall jämföra förhållande och traditioner som är alldeles för lätt att göra.
Hoppas du kan dela med dig lite bilder från dina hemtrakter, det är alltid intressant

Tack kärraboil! :smile:
Avverkning pågår för fullt. Kineserna köper allt barka timmer de kan komma över. Och de betalar mycket bättre än sågverken klarar av. Det handlar om 12-meters barkat (hög förädlingsgrad va?) rundvirke. Vi skickar minst 5 miljoner m3f per år härifrån Pacific Northwest av WA och OR. Virke från statliga skogar får inte experteras så det är de privata skogsägarna som exporter allt vad de orkar. De flest effektiva sågverken använder svensk-finsk sågverksteknologi så de sågverken får huvuddelen av sin råvara från staliga skogar. Eftersom de inte sågar grövre än 30 cm toub eller 42-43 cm roub (i rotänden) så får de en marginell del råvara från de privata skogsägarna, speciellt bättre kvaliteter. Skall sägas att de är de något lägre kvaliteterna som i först hand går till Kina.
Härifrån stan skickar vi ett sånt här fartyg med 35000+m3f var 14e dag. Plus att det också härifrån går ca 2000 containrar per år med timmer. Samma exportfölde går ut från ett par tre hamnar i Seattle området samt Portlad och några kusthamnar i WA och OR.
1492201074_20170306_100405.jpg

Här så har vi just nu ca 150000+ m3fub timmer som väntar på export. Det är fördelat på två olika lagerställen.
Den här bilden visar terminalen i hamnområdet. Den andra ligger ett par km bort vid flygplatsen
1492201077_20170306_101014.jpg

Jag far inte ute och ränner på avverkningsplatser mera så jag har inte några bra bildarkiv för detta. Tror du hittar det bästa på Youtube.
Vi har i alla fall the Rygaard family här i stan. De är härifrån. De är kända från TV serien Axemen. Är ytligt bekant med en av halvbröderna, men har inte sett till han på ett par år nu. Tror hans fru gick bort i cancer.
Nu gick ju "stjärnan" Gabe Rygaard och körde ihjäl sig den 16e September ifjol så jag antar att vi sett det sista av den serien. :(

Avatar Fallback

Re: Amerikansk reklam - The original grapple processor (vide

Chainsaw Charlie  
#450738 Mycket intressant information Akkamaan! Kan du säga något om produktiviteten i avverkningarna? När man tittar på Axmen och American Loggers etc. så brukar det nämnas hur många lastbilslass man producerar/dag men det är svårt att få ett begrepp om hur många man och maskintimmar som går åt.

Vad det gäller svärdslängden så pratade jag med en pensionerad huggare på Vancouver Island. Han menade att det inte behövs så rysligt långa svärd numera så i stället för standardsågen, en Stihl 088 med 60" svärd körde han mot slutet mest med lillsågen, en 660 med 32" svärd. Allt är relativt.
Å andra sidan var det inte så många år sedan som han hamnade på en ovanlig och avlägsen trakt med gammelskog. Hans kollega fick då plocka ned sitt 8 fots svärd från hyllan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).