Sida 2 av 4

Re: Adblue

Postat: sön 10 jan 2016, 20:10
av busholle
ÅsaNisse skrev:Jag har lite svårt att förstå ekvationen med Adblue. Det är ju i stort sett urea...alltså rent kväve. Tillsätter man detta i förbränningen så åtgår det syre för att omvandla detta till skadlig kväveoxid och dikväveoxid samtidigt som det stjäl syre från förbränningen av dieseln. Det som hälls i tanken kommer ju ut i avgasröret, om än i förändrad form. Det var inte så många år sedan något bilmärke laborerade med att tillsätta luft i avgassystemet för att öka volymen och på så sätt minska halten CO och CO² För mig känns det som lite hokus pokus och jag är glad att inte ha maskiner med detta tillsatsmedel.


Du missar en viktig detalj och det är att adblue tillsätts efter förbränningen men innan katalysatorn detta gör att urean reagerar med nox så syret frigörs och det bildas N2 kvävgas.

Re: Adblue

Postat: tis 19 jan 2016, 20:17
av Valmet 890
Var förbi verkstan på morgon och drack kaffe, hade kommit 5 samtal före kl 9 om adblue problem...

Re: Sv: Adblue

Postat: tis 19 jan 2016, 20:34
av skogsjan695xl
Valmet 890 skrev:Var förbi verkstan på morgon och drack kaffe, hade kommit 5 samtal före kl 9 om adblue problem...


Man blir ju nästan rädd för den nya maskin. Varför stänger inte folk ner systemet? Vad jag förstått ska det fungera utan också.

Re: Adblue

Postat: tis 19 jan 2016, 21:13
av jannee
Kört många lass ammoniak till sopförbränningsanläggningar. Detta används till att rena rökgaserna. Där fungerar det klanderfritt, svårt att först varför det inte fungerar på bilar. Vet åkare med MAN bilar som haft otroliga problem - än i dag. :mrgreen:
När reningen inte fungerar går motorn ned i nödläge, DÄRFÖR säljs MAN bilar så billigt.

Re: Adblue

Postat: tis 19 jan 2016, 21:33
av Fredrik Reuter
Hej,
Hur är det med Volvo och Scania på lastbilssidan, man hör inte mycket men de har väl gått med urea ett bra tag nu?

Re: Adblue

Postat: tis 19 jan 2016, 21:49
av Valmet 890
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Hur är det med Volvo och Scania på lastbilssidan, man hör inte mycket men de har väl gått med urea ett bra tag nu?


Tycker dom flesta men hör har kopplat bort det så då funkar det väl bra

Re: Sv: Adblue

Postat: tis 19 jan 2016, 21:53
av Valmet 890
skogsjan695xl skrev:
Valmet 890 skrev:Var förbi verkstan på morgon och drack kaffe, hade kommit 5 samtal före kl 9 om adblue problem...


Man blir ju nästan rädd för den nya maskin. Varför stänger inte folk ner systemet? Vad jag förstått ska det fungera utan också.


Nu kanske klarar er bättre där nere om ni har lite varmare väder, men som nu när vi åkt på köldknäppar neråt -30 och mer då verkar många få problem. Verkar som att pumpen inte sugs tom så den spricker....

Re: Adblue

Postat: tis 19 jan 2016, 22:01
av jannee
"Lite " problem i början, katten blev inte tillräckligt varm så mycket skit samlades och motorerna gick ned i nödläge. Scania programmerar om mjukvaran men det hjälper lite till och från.
Självklart kopplas skiten bort när den krånglar - bilprovningen kollar ändå inte.
Scanias V 8 är så pass effektiv att man får köra flera mil innan motorn är genomvarm.
Jag har då aldrig tankat något AD blue 😈

Re: Adblue

Postat: tis 19 jan 2016, 22:24
av busholle
Hör sällan något från chauförerna på jobbet om ad-blue systemen. De verkar fungera bra numera. Även maskinerna med steg4 verkar fungera bra. Alternativet till adblue är ju dieselpartikelfilter och det är ingen som vill ha, vissa maskiner har gått bra men de som krånglat har gjort det nog mycket för hela maskinparken.

Re: Adblue

Postat: tis 19 jan 2016, 22:45
av jannee
Scania hade i början stora problem med 730, en del gick som skållade troll och BILLIGT, andra sämre än en gammal 500 och tog mycket bränsle. Volvo, efter vad jag förstått, har varit förskonad från några allvarliga problem. Om det sedan har haft med bränsleinsprutningen eller avgasreningen (AD bluen) att göra är omöjligt att svara på. En jäkla massa hyss hyss om vad felet är när man väl är på en verkstad - absolut ingen konkret information.
ALLT skylls på mjukvaran. :mrgreen:

Re: Adblue

Postat: fre 30 jun 2017, 16:48
av Valmet 890
Hur går det för er med adblue systemen? Nu borde ju fler ha maskiner som har det, någon som kör jd g serie och har några erfarenheter från dom? Rottne?, Ponsse?, ecolog?

Re: Adblue

Postat: mån 28 jan 2019, 22:20
av 1070
Har en komatsu 875 som vi bytt 2 adblue pumpar på håller ca 900 Tim den sista frös sönder. Har även bytt på 1170 1 gång på 1500 Tim så det är bedrövligt dålig kvalitet på båda maskinerna, funderar på att koppla bort skiten

Re: Adblue

Postat: mån 28 jan 2019, 22:34
av skogsjan695xl
Bytte pump för några månader sen. Det gick bra de första 4000 timmarna utan krångel, sen byttes motorstyrning då gick det bara 6 månader från 1a till andra bytet.

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 09:36
av Temlav
Problemen med Adblue-system är väl i huvudsak 2.
Kyla som medför att Adbluen fryser, och för låg avgastemperatur som gör att det bildas saltkristaller i SCR.

Kylan är kanske lite knepig att göra nåt åt (annat än att flytta långt söderut...)
Olika bil/lastbils/traktor/skogmaskinstillverkare har valt olika lösningar för att förhindra att Adblue som finns kvar i slangarna fryser. Elvärmda slangar eller kylvätskevärmda slangar är vanligt förekommande. Slangdragningen är väldigt kritisk oavsett, det får inte finnas några svackor där Adbluen kan samlas. Att styra bort luften som kommer från kylfläkten/fartvinden är också ett knep jag sett användas.
MEN, fungerar inte Bosch Adbluepump som den ska, så fryser den sönder...
Jag har hört ryktas att det har kommit/snart kommer en uppdaterad variant som ska vara bättre.

När det gäller låga avgastemperaturer, så är det egentligen inget problem.
OM man ser till att några/flera gånger per timme ser till att motorn har en relativt hög belastning och "höga" varvtal, så bränns alla kristaller som bildats vid lägre avgastemp bort. Visst kan det fresta med att minska arbetsvarv (vilket jag förstått är rätt vanligt i skogsmaskinsbranschen...) och köra "på lätten" hela tiden för att spara bränsle, och få en tystare arbetsplats, men det biter tillbaks genom att klegga igen SCR-burken... Är det kallt ute, kör med "höga" arbetsvarv, och se till att maskinen belastas ordentligt emellanåt.
(gäller även maskiner med partikelfilter, där regenereringsprocessen är beroende av värme)

De som föreslår bortkoppling av systemet, torde vara stöpt i samma form som galningen som styr USA, som ståndaktigt förnekar den pågående klimatförändringen.
Tänk på era barn och barnbarn, och vilken värld ni vill att de ska födas i och växa upp i...
Det är vi alla tillsammans som ska stå för förändringen som behövs.

Och ja, jag tycker det skulle vara straffbart att erbjuda lösningar för att koppla ur avgasreningssystemen OCH att koppla ur dessa.

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 10:12
av Tralsmo
Mycket intressant läsning Temlav.

En fråga bara vad är scr förnått?
Samt vad är det vanligaste fabrikatet på addblupumparna?

Har en ny komatsu 901 som denna vecka passerar 1000 timmar.
Som jag förstått så är det komatsu som haft störst problem med addblue.

Vi har och så haft strul och pumpen byttes för ca 150 timmar sen.
Vi är nöjda med maskinen och har inte haft särskilt mycket stillestånd på grund av det.
Men jag tycker det är märkligt att man inte kommer tillrätta med det. Har nu pågått ett tag nu.
Angående bränsle åtgång så är ju maskinen rena sparbössa jämförelsevis med våran gammla gremo 1050.

Såvitt jag kan förstå så varierar resonemanget på va felet kan va, olika på olika maskiner.
Pojken, som kör våran fick en känsla att problemen ökade när han fyllde tanken full på kvällen istället för att bara halvfylla den. Dan därpå så la den av efter 30 till 60 minuter efter start.
Men det finns tydligen andra uppfattningar och så.
Vi har ingen avsikt att koppla ur addblue. Dels för att vi har serviceavtal och tillköpt garanti.
Men och så för att det har varit enkelt att få det att funka igen utan komatsu hjälp.