Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Rottne F11-d

28 inlägg 21956 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rottne F11-d

Skogshuggaren83  
#397608 Ser intressant ut. Om vi ser till svenska marknaden så är marktrycket en stor fråga i dagsläget. 24.5 däcken ser jag som en stor fördel. Lastindex är inte lika viktigt då denna maskin är tänkt som en gallringsmaskin där vi sällan kommer upp i vikt när lasset är fullt. Och det där jordputtar bladet i nosen ser jag som vi kör inte någon större nytta med, dödvikt.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Rottne F11-d

rocky  
#398285
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Nu har Rottne uppdaterat sin sajt med produktkort för F11D - http://www.rottne.com/skogsmaskin/rottne-f11_-d-_/

Bild


Den har mycket gemensamt med lillebror F10, samma motor men lite värre drivlina (22kN mer). Endast ca 4 cm bredare i standardutförande med 710 däck (2830 mm bredd), dock med 24,5 hjul. Och lastar då ett ton mer på pappret (11 ton).
Tyvärr får den lite sämre lastindex än F10 då den på pappret väger 16,2 ton.


F10 lastar 10ton och F11 lastar 12Ton [emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Rottne F11-d

Fredrik Reuter  
#398767 Helt rätt Rocky, det är rackarns tur vi är en kunnig community som kan rätta till faktafel.

Nu har jag annars varit och filmat och även åkt med nya F11. Filmer är på gång tillsammans med min syn på den nya skotaren.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F11-d

Fredrik Reuter  
#398795 Video var utlovat och här kommer den första. Det är även den första offentliga 360 video från skogsforum.
Med detta menas att du kan panorera 360, hur du vill, i videon. Bara ta muspekaren, håll in och dra eller om du har platta eller smartphone, dra med fingret runt i videon.

Både jag själv och Youtube är nog lite i sin linda med detta, bildkvaliteten på videon verkar inte gå att få upp till max och det är en större process att ta fram dessa videos så jag har inte kunskap att redigera dessa så bra än.
Men jag tänkte att det spelar mindre roll, för nu finns chansen för oss alla att panorera och titta på exakt det man vill och det tror jag kan bli en bra grej.

Det kommer mera 360 videos framöver, de kommer troligtvis användas som komplement till de vanliga filmerna. Lika dant här, det kommer vanliga videos och en grundligare rapport senare i tråden.

Vad tror ni om detta?



Edit: För er som tittar i läsplatta eller smartphone. YouTube har sannolikt inte släppt fullt stöd för 360-video i alla plattformar, därför måste ni se videon ovan direkt i YouTube appen om det ska fungera, här är en direktlänk:

https://goo.gl/946TPV

Användarvisningsbild

Re: Rottne F11-d

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398853 I min iPhone verkar det inte fungera riktigt. Ser hela 360 vyn som en panorama bild hela tiden. Händer inget när man trycker på videon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne F11-d

Fredrik Reuter  
#398858 Hej,
Funkar det om du trycker på länken Johan?
Och har du YouTube appen installerad? Det borde absolut funka i den.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F11-d

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398860 Testade i youtube appen, där fungerar det utmärkt. Men inte genom skogsforum appen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne F11-d

Fredrik Reuter  
#398862 Ok! Testade i webbläsaren i mobilen och där funka det inte heller. Det kommer nog framöver, det är ju relativt nytt videoformat.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F11-d

Fredrik Reuter  
#398887 Hej,
Jag lade till en länk under videon ovan så ni med smartphones eller läsplattor kan klicka så videon öppnas i er YouTube app (där det funkar med 360), här är samma länk igen: https://goo.gl/946TPV

Användarvisningsbild

Sv: Rottne F11-d

Fredrik Reuter  
#404532 Hej,
Här kommer en "vanlig" video från Skogsforum om nya Rottne F11D, ur lite olika vinklar och vrår och förhoppningsvis med lite förklaring av vad nyheterna är på den.

Om någon undrar varför videon har illustrationer på engelska så beror det på att vi börjar få många engelskspråkiga på vår YouTube kanal (där denna video finns) och det är ju allt som oftast så att vi är bättre på engelska än vad engelskspråkiga är på svenska).


Avatar Fallback

Re: Rottne F11-d

bgl  
#404545 Jag reagerade direkt på 3 detaljer:
1. utanpåliggande styrcylindrar, möjliggör bättre styrmoment och kanske krävs för ökad styrvinkel?
2. ökar inte frigångshöjden lika mycket som diameterökningen på hjulen?
3. hydraulprylar på sidan av vipparmen, fint att slå i bankarna!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Rottne F11-d

JohannesG  
#405648
Fredrik Reuter skrev:Om någon undrar varför videon har illustrationer på engelska så beror det på att vi börjar få många engelskspråkiga på vår YouTube kanal (där denna video finns) och det är ju allt som oftast så att vi är bättre på engelska än vad engelskspråkiga är på svenska).

Off topic, men skriver här ändå eftersom du nämnde det här:
Jag har själv funderat på detta med att det oftast är engelsk text i videor från Skogsforum. Jag har full förståelse för att du vill att så många som möjligt skall kunna förstå, men hade det inte varit möjligt att skriva både på Svenska och Engelska? Personligen har jag inga som helst problem med att förstå engelska. Men tänker samtidigt att det är ju trots allt en svensk sida och alla kanske inte har lika lätt att förstå. Bara mina funderingar.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F11-d

Fredrik Reuter  
#405771 Hej,
Ja, det är helt enkelt så att det blivit engelska ibland för att jag inte haft tid.
Det finns översättning på tuben och har jag bara tiden och dessutom tror att videon skulle kunna behöva engelsk översättning så skriver jag den på Svenska men översätter till Engelska. Ibland är det ont om tid och dessutom så att det är troligt att engelskspråkiga skulle gilla videon, då gör jag den på engelska enbart.

Men jag ska bli bättre på detta, lovar! :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).